Mli
Trådstartare
@Mli Jag tror man får sluta tänka på att en häst egentligen är för fina för att inte avla på.
Vi med kallblodshästar måste sluta tänka så. Man ska inte avla hästar med tanke på att de ska avla vidare bara. Man ska avla för att de ska synas och göra saker, som att köras på tävling eller användas hemma.
Jag tror vi gör oss en otjänst om vi avlar för utställning eller bara avel.
Fjordhästens dåliga rykte anser jag baseras ganska mycket på att de bästa hästarna näsan aldrig visar sig annat än i avelsboxen.
Det jag tänkte med "för fin" var att det stoet skulle kunna visas, avlas på OCH användas hemma hos någon annan som hade vett att uppskatta alla hästens kvaliteer. Istället för som jag gör, skiter i om det är korsning eller whatever bara den fyller sin funktion för mig på gården. Korsningsvalack hade fungerat minst lika bra hos mig.
Håller med om att det är för sällan man ser avelsdjuren användas. På annons ,inom kallblod iaf, är det väldigt många fina hästar som bara har gått med föl och en fin stam och säljes välhanterande men inte alls utbildade, och då till fortsatt avel.