Mm, jag förstod det.Sant, jag tänkte bara på djur som föds upp inomhus på gårdar när jag skrev mitt inlägg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mm, jag förstod det.Sant, jag tänkte bara på djur som föds upp inomhus på gårdar när jag skrev mitt inlägg
@Hyacinth Majskyckling, är inte det ett hittepå? Majs är ju inte direkt det naturligaste för en kyckling att äta... Känns som nått som ska låta bra så att folk tycker att det verkar vettigt och köpa just den varan.
Vad för tillsatser?Ingen aning, känns bättre än nåt foder med massa tillsatser. Det känns i alla fall bättre att köpa hel kyckling än putsade filéer.
Vad för tillsatser?
Majskyckling ska väl främst vara en fråga om smaken?Ingen aning, känns bättre än nåt foder med massa tillsatser. Det känns i alla fall bättre att köpa hel kyckling än putsade filéer.
Tillägg: de har fått vara ute och springa lite också, och är äldre vid slakt eftersom de växer långsammare. Säkert inte bra, men kanske lite bättre.
Nä, men vad är problemet med det?Jag förutsätter att den thaikyckling som används på många restauranger inte fått eko-foder.
Majskyckling ska väl främst vara en fråga om smaken?
Aha. Ja vad som sägs om den är ju att smaken ska vara mycket bättre dessutom, pga majsen.På min Ica är det bara den jag kan köpa hel, färsk från mindre producenter som låter dem gå ute
Annars är det mest putsade filéer.
Nä, men vad är problemet med det?
Jag försöker bara vara duktig och köpa nåt hyfsat vettigt i kycklingväg. Då tänker jag att småskaligt, ekofoder och utomhusvistelse i alla fall borde borga för en något gladare kyckling.
Ingen aning, känns bättre än nåt foder med massa tillsatser. Det känns i alla fall bättre att köpa hel kyckling än putsade filéer.
Tillägg: de har fått vara ute och springa lite också, och är äldre vid slakt eftersom de växer långsammare. Säkert inte bra, men kanske lite bättre.
Det handlar väl om hur besprutat/icke besprutat fodret som ges. Hur mycket gifter som finns i köttet, med andra ord.Jag tror inte kycklingarna bryr sig så mycket om de får ekofoder eller ej . Alltså, när vi hade höns fick de garanterat inget ekofoder och de mådde finfint. Jag har inte så bra koll på kycklingfoder så jag undrade vad för tillsatser som var dåliga, försöker alltså inte dryga mig. För mig låter det mest som försäljningssnack med "ekofoder" för alla har fått för sig att ekologiskt = bra typ.
Finns det nån jämförelse mellan svensk kyckling uppfödd på ekologiskt foder och svensk kyckling uppfött på likvärdigt icke ekologiskt foder? Jag tvivlar på nån skillnad värd att bry sig om?Det handlar väl om hur besprutat/icke besprutat fodret som ges. Hur mycket gifter som finns i köttet, med andra ord.
Jag tror inte kycklingarna bryr sig så mycket om de får ekofoder eller ej . Alltså, när vi hade höns fick de garanterat inget ekofoder och de mådde finfint. Jag har inte så bra koll på kycklingfoder så jag undrade vad för tillsatser som var dåliga, försöker alltså inte dryga mig. För mig låter det mest som försäljningssnack med "ekofoder" för alla har fått för sig att ekologiskt = bra typ.
Jag har JÄTTEJÄTTEsvårt för kyckling sedan jag var ute på ett antal slaktkycklinggårdar och äggårdar för ett par år sedan (i jobb, följde med en kollega som granskade energianvändningen). Ägghöns gasas ihjäl/gasbedövas på gården och mals ner av en portabel kvarn (som kommer i lastbil) till biomal. När de levt i knappt ett år. Angående majskycklingar så lever de lite längre (kanske 40 dagar mot de konventionellas 31 dagar), men precis lika trångt som konventionella så de har det nog sämre i längre tid trots allt Ekologiska svenska slaktkycklingar får danskt eko-foder, för det odlas för lite ekofoder i Sverige för att räcka till hönsen. De konventionella svenska får svenskt foder. Jag var inne i ett slaktkycklingstall större än ett ridhus, där de var som en tät matta över golvet, man såg inte spånet liksom. OCH DET ÄR GODKÄNT! Och då hade de 9 dagar kvar att leva och växa. Kalkoner (Ingelsta Kalkon exempelvis) har det precis lika dåligt.
Men f-n.
Jag får hålla mig till de trädgårdshöns jag kommer över.
Ja alltså tyvärr Jag ska nog satsa på viltskjuten fågel. Tyvärr är det ju ofta hagel i dem
Och dyrt när man inte jagar själv. Jag gillar fågel, men till rimligt lidande.