Köpa kanin! Hjälp!

G

Guinea

Vad ska man ha för burspån för en kanin (inomhus) jag har hört att spån inte är bra för det fastnar mellan tårna men vad ska man ha ?

Och ska jag ha vattenskål elelr vatten flaska inomhus ?

/ G

Sv: Köpa kanin! Hjälp!

Att det fastnar mellan tårna har jag ingen erfarenhet av, men det är mindre bra om spånet är dammigt, annars går det bra.

Jag föredrar vattenflaskor, för det håller vattnet fräschare.

Ett tips! Det finns pelletsliknande strö som är för katter, kaniner och andra smådjur. Det heter TOA-LETT och finns att köpa i de flesta matbutiker. Jättebra uppsugningsfömåga, luktar inte och är lätt att göra rent. Man kan dock behöva lägga halm över, för det är inte så mjukt.

Nackdelen med spån är att det skräpar väldigt mycket när kaninen hoppar in och ut ur buren och drar med sig spånet med tassarna. Halm över är att rekommendera oavsett om man använder spån eller Toa-lätt. :)

Kör på vattenflaska så slipper du skräp i vattnet, men ha gärna en stabil skål på golvet när kaninen hoppar runt lös. Och så vill vi ju se bilder på den sen, såklart!

Senast ändrad:

Rekomenderar precis som de andra ToaLätt om du bara ska ha en kanin, för fast det blir dyrare i längden så är det så mycket bättre än spån om man ska ha kaninen inomhus, speciellt om den ska hoppa in och ut ur buren mycket också :)
Själv så tycker jag inte vattenflaskor det minsta, de flesta av dem droppar, och det tar så lång tid för kaninen att dricka sig otörstig ur den, bättre med skål, det är lättare att rengöra och de flesta kaniner föredrar det framför vattenflaska.
Sen självklart om man får en kanin som sprätter runt en himla massa så vattenskålen fylls hela tiden, trots att man har en sån som hänger på gallret, så är det nog lättare med flaska.

/Anna

Jag tycker att toa-lätt är lite hårt för tassarna att gå på. Dessutom tycker jag inte om tanken på att kaninen kan knapra i sig pelleterat papper... halm är väl det bästa annars har jag haft antingen damsuget kutterspån eller fleecefilt med en toahörna
(det blir inga trådar av fleece)

Jag tycker inte heller om toa-lätt av den anledningen... Tycker inte alls att det känns mysigt att gå på, alldeles för hårt. Isåfall tycker jag att man ska ha halm ovanpå...

Mm köpte den idag och kollade ¨på detta nu och just nu har jag pellets (det var det ända jag hade hemma ) men funderar på halm

Ni får snart en bild på henne!

Hon är en beigh d.vädur 7 veckor gammal hon heter Olympia.:p

Finns även Smådjursströ, av pelletrerat trä, det tycker jag fungerar bra. Har det till mina hamstrar och den djurbutik jag säljer mina hamsterungar till använder just Smådjursströ till sina kaniner. Dock är det rätt dyrt om man ska ha till en kanin+plus att det glider undan så lätt.

Jag tycker att till kanin är det bästa underlaget spån, men onödigt att köpa små balar på djuraffären, går precis lika bra att köpa en stor bal på typ en kvarn, granngården m.m.

Jag tycker att träpellets är ännu hårdare än Toa-lätt, så då måste man ju ha halm över i alla fall. :p

Själv så tycker jag inte vattenflaskor det minsta, de flesta av dem droppar, och det tar så lång tid för kaninen att dricka sig otörstig ur den, bättre med skål, det är lättare att rengöra och de flesta kaniner föredrar det framför vattenflaska.
Sen självklart om man får en kanin som sprätter runt en himla massa så vattenskålen fylls hela tiden, trots att man har en sån som hänger på gallret, så är det nog lättare med flaska.

/Anna

Jag tycker att man ska ha flaska om man har en inne-kanin. Har man en skål i en sån liten bur så kommer det hamna jättemycket skräp i den. I en större bur, som i en liten box t.ex. om den hade bott i ett stall, så hade det varit bättre med en skål.

Jag har använt spån i många år och tycker det är jättebra, visst skräpar det ner på golvet men det går att sopa bort snabbt.

Jag tycker att träpellets är ännu hårdare än Toa-lätt, så då måste man ju ha halm över i alla fall. :p

Ja, det är hårdare, men luktar inte lika illa. Toa-lätt luktar ju äckligt så fort det bara kommer en kissdroppe på det tycker jag. Och ska man ha kaninen inne är det ju inte trevligt med lukt. Jag sa dessutom inte att det var bra att ha till kaniner, för det tror jag inte att det är, men till hamstrar fungerar det helt perfekt. De kaniner i djurbutiker som jag sett har smådjursströ har tillsist inget att ligga på, för det glider undan när de hoppar omkring. Men jag kan tänka mig att sådan pellets+halm/hö över kan vara ett bra alternativ, eftersom den sorters pellets absorberar lukt bra, men med halmen samtidigt få det mjukt :)

Toa-lätt behöver det ju inte ens komma kiss på att för att det ska lukta. :D Jag hade det till mina kaniner, med halm över, tyckte det funkade sådär. Luktade gjorde det inte, men jäklar vilken tid det tog att städa buren om man är noggrann, men ändå inte vill slänga ut allt varje gång. :crazy:
Fördelen med Toa-lätt är att de håller ihop även när det blir blött, träpellets faller ju sönder.

Precis!

ja, faller sönder gör det ju, men jag tycker det är lätt att städa bort, det torkar ju liksom :)

Det finns en sorts vattenflaskor nu som är mycket lättare att rengöra så att man inte får algbildningen som vanlliga vattenflaskor får efter ett tag. jag minns inte vad de heter men jag tror de är fyrkantiga. De lär vara väldigt bra i alla fall.

Hon är en beigh d.vädur 7 veckor gammal hon heter Olympia

Ska inte kaninungar vara minst 8 veckor innan de lämnar mamman? :angel: Eller jag kanske missförstod, du kanske inte har fått hem henne ännu.. :p

Lycka till i alla fall och visa gärna bilder!

Mm jag trodde också det var 8 v men dom i djuraffären sålde den ju :p

Djuraffärer är sällan att lita på. de säljer olagliga burar till ovetande djurägare också.. (olagliga=för små mått, guldfiskskålar osv)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
199
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·
Kläder & Bli fin Behöver hjälp med att köpa ny väska. Har hittat 2 potentiella: Gillar denna men är inte säker på att det går ner en 50 cls flaska i...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka