Köpa kör ponny?

Sv: Köpa kör ponny?

Titta lite på TR innan du gör ett slutgiltigt val, om det skulle bli så att du får "mersmak" av körningen är det ju kul att ha något att tävla med! :idea:

Ioch vågade inte skriva ut hela meningen men jag är fullt och fast övertygad om att det var TRavet hon menade..:angel:

Rätta mig om jag har fel nu men är inte TR en "intern" förkortning av tävlingsreglementet för de olika kördiciplinerna?

Jo, det är nog smartast att sälja först...
Grejen var att det hade kännts så enkelt med byte...
Jag vill INTE vara utan häst och har inte råd att köpa först och sälja sedan.
Nu var detta mest funderingar, hon är så härlig min lilla häst så vet egentligen inte om jag vill.

Men i dag så var det en som red henne som har ridit henne tidigare, och hon tyckte att hon hade tappat lite av gångarterna och att hon borde bli riden mer.
Då kommer mitt dåliga samvete, jag ka inte rida utan det är enbart körning.
Att ha häst som andra får rida känns inte helt bra och då kommer tanken där igen...

Dåligt samvete för vad?? Din häst mår utmärkt och får bra motion och omvårdnad! 95% av sveriges hästar har "bara" tre gångarter och vad jag vet så mår dom inte illa av det! Jag har själv islänning, och har en hel del med körningen att göra. Din häst far inte ett dugg illa av att du "bara" kör henne. Den ända nackdelen jag kan se är att hon kan tappa i värde när du säljer om hon har tappat lite tölt, men det kan man ju fixa ganska snart!!
Känn inget dåligt samvete!!!!!!

Behöver bara EN!
Och inte körduglig utan välkörd, snäll, trafikvan och fullt utrustad!
Och som sagt lite störe än "minstingar" annars är det risk för att jag som väger nästan 100 kg:eek: blir anklagad för djurplågeri...

En fjording hade kanske passat? De brukar itne vara så enorma, och dom är ju starka som oxar ^^ ( Iaf av min erfarenhet).
Lycka till, vare sig du köper en ny eller behåller isisen!

Dåligt samvete för vad?? Din häst mår utmärkt och får bra motion och omvårdnad! 95% av sveriges hästar har "bara" tre gångarter och vad jag vet så mår dom inte illa av det! Jag har själv islänning, och har en hel del med körningen att göra. Din häst far inte ett dugg illa av att du "bara" kör henne. Den ända nackdelen jag kan se är att hon kan tappa i värde när du säljer om hon har tappat lite tölt, men det kan man ju fixa ganska snart!!
Känn inget dåligt samvete!!!!!!

Åh gulle dej:love:

En fjording hade kanske passat? De brukar itne vara så enorma, och dom är ju starka som oxar ^^ ( Iaf av min erfarenhet).
Lycka till, vare sig du köper en ny eller behåller isisen!

Jag funderade på Fjording innan jag köpte min häst.
Men hon är i ungefär samma storlek och urstark.
Så att byta henne mot en Fjording känns väldigt fel.

Jag håller med Boerperd till fullo och vill tillägga:

Om du har en häst som du trivs med och älskar så mycket - varför i hela fridens namn skulle du byta ut den då? Om man älskar en häst brukar hästen älska en tillbaks också och det låter ju som om ni två har byggt upp något bra och stabilt tillsammans, det är inte alla förunnt och det ska du vara rädd om tycker jag.

Att sälja för att man har dåligt samvet kan vara rätt i vissa situationer, om man till exempel har dåligt råd med hästen och den därför inte blir verkad som den ska tycker jag att man ska sälja. Däremot att ha dåligt samvete för att hästen inte blir riden tycker jag inte är ett argument.

Var rädd om den relation ni har, det är inte alla som fått till kommunikationen så bra med sin häst att man känner sig trygg och nöjd. Med en ny häst kommer oftast testperioder och ledarskapsfrågor och det kan ju vara bra att komma ihåg också.

Jag är hur tacksam som helst över era svar!
Det har varit en del komentarer i stallet att det är synd att hon blir "förstörd" :cry:
Senast nu då då en red och som tyckte att hon blivit svårtöltad (hon har tävlat i tölt)
Och då får jag världens sämsta samvete...
Men vad spelar det för roll egentligen, jag kommer troligen inte att kunna rida mer tyvärr och jag har ju inte en häst för att andra ska rida henne:crazy:

Jag vet ju att ni har helt rätt, hon lider ju inte av att inte bli riden så ofta, hon rids dock minst ett par gånger/månaden för att hon ska få omväxling.
Inte nu när det inte är så bra väder, men normalt kör jag henne ca 5/veckan.

Lite andra variationer får hon också, promenader, löshoppning med mera.
Hon går på lösdrift i en jättehage tillsamans med en liten flock på totalt 6 hästar alla isläningar.
Alla möjligheter att röra sig i hagen alltså, vilket också görs.

Brukar vara 2 personer som kör min häst..alltså mkt mer än 100 kg..Annars finns det russ och säkert några mindre korsningsponnyer med.

Det farligaste som finns är "folk i stallet som tycker si eller så". Visst är det så att du sänker hästens värde om hon förlorar tölten och ur det perspektivet är det "dumt" eller rent av "fel". Men ur hästens bästa perspektivet tycker jag att det låter som om din häst har en helt fantastisk tillvaro och du kan knappast sälja henne till någon som tar ÄNNU bättre hand om henne. Däremot finns risken för det motsatta...

Skit i vad folk i omgivningen säger. Det är din häst och hästen mår bra!

Inte för att vara taskig men. Låt oss säga att jag har en travare som tävlar i trav. Vips så får han en skada och håller inte för travet utan blir en ridhäst.... Vad fasen gör det om jag sabbar hans snabba trav då?? Det är din häst. Den mår bra. Du får la tölta med vagen annars ... Det finns lösningar på allt.

Kan inte annat än å hålla med! Har själv haft islänningar.Och blir lite irriterad på detta islandsfolk. De får gärna tölta sina egna hästar dygnet runt, men de ska skita i vad du gör. Det viktigaste är ju att hästen och du har ett meningsfullt uppdrag. Vet många islänningar som bara åks och absolut inte så ofta som du tränar med din.
Man kan inte titta på en häst och tycka att den har mindre "levnadsvärde" bara för att den missar lite i en gångart när den kan så oerhört mer! Tycker fler borde köra sina islänningar det är perfekt träning!!!

Det där fattar jag mig inte på. Bara för att man har en bra hopp eller dresyrhäst så hoppar man ju inte runt eller rider i piaff hela dagarna lixom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka