Köpa mark

S

simplythetruth

Vad ska man tänka på? Vi står och vill köpa en bit mark (7 ha). Planen är att det ska bli hus och stall där så småningom. Först och främst stall till mina hästar, men kanske med möjlighet att hyra ut boxplatser så småningom.

Jag har har idag enskild firma med hästverksamhet, så det kan jag driva därigenom.

Men nu är frågan - vad ska man tänka på? Vi är helt gröna och kommer från lägenhet i stan.

Kan man få något EU-bidrag för betesmark eller gäller det bara mark man odlar på?

Var ansöker man om sådant?

Alla tips från er med erfarenhet blir jag glad för. Vi vet inte i vilken ände vi ska börja. Det finns inte ens bygglov på marken, och sånt måste vi väl kolla innan vi köper det.

Hjälp oss ni som kanske kan! :)

Sv: Köpa mark

Kan man få något EU-bidrag för betesmark eller gäller det bara mark man odlar på?

Var ansöker man om sådant?

För att söka EU-bidrag så måste du ha stödrätter!

Viktigt:Köper du mark ska du kolla så att det står i köpekontraktet att de ska överföras.

Vänd dig till länsstyrelsen för att få ett kundnummer och information. Därefter fyller förre ägaren och du i ansökan för överföring av stödrätterna. När du sedan har stödrätter kan du (varje år) ansöka om bidrag. Faktiskt inte så svårt som det verkar.

För en annan oinvigd - vad är stödrätter?

För att kunna söka olika Eu stöd så måste du ha stödrätter .
Alla marker har inte stödrätter och det finns olika stödrätter för olika stöd bla Åkerstödrätter ,Betesstödrättersamt för potatis/grönsaker eller något sådant och dessa olika Stödrätter har olika värden .

Mvh Mia

Först o främst måste ni ju kolla så det är möjligt att få bygglov, både för hus o stall! På vissa ställen finns det restriktioner- på min mark är det tex omöjligt att få bygglov för nybyggnation pga en närliggande flygplats. Om du ska ha stall med plats för mer än 4 hästar, inte helt säker på antalet dock, måste stallet förprövas hos länsstyrelsen. Byggnads nämnden är enklast att ringa o prata med, oftast mycket kunniga o kan hjälpa till med mycket!

Min sambo och jag går i samma tankar. Vill köpa upp mark från hans familjegård. Tänkte inte bygga nåt nu....vill ha den när vi blir gamla. Pratade med länsstyrelsen om det, man får inte köpa loss hur som helst. Det måste minst sökas förprövnings? bygglov, detta gällde ngt år sedan skulle man söka riktigt och börja bygga inom 2år. Fick man ok på förprovningen så var det ok att köpa marken.
Frågade vad som hände om man inte började bygga el. söka slutgiltigt bygglov.....de sa att inget hände. Men de tyckte inte om det.

Kolla med stadsbyggnadskontoret om det finns andra planer i området som kan påverka ert boende!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 593
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 466
Senast: ameo
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 637
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve