Köpa ny häst...måste fråga

G

gullefjun

Jo det är så jag är jätteintresserad av en häst.Jag undrar om vet besiktning,Vem betalar? Är det jag eller ägaren av hästen.Ja hästen är försäkrad men lågt tycker jag.det är vell inga problem att höja?
Jag undrar också vad ingår i försäkringen,vilka typ av skador...känner jag måste uppdatera mig runt detta

Tacksam för svar
//Gullefjun:)

Sv: Köpa ny häst...måste fråga

Vem som betalar veterinärbesiktningen är helt beroende av hur ni bestämmer sinsemellan. Jag betalade besiktningen när jag köpte häst - det var ju trots allt jag som ville ha hästen besiktad. Däremot ångrade jag att jag inte tänkt på att bestämma med säljaren att OM hästen inte blev godkänd så skulle de betala. Kan ju bli kostsamt att besikta många hästar annars... men som sagt sådant får man komma överens om.

Vad gäller försäkring så kan det visst vara svårt att höja. Det beror på hästens bakgrund. Kontakta ditt försäkringsbolag (ha hästens ID-nummer och ägarens personnummer tillhanda) så kan de svara närmare. De kan då också berätta vad det finns för försäkringsalternativ - jag fick välja ett par saker när jag tecknade min försäkring. Bäst info får du förstås direkt från försäkringsbolaget.

Lycka till med det framtida hästägandet!

/Jenny

Tror att det är köparen som brukar stå för besiktning,
om den inte redan är gjord av säljaren.
Det är inget problem att höja försäkringen om den går
igenom besiktningen.

När jag köpte min så var det vi som betalade, det var väl
iof för att vi ville att hästen skulle röntgas på klinik.

Tror att försäkringen tar alla typer av skador (beroende på
viken försäkring du väljer). Du betalar ju bara självrisken
när skadan väl inträffar.

Lycka till!

Köparen bör stå för besiktningen. Vid en eventuell tvist är köparens ställning starkare om denne fullföljt sin undersökningsplikt.

Vad försäkringen täcker beror på vilken typ av försäkring du väljer. Ingen försäkring täcker dock skador som förelåg innan försäkringen tecknades. Alltså; om hästen blir halt och det visar sig vara något medfött fel får man varken ut veterinärvårdsförsäkring eller livförsäkring.

Beror på hur ni kommer överrens!

När jag köpte min häst så fick jag hem henne på prov, och då gjorde jag besiktningen under prov tiden med min egen veterinär (tycker det är en fördel av den anledningen, sin egna veterinär som man litar på) Så den stod jag för. Ist stod säljaren för transporteringen till mej, som inte var ngt långt (ca 3 mil, vi hade ingen trailer, det hade dom)

Bra däremot att tänka på, om du ska stå för besiktning, är att OM den inte går igenom så ska ägaren stå för den. Om du nu inte vill förlora massa pengar i onödan :p

tack snälla för alla svar.Åh det är så mycket att hålla koll på ...skrev ni som fick hästen leverad till er även transport avtal alltså att när hästen kommit fram till mig o står med alla fyra ben utanför transporten är hon i mitt ansvar.
Ja det är så spännade o roligt det här,äntligen ska jag bli hästägare igen :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 659
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 878
Senast: morgaine
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 311
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
2 054
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V