köpa islandshäst??

N

nefretel

Jag vet inte om tråden ligger rätt nu, men jag gör ett försök...

Har nu bestämt mig för att satsa på att äntligen köpa min första egna häst. Jag är visserligen student men det funkar ekonomiskt - med en rejäl marginal (tack vare snäll pappa :devil: ). Har tid, stallplats och en medryttare som redan nu skjutsar mig över halva sverige för provridningar :bow: :bow:

Nu undrar jag... för jag lyssnar gärna på alla som är smartare och äldre än jag.... vad behöver jag tänka på?

- Provridning, vad bör jag tänka på? Jag har fått rådet att köpa en häst jag inte "växer ur". Även om jag inte nu vill tävla, säger mina rådgivare att man aldrig vet om några år. Är det lönt att lägga ut för en häst med mer potential även om jag bara vill fjanta runt i skogen och gå kurser?

- Fem- eller fyrgångare? För min del spelar det ingen roll, men vad är för- och nackdelarna? Eller är det bara en smaksak?

- Grundlig veterinärbesiktning, förstås. Ska jag göra en ny även om hästen besiktigades för en månad sen? Försäkringen tänkte jag försöka ha kvar, brukar det gå att göra?

- Hur många hästar bör man prova? Hur lång tid kan man dra ut på det? Även om jag blir superkär i första hästen vill jag prova lite fler, men hur lång tid är det rimligt att låta den säljaren vänta, en vecka, fem veckor?? (om säljaren ö h t väntar)?? Är det normalt att ha flera hästar man är intresserad av och tittar på samtidigt?

- Att ha hästen på prov? Pratade med en säljare i telefon som sa "nej, hur hade du tänkt dig det skulle gå till?!" Hur brukar det gå till? Jag har ju fått rådet att ta på prov innan köp.

- Skriva kontrakt? Vad behöver man tänka på?

Vilka frågor är det smart att ställa som köpare? Vilka frågor är det korkat att ställa? Och vad har jag missat att tänka på? Jag är rätt nojig, men jag vill göra det här på ett vettigt sätt så inte jag står där sen och ångrar något! Och JAG har ju aldrig gjort nåt sånt här förut! :bump:

Sv: köpa islandshäst??

Det var så många frågor så jag kommer missa massor ;)
Jag tycker det beror på din ridvana, vad du ska ha för häst.
Spontant tänker jag att en 4 gångshäst är mest lämplig då en 5 gångare kan ha svårare med att hålla isär gångarterna.

Även om du köter en jätte bra tävlingshäst så kommer den ju inte behålla sin utbildnings nivå om du inte upptätt håller den hela tiden.
Alltså är det ingen idé att skaffa en VM häst å tro att den fortfarande kan vinna vilken tävling som helst efter 3 år i skogen om du förstår vad jag menar.
En välutbildad häst kommer att "ridas ner" om den inte har en lika bra ryttare.

Gör ny besiktning även om det bara var en månad sedan, skador kan ha uppkommit å som köpare är du skyldig att undersöka hästen noga, annars kan inte köpet hävas om hästen skulle visa sig vara sjuk.ALLTID röntgen!
Förändringar i hasen ser man inte utanpå.

Hur många eller få man testar spelar ingen roll, men jag tycker det ska "kännas rätt" när man väl hittat sin häst.Man ska inte köpa en man är osäker på om det är den rätta eller inte.
Som säljare har man oftast inte råd att stå å hålla i en häst var ev köpare kanske inte ens ska köpa den till sist, så det kan man inte kräva tyvärr.Däremot kan du säga att du vill komma tillbaka å testa hästen igen.

Det är inte så vanligt att man får låna en häst på prov heller, det kan orsaka stora ekonomiska bekymmer för säljaren om hästen blir skadad hos den som har på prov å denna vill lämna tillbaka hästen.Då har ju inte säljaren en häst att sälja längre.
Som hästägare ska man vara försiktig med sådant.Däremot finns hästföretag som man får lämna tillbaka hästen å byta mot en likvärdig om kemin inte stämmer.

Jag tycker inte ngn fråga är för korkad att ställa, en häst kostar mkt pengar å man har rätt att få svar på alla tankar kring en sån stor investering.
Sånt jag brukar fråga,temperament?Hur är den att hantera?Rida?Hur är den i olika miljöer?Trafiksäker?Tidigare skador?Eksem?Spatt?(oftast så nämner man ju att en häst har spatt men vissa försöker göra affär ändå, men detta kommer att komma upp på röntgen hursomhelst).Rang?Lättlastad?Hur är den att sko?Olater?fång?(kan vara bra att ställa på en sån ras).Försäkringar?Registrerad?Hästpass/chipmärkt?
Ställ alla frågor du kommer på.
Ta gärna hjälp av ngn som kan sin sak om man känner ngn.Hoppas du hittar en passande häst! :)

chrysler skrev:
Jag tycker det beror på din ridvana, vad du ska ha för häst.
Spontant tänker jag att en 4 gångshäst är mest lämplig då en 5 gångare kan ha svårare med att hålla isär gångarterna.

Även om du köter en jätte bra tävlingshäst så kommer den ju inte behålla sin utbildnings nivå om du inte upptätt håller den hela tiden.
Alltså är det ingen idé att skaffa en VM häst å tro att den fortfarande kan vinna vilken tävling som helst efter 3 år i skogen om du förstår vad jag menar.
En välutbildad häst kommer att "ridas ner" om den inte har en lika bra ryttare.

Oki, tack för svaren :)
Jag har ju ridit rätt länge på "vanlig" häst, islandshäst, ridskola, som medryttare osv. Men det är ju som sagt inget mått på vad jag kan... Jag köper häst lite delvis för att ha något eget och delvis för att utvecklas och lära mig av att HA häst. Tänkte ju gå lite kurser och så, så jag inte slöar till i skogarna :) Men supertävlingshäst går bort, i alla fall...

Kan man pruta? Eller är det allmänt oseriöst?

Du har ju fått ett bra svar men jag tänkte också lägga in lite tips, som kanske gör dej mer förvirrad :angel:

Jag skulle nog säja att en femgångare ibland kan vara lättare än en fyrgångare, på ett sätt . En bra fyrgångare med rena gångarter har iofs ofta bättre trav och galopp och skritt men risken finns att den blir travaktigi tölten (inte nödvändigtvis dock:crazy:) En femgångare däremot kan i bland bli passaktig i samtliga gångarter, men det kan vara lättare att träna bort en passaktig tölt än en travaktig, speciellt om man är storhästryttare, jag tycker att det är lättare att upptäcka en passaktig tölt än en travktig, om man inte är van. Detta är nu bara mina egna spekulationer och min egen uppfattning, som med allting annat är detta en smaksak.

Sammanfattningsvis: Fyr eller femgångare är nog av mindre betydelse (om du inte vill kunna rida flygande pass längre fram förstås, då är det ju dumt med enm fyrgångare) det viktiga är andra egenskaper; utbildningsgrad, temprament, exteriör, att hästen är frisk mm.

Visst kan det vara en risk att köpa en fin tävlingshäst, som man sedan rider ner(men kanske mest för ens eget självförtroende) men att köpa en felriden eller outbildad häst är ju inte heller så lyckat. Jag skulle nog råda dej att köpa en häst som är bra grundriden(behöver ju inte innebära att den har tävlat på SM-nivå) dels för att du då lättare kan se hur den är i gångarterna, och att det kan vara svårt att rida till en häst som är felriden från början. Lynnet är ju också viktigt, en häst som är lydig för hjälperna, väluppfostrad och bra att hantera(skoning, transportera mm) tycker jag är speciellt viktigt som första häst.

Jag skulle nog hellre lägga ner 10-20000 mer på en bra häst än att lägga ner en massa tid och energi och frustration på att starta med att behöva korrigera en felriden/felhanterad häst. Naturligtvis bör man ta kurser och hjälp men det måst man ju göra oavsett om man har en häst som är bra grundriden eller inte. Det är inte roligt att börja från start med en häst som vant sej att tölta med underhals, är väldigt framtung, som inte lyssnar på halvhalter, är stel i sidorna och obalanserad.

Att få låna en häst på prov kan nog bli svårt, jag skulle tro att ingen gör det, som är rädd om sina hästar, om köparen inte är ngn man känner väldigt väl.

Mitt tips är om du kan hitta ngn rätt nära som du kan åka och prova flera gånger innnan du bestämmer dej.

det viktigaste är en frisk och trevlig häst som man gillar.
några ex. på vad som är viktigt för en hobbyhäst där tävlingsambitioner kommer i 2.a hand.
en välriden häst med befästa gångarter är många gånger trevligare än höga lyft på en mindre välriden häst.
Går det att rida ut själv på den. är den stirrig när man rider ut.
trafiksäker mm.
kan den stå själv i hage eller box under en tid.
fånga i hagen, leda ,sko, borsta, lasta osv.
har den rätt temperament för just min ridning och skötsel.
det är många som köper " tävlingshäst" med nerverna på utsidan och full fart framåt.
risken är då att man kanske inte klarar upp situationen och blir rädd för att tex rida ut.
lycka till

orientalkatten skrev:
det är många som köper " tävlingshäst" med nerverna på utsidan och full fart framåt.
risken är då att man kanske inte klarar upp situationen och blir rädd för att tex rida ut.
lycka till

visst det finns säkert såna expempel, och det ska man ju passa sej för :eek: , men......långt ifrån alla tävlingshästar har nerverna på utsidan, och alla tävlingshästar som har höga benlyft har inte därmed svårare för gångartena. Jag skulle tro att vana tävlingshästar kanske är mer vana vis att hanteras när det gäller transporter, stå själv i liten hage/box långt bort hemifrån, ridas blnad andra hästar mmmmm.

jag är lite emot generaliseringar som ni kanske märker :angel: :o

Det finns även andra hästar som är olämpliga att köpa, minst lika många(eller lika få?)som är sk familje eller skogsmullar som är dåligt hanterade, sticker när man rider ut, går i grisepass eller är svårridna på andra sätt. Så att tävlingshästar skulle vara mer olämpliga eller svåra än andra har jag svårt att skriva under på :smirk:

håller med josse att en tävlingshäst kan vara en utmärkt 1a häst.
tyvärr har jag i min omgivning endast sett motsatsen.
pigga taggade fd tävlingshästar som ej går att rida ut i grupp med eller potentiella unga tävlingshästar som ryttaren ej klarar att hantera.
om den är tävlingshäst eller ej är nog inte det viktigaste, utan att man känner sig trygg tillsammans med hästen.

nefretel skrev:
- Provridning, vad bör jag tänka på? Jag har fått rådet att köpa en häst jag inte "växer ur". Även om jag inte nu vill tävla, säger mina rådgivare att man aldrig vet om några år. Är det lönt att lägga ut för en häst med mer potential även om jag bara vill fjanta runt i skogen och gå kurser?
Det är "löjligt" att lägga ut pengar på en häst som man inte har gädje av, men en häst med bra temperament och hyfsade-bra gångarter gör att man får mer ut av ridningen oavsett var. Det är inte bara tävlingsryttare som gillar att rida en bra ökad tölt.

nefretel skrev:
- Fem- eller fyrgångare? För min del spelar det ingen roll, men vad är för- och nackdelarna? Eller är det bara en smaksak?
Det är en smaksak, det finns större skillnad mellan olika individer när det gäller svårigheter/gångartstrassel än mellan fyr- och femgångare. Gränsen är heller inte riktigt klar, många hästar är typ 4,5 gånare.

nefretel skrev:
- Grundlig veterinärbesiktning, förstås. Ska jag göra en ny även om hästen besiktigades för en månad sen? Försäkringen tänkte jag försöka ha kvar, brukar det gå att göra?
För att kunna uttnyttja försäkringen fullt ut så bör det inte vara något uppehåll, då åker man lätt dit för dolda fel om det skulle uppstå problem. Man brukar kunna behålla försäkringen

nefretel skrev:
- Hur många hästar bör man prova? Hur lång tid kan man dra ut på det? Även om jag blir superkär i första hästen vill jag prova lite fler, men hur lång tid är det rimligt att låta den säljaren vänta, en vecka, fem veckor?? (om säljaren ö h t väntar)?? Är det normalt att ha flera hästar man är intresserad av och tittar på samtidigt?
Det finns inga regler, men räkna inte med att hästägaren håller hästen mer än högst någon vecka och ofta inte alls.

nefretel skrev:
- Att ha hästen på prov? Pratade med en säljare i telefon som sa "nej, hur hade du tänkt dig det skulle gå till?!" Hur brukar det gå till? Jag har ju fått rådet att ta på prov innan köp.
De flesta lämnar normalt inte ut hästen på prov, det är för riskabelt, man kan om det vill sig illa i slutändan stå utan pengar och med en förstörd häst. Hur det går till gör man nog upp om från fall till fall. I en del fall kan man få öppet köp och då betalar man som vanligt men har rätt att häva köpet utan anledning om man lämnar tillbaks den i samma skick.

nefretel skrev:
- Skriva kontrakt? Vad behöver man tänka på? ?
Se till att du får rätt typ av kontrakt (det skiljer sig mellan affärer med privata säljare och företag. Att kontraktet är korrekt utformat så att det är juridiskt bindande. Om du köper från ett företag se till att du får med organisationsnummer (kolla upp det) och precisering av momsen, det är trist att betala moms om företagaren stoppar den i egen ficka och säljer hästen som om den vore privatägd = mindre skydd för köparen.

nefretel skrev:
Vilka frågor är det smart att ställa som köpare? Vilka frågor är det korkat att ställa? Och vad har jag missat att tänka på? Jag är rätt nojig, men jag vill göra det här på ett vettigt sätt så inte jag står där sen och ångrar något! Och JAG har ju aldrig gjort nåt sånt här förut! :bump:
Det finns inga korkade frågor, ju medr du frågar dess mer information. Skriv ner det du vill veta om hästen och vad som är avgörande för dig.

Vad glad jag :banana: blev för denna tråd.

Nu till min fråga... Jag har för mig att det ska finnas färdiga köpekontrakt som man kan fylla och kryssa, för det är bra då man ser vad man ska komma överens vid köpet.

Andra fråga.. Vilken sorts av besiktining finns det, t.ex röngten av hela kroppen eller enbart rygg?

En som ska köpa häst när det är dags..

Ett annat tips är att ta med dig någon kunnig när du åker och tittar.

Alltid bra, sen att filma när du provrider och sen i lugn och ro titta på filmen när du kommer hem.

4 eller 5-gångare är väl en smak sak.

Det allra bästa är att föra över den förra ägarens försäkring på sig själv så att där inte blir något avbrott.
För att försäkringen ska gälla måste veterinär besiktningen vara gjord max 7 dagar före köpet.

Så var det i alla fall för mig.
Tycker du ska göra en spatt röntgen utöver den vanliga besiktningen.

Bästa köpeavtalet är det du köper i affären för då kan du vara säker att du inte missar någon viktig punkt.

Angående frågorna så är det alltid bättre att fråga för mycket än för lite...

Lycka Till med häst köpet... :)

/

Ann-Sofie

Den här tjejen har ju ridit islandshäst förr men varför jag skriver att en 4 gångare kan vara bättre är för att jag träffat oändligt många första gångsköpare som köper en bra häst som till å med tävlats, en 5 gångare.Efter 2 månader är det en fullfjädrad grisepassare.
Detta för att rytarna inte är så duktiga än att de känner om hästen börjar lägga till lite egna pass inslag å framförallt tror eller vänjer sig vid att det "gungar" när man ska tölta, fast det är grisepass.
En häst kan ju oxå vara 4,5 gångare.
Å helst ska ju tölten vara ren, varken pass eller trav taktig, detta kan jag ändå tycka vara lättare på en häst som rids som 4 gångare om den inte har väldigt dominerande trav.

chrysler skrev:
Den här tjejen har ju ridit islandshäst förr men varför jag skriver att en 4 gångare kan vara bättre är för att jag träffat oändligt många första gångsköpare som köper en bra häst som till å med tävlats, en 5 gångare.Efter 2 månader är det en fullfjädrad grisepassare.
Detta för att rytarna inte är så duktiga än att de känner om hästen börjar lägga till lite egna pass inslag å framförallt tror eller vänjer sig vid att det "gungar" när man ska tölta, fast det är grisepass.
En häst kan ju oxå vara 4,5 gångare.
Å helst ska ju tölten vara ren, varken pass eller trav taktig, detta kan jag ändå tycka vara lättare på en häst som rids som 4 gångare om den inte har väldigt dominerande trav.

Jo som sagt det kan säkert vara så, men med en ovan islandsryttare så tror jag att man kan förstöra gångarterna lika mkt på en fyrgångare som på en femgångare, det är mer andra saker som spelar in om man kan hålla gångarterna rena, så som att ha en bra insruktör, hur ren hästen är i gångarterna, tempramnet mm. Jag tror inte att det generellt är lättare för en ovan att behålla gånarterna på en fyrgångare än en femgångare, men jag kan säkett ha fel.

nefretel skrev:
- Provridning, vad bör jag tänka på?
Kom flera gånger. Rid och hantera den i alla upptänkliga olika situationer och formationer. Ensam, i grupp, i skog, på banan, från marken, longering, all form av skötsel... ju fler olika situationer desto bättre lär du känna den och kan bilda en EGEN uppfattning om den.
Och ju mer du vet hur din nya häst fungerade i sin gamla hemmiljö desto lättare blir det också för dej att veta vad du kan begära av den när den är ny hos dej, vilket ökar chansen för en bra start.

Det där med tävling, om du och hästen inte passar ihop så kommer ni ändå aldrig till start, eller något annat heller, så det viktigaste är att ni trivs ihop fullt ut. Trivs ni så finns potentialen där. Fast det är klart att du inte ska köpa en tregångare eller avkastarkung e.d. Det finns idag så många hästar av bra "kvalitet" som ändå är riktigt trevliga skogsmullar, så du ska absolut köpa en häst som är bra på båda delar! De kostar kanske mer, men hästar kostar ändå så mycket att man måste löpa linan fullt ut och köpa en man verkligen vill ha. Hellre bli fattig på en häst som gör en rik inombords än bli fattig på en häst som bara känns som ett misstag. Fattig blir du iallafall!

nefretel skrev:
Det är väl bättre att dela in hästarna i "välridna" och "svårridna" eller "filbunkar" resp "icke temperamentsfulla" eller "opålitliga" resp "läraktiga" eller "kontaktsökande" resp "misstänksamma"... vad som helst är viktigare. Pass köper du bara för att du verkligen vill ha PASS.

nefretel skrev:
Skulle jag köpa häst idag skulle jag börja med att låta en equiterapeut/hästmassör gå igenom den för att leta upp låsningar/spänningar, helst före köp/avtalets utgång. Hästtandläkare+bettprovning om inte veterinären har särskild kompetens, kiropraktor samt sadelutprovare efter att jag fått hem hästen. Borde räcka.
Tror att man kan ta över en försäkring, bara ring din tilltänkta hästs försäkringsbolag och fråga om det går för sej, det var möjligt på min jag köpte sist, men jag köpte ändå en ny, bättre försäkring. Börja med att fråga säljaren!

nefretel skrev:
Hur många: tills du hittat en du faller för pladask! Då är nämligen chansen som störst att du kommer att orka med eventuella svårigheter/motgångar, samt att du kommer att bli överlycklig över de framgångar ni får, vilka de än är! Är du osäker när köpet gås igenom ökar risken att du senare ångrar dej. Skäms inte över att leta länge, så länge du är realistisk!

nefretel skrev:
Många säljare har fått tillbaka förstörda hästar, så det får man ha förståelse för. Det finns säljare som ställer upp på prov, men ha då alla papper klara. Vet en hästhandlare som är fenomenal på att förutsäga vilka hästar och köpare som passar ihop, och han får alltid rätt. Men han har alltid ett halvårs ångertid på alla sålda hästar, tar villigt tillbaka dem och skickar en ny när det inte fungerat. Brukar vara de som inte lyssnat på hans råd. Tyvärr sysslar han inte med islandshästar, ville bara tipsa om spännvidden i förfarandet.
Ju bättre du känner hästen och säljaren innan köp, desto mindre behöver du prova hemma.

nefretel skrev:
- Skriva kontrakt? Vad behöver man tänka på?
Allt. Allt. Allt. Din säljare ska tycka att det är bra att du är noggrann och frågar om allt och vill ha riktiga papper. Som alla andra säger: inga muntliga avtal eller vänskapsavtal, tyvärr!!! Hästar väcker starka känslor hos oss och lockar fram oanade egenskaper när vi plötsligt tror oss nödda till det. Allt kan hända.
Ring en hästdjurist innan, finns annonser i de flesta hästmagasin.
Det är skillnad på privata och professionella säljare, försök bilda en uppfattning om säljarens värderingar, kunnande och resonemang.

nefretel skrev:
Var nojig före köpet!
Men när du fått hem hästen: var nöjd!!!

Till Knasan...

Måste bara säga att jag tycker ditt svar var så himla bra. :bow:

Du fick med allt jag skulle vilja skriva när jag skrev men inte kom på.

/
Ann-Sofie

Till trådskaparen...

Angående försäkringar så är det så att det allra bästa man kan göra är att föra över försäkringen, det går hos alla bolag, detta är det bästa då där inte blir något avbrott på försäkringen.
Är där avbrott kan det bli problem med dolda fel.
Ta reda på om hästen varit försäkrad i samma bolag hela tiden och om den varit försäkrad hela tiden, annars kan problam uppstå om det skulla bli så tragiskt att ett dolt fel skulle framkomma.

Man kan ta över försäkringen men ändå ändra den.
Det gjorde jag när jag köpte häst i september förra året.
Köpte då min häst för en hel del pengar (enligt mig som är fattig) och han var inte försäkrad för hela beloppet och inte heller full försäkrad, jag tog då över hans befintliga försäkring och höjde upp den till full försäkring och höjde upp beloppet på försäkringen till köpesumman som var en hel del mer än han var försäkrad för om jag förstod den förra ägaren rätt.
Visst kostar det mer att ha hästen så pass högt försäkrad men första året tycker jag det är bättre att ha det på detta viset, pratade även med mitt försäkrings ombud som tyckte att detta var till det bästa 1-2 året.
Jag har en mycket bra försäkringombud misstänker att dom flesta är detta.
Så om du har frågor gällande försäkringar så ta kontakt med ett ombud så lovar jag att du får bra hjälp med dina frågor.

Än en gång lycka till med häst köpet...

/

Ann-Sofie

Senast ändrad:

knasan skrev:
Hellre bli fattig på en häst som gör en rik inombords än bli fattig på en häst som bara känns som ett misstag. Fattig blir du iallafall!
Det var grymt bra sagt!

Tack alla snälla för de superbra svaren!!! :bow:
Det har verkligen hjälpt mig att komma underfund med en massa, så nu är jag mycket mer lungt inställd. Har ju som tur är duktigt hästfolk omkring mig som kan hjälpa till vid behov också (om jag sitter och grisepassar till exempel, vilket jag tänkte undvika). Jag känner mig klart mindre nojig, har blivit kär i en häst jag får känna lite på imorgon och tror att det nog kommer gå alldeles utmärkt det här... Kan nästan se min alldeles nya egna häst gå och beta i hagen med de andra hästarna i stallet :love:

Å vad roligt.. har inte några svar på dina frågor.. men prata med någon på Stall Akur .. dom brukar alltid ha islandshästar till salu, som passar dom flesta (alla salu hästar brukar inte vara på hemsidan)..
LYCKA TILL

Du har fått jättebra svar, så jag ska bara säga, att när jag köpte häst första gången vände jag mej till ett litet större företag som importerade o sålde hästar. Seriöst folk.

Nu finns det fler som säljer svenskfödda (säkrare med tanke på eksem). Är det ett större företag finsn det chans "byta" hästen om det blivit helt fel. Där kan man även åka o sova över o få prova fler hästar på en gång. Så gjorde jag och det var jättebra! Hästen jag köpte var det som "slog ner mej" :love: så här, och jag ångrade mej aldrig.

Jag kan ju bara berätta att av de fyra hästar jag provred på idag i ett större seriöst företag hittade jag DEN RÄTTA!! :banana:
Så snart är även jag stolt, fattig och lycklig hästägare!! :D

Är hästen en islandsimport?

Kom ihåg att då har du minst 50% risk för att den får eksem, och därmed förlorar större delen av sitt värde förutom att den - och du -får det jättebesvärligt halva året. :cry:

Men är det ett seriöst företag har de väl informerat om det :smirk:

Säger de att hästen är "garanterat eksemfri" så kräv en skriftlig garanti på det, där det ingår återköp eller tex halva summan tillbaka om hästen får eksem.

Alla hästar ser eksemfria ut på vintern och importer utvecklar eksemet vanligast efter ett par-tre år i Sverige.

Köp inte en import om du inte kan tänka dig att ägna sommarhalvåret åt att sköta en eksemhäst. Och kan du det så är det billigare att köpa en som redan har fått det :cool:

Är hästen svenskfödd så ta reda på vem som fött upp den och om föräldrarna/syskon har eksem.

Och glöm inte klinikbesiktning inkl spattröntgen.

Lycka till i hästköpardjungeln. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 697
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII