Köpa kyckling...?

@Hyacinth Majskyckling, är inte det ett hittepå? Majs är ju inte direkt det naturligaste för en kyckling att äta... Känns som nått som ska låta bra så att folk tycker att det verkar vettigt och köpa just den varan.

Ingen aning, känns bättre än nåt foder med massa tillsatser. Det känns i alla fall bättre att köpa hel kyckling än putsade filéer.

Tillägg: de har fått vara ute och springa lite också, och är äldre vid slakt eftersom de växer långsammare. Säkert inte bra, men kanske lite bättre.

Ingen aning, känns bättre än nåt foder med massa tillsatser. Det känns i alla fall bättre att köpa hel kyckling än putsade filéer.

Tillägg: de har fått vara ute och springa lite också, och är äldre vid slakt eftersom de växer långsammare. Säkert inte bra, men kanske lite bättre.
Majskyckling ska väl främst vara en fråga om smaken?

Jag försöker bara vara duktig och köpa nåt hyfsat vettigt i kycklingväg. Då tänker jag att småskaligt, ekofoder och utomhusvistelse i alla fall borde borga för en något gladare kyckling.

Jag tror inte kycklingarna bryr sig så mycket om de får ekofoder eller ej :laugh:. Alltså, när vi hade höns fick de garanterat inget ekofoder och de mådde finfint. Jag har inte så bra koll på kycklingfoder så jag undrade vad för tillsatser som var dåliga, försöker alltså inte dryga mig. För mig låter det mest som försäljningssnack med "ekofoder" för alla har fått för sig att ekologiskt = bra typ.

Den enda tillsats du ska vara orolig för (riktigt, riktigt oroligt faktiskt) i allt utländskt kött är antibiotika. Inte för att du riskerar att få i dig det, för det är ingen fara, utan för att det bidrar till risken att multiresistenta bakterier utvecklas. Häromdagen såg jag en bild på ett spädbarn som smittats av mrsa på sjukhus i Sverige, de kunde inte göra något utom att behandla symptomen och hoppas att kroppens immunförsvar klarar det :cry:

Jag tror inte kycklingarna bryr sig så mycket om de får ekofoder eller ej :laugh:. Alltså, när vi hade höns fick de garanterat inget ekofoder och de mådde finfint. Jag har inte så bra koll på kycklingfoder så jag undrade vad för tillsatser som var dåliga, försöker alltså inte dryga mig. För mig låter det mest som försäljningssnack med "ekofoder" för alla har fått för sig att ekologiskt = bra typ.
Det handlar väl om hur besprutat/icke besprutat fodret som ges. Hur mycket gifter som finns i köttet, med andra ord.

Jag försöker ju vara duktig:D
Bekanta med höns ger ju mycket av det som annars skulle hamnat i komposten men det är ju svårt när det blir större mängd kycklingar som ska vidare till konsument. Oavsett känns det bättre än Guldfågels/Kronfågels filéer i plastbytta.

Jag har JÄTTEJÄTTEsvårt för kyckling sedan jag var ute på ett antal slaktkycklinggårdar och äggårdar för ett par år sedan (i jobb, följde med en kollega som granskade energianvändningen). Ägghöns gasas ihjäl/gasbedövas på gården och mals ner av en portabel kvarn (som kommer i lastbil) till biomal. När de levt i knappt ett år. Angående majskycklingar så lever de lite längre (kanske 40 dagar mot de konventionellas 31 dagar), men precis lika trångt som konventionella så de har det nog sämre i längre tid trots allt :( Ekologiska svenska slaktkycklingar får danskt eko-foder, för det odlas för lite ekofoder i Sverige för att räcka till hönsen. De konventionella svenska får svenskt foder. Jag var inne i ett slaktkycklingstall större än ett ridhus, där de var som en tät matta över golvet, man såg inte spånet liksom. OCH DET ÄR GODKÄNT! Och då hade de 9 dagar kvar att leva och växa. Kalkoner (Ingelsta Kalkon exempelvis) har det precis lika dåligt.

Jag har JÄTTEJÄTTEsvårt för kyckling sedan jag var ute på ett antal slaktkycklinggårdar och äggårdar för ett par år sedan (i jobb, följde med en kollega som granskade energianvändningen). Ägghöns gasas ihjäl/gasbedövas på gården och mals ner av en portabel kvarn (som kommer i lastbil) till biomal. När de levt i knappt ett år. Angående majskycklingar så lever de lite längre (kanske 40 dagar mot de konventionellas 31 dagar), men precis lika trångt som konventionella så de har det nog sämre i längre tid trots allt :( Ekologiska svenska slaktkycklingar får danskt eko-foder, för det odlas för lite ekofoder i Sverige för att räcka till hönsen. De konventionella svenska får svenskt foder. Jag var inne i ett slaktkycklingstall större än ett ridhus, där de var som en tät matta över golvet, man såg inte spånet liksom. OCH DET ÄR GODKÄNT! Och då hade de 9 dagar kvar att leva och växa. Kalkoner (Ingelsta Kalkon exempelvis) har det precis lika dåligt.

Men f-n.

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 186
Senast: Lisen82
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama