köpa islandshäst??

Sv: köpa islandshäst??

Hon är svenskfödd, men hon kliade sig lite i stallet. Jag tänkte att det var normalt kliande bara, men nu blir jag fundersam... Trodde ju inte svenskfödda hästar fick eksem!

Det är en väldigt seriös, stor gård med kända och duktiga ägare, så jag hoppas verkligen de står för vad de säger. De berättade massor om hästen men nämnde inget eksem. De står hur som helst för besiktning och spattröntgen...

Om det blir en tvist så är det bättre för dig rent juridiskt att stå för åtminstone besiktningen och det är mycket lämpligt att oavset vem som betalar att du är närvarande och väljer veterinär.

Om hon kliar sig så här års är det inte ett eksemtecken, snarare varm päls eller ohyra.

Fråga specifikt om eksemtecken sommartid och om föräldrarna. Säger de att hon är eksemfri (som de allra flesta svenskfödda) så se till att få in det i köpekontraktet.

PM mig stammen om du är osäker, det finns enstaka hingstar som ger mycket eksem.

Lycka till :)

nefretel skrev:
Trodde ju inte svenskfödda hästar fick eksem!
...

De kan det, fast det är inte så vanligt. Man forskar och debatterar kring ärftligheten. Så se upp med det med... eksemhäst är inget kul att ha ansvar för när man tvingas se den i ögonen hur den vantrivs/lider.

Kul att du känner dej säkrare! Får tillägga att du verkligen är lyckligt lottad som har föräldrar som bryr sej så mycket om att deras barn ska vara lite glada också!!! (Vilken smiley ser mest avundsjuk ut?)

Den här tjejen har ju ridit islandshäst förr men varför jag skriver att en 4 gångare kan vara bättre är för att jag träffat oändligt många första gångsköpare som köper en bra häst som till å med tävlats, en 5 gångare.Efter 2 månader är det en fullfjädrad grisepassare.

Jaha, men det kan faktiskt även bli travtaktiga också. Det finns inget som säger att en femgångare endast presterar grisepass, det finns minst lika många fyrgångare som klarar det också.

Får tillägga att du verkligen är lyckligt lottad som har föräldrar som bryr sej så mycket om att deras barn ska vara lite glada också!!! (Vilken smiley ser mest avundsjuk ut?)

Ja, jag är glad över min pappa. Han tycker väl inte det här är ett så superbra beslut men han är världens bästa som ändå ställer upp till 100%. :D

Jaha, men det kan faktiskt även bli travtaktiga också. Det finns inget som säger att en femgångare endast presterar grisepass, det finns minst lika många fyrgångare som klarar det också.

Många fyrgångare är ju som sagt 4,5 gångare... Men förstöra en häst kan man göra oavsett vilken nivå den börjar på. Jag ska ju ta hjälp och "jag ska köpa min första häst" behöver inte betyda "första gången jag rider"...

Om hon kliar sig så här års är det inte ett eksemtecken, snarare varm päls eller ohyra.

Varm, underbart välskött och vackert glänsande päls :D

Jag ska provrida några hästar till innan jag bestämmer mig för om det blir Den Rätta. Det finns ju kanske Nån Rättare. Tyvärr står hon på andra sidan landet så att vara med och välja veterinär och sånt blir rätt svårt.

I övrigt är hon helt perfekt i temperamentet, precis en sån häst jag älskar att rida, finns rätt mycket att utveckla också och så har hon potential om jag nu får för mig att tävla. Och en enorm personkemi, vi hittade varandra direkt!

Silverkedjan skrev:
Fråga specifikt om eksemtecken sommartid och om föräldrarna. Säger de att hon är eksemfri (som de allra flesta svenskfödda) så se till att få in det i köpekontraktet.
Hur blir det då om hon visar eksem senare? Är det nån speciell tidsperiod som hon ska vara eksemfri då eller hur funkar det? Om hon får det om 10 år kan jag ju knappast komma viftande med kontraktet...?

Och vad händer om hon får eksem, ska köpet gå tillbaka då (vilket jag ju kanske inte vill, för vill jag ha hästen så har jag ju den, vinter som sommar, eksem eller inte...) eller nån slags ersättning från dem eller hur fungerar det?

Jag har skrivit att köpet går tillbaka eller en viss del av köpeskillingen återfås om hästen visar eksem inom två somrar efter köpet. Detta när jag sålt svenskfödda hästar äldre än 5 år.

Det är ovanligt att svenskfödda hästar får eksem i vuxen ålder, en sådan här "garanti" kostar därför sällan något för säljaren om man inte försökt dölja något. Tex att hästen är uppvuxen i helt knottfri miljö vid havet eller i fjällen, eller har eksempåbrå..

Det är ju lite svårt att själv som köpare avgöra om hästen verkar "kliig" på vintern :crazy:

Men att köpa en svenskfödd är absolut att föredra om man inte letar efter något "exklusivt" som inte finns här, så du är på rätt spår :)

Ville bara berätta att jag åker och besiktigar imorgon :bump:
Det blidde inte det stoet jag föll för först, utan en superfin valack istället. Min första egna häst! :banana: Det finns liksom ingen smiley som kan förmedla glädjen :D
Tack alla snälla för era bra svar!

:bow: Säger jag till alla som deltagit i den här tråden! Hela tråden är ett utmärkt exempel på en konstruktiv debatt full av goda råda, genomtänkta inlägg med en postiv ton, utan påhopp men med belysande olika infallsvinklar och full med omtanke om både häst och hästköpare! Man får en känsla av samhörighet och samförstånd för allas bästa.

Jag har inget att tillägga annars för det jag skulle skriva är redan skrivet. Jag bara önskar lycka till med din första egna islänning och välkommen bland hos islandsfrälsta!

Anette

Många fyrgångare är ju som sagt 4,5 gångare... Men förstöra en häst kan man göra oavsett vilken nivå den börjar på. Jag ska ju ta hjälp och "jag ska köpa min första häst" behöver inte betyda "första gången jag rider"...

Nu var inte inlägget riktat till dig, men jag vill starkt dementera att en femgångare lätt skulle bli en grisepassare. Det finns många femgångare med starka passanlag som inte alls blir passtaktiga utan travtaktiga i tölten, jag har själv en sån pålla. Numera har hon ingen travtakt kvar, men tidigare i unga år var travtakten mycket markant. Detta är en häst med mycket starka passanlag, och den största passtakten presterar hon i just passen annars hamnar vi på en viss nivå av styv länd om pålla blir utsatt för något som hon inte riktigt orkar med eller börjar ladda rejält.

Lycka till med din nya häst.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 697
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar