Köpa islandshäst som första häst?

Sv: Köpa islandshäst som första häst?

Grattis!!
Det är ju som du säger, helt perfekta omständigheter! :bow:
Hoppas det blir köp tillslut då! Vad roligt!
Jag lämnade ut min äldsta på foder i våras, och i höstas köpte fodervärden honom! Är ju det bästa läget från båda håll, jag kan känna mig nöjd med vart han hamnade, och de är nöjda att de fick prova honom ordentligt först :)

Det låter ju toppen!

Det var så jag skaffade min häst för ett år sen. Jag hade varit medryttare i 2,5 år och när han skulle säljas så var jag ju tvyngen att köpa honom, klarade inte av att låta honom flytta ifrån mig.

Min häst stod på lösdrift innan, nu står han i ett stall där de har gått ute i stort sett dygnet runt fram till nu när det blivit kallt, regnigt och lerigt. Då får de komma in på natten.
Efter nyår kommer jag flytta till ett annat stall, där de också står i box.

Jag hade gärna haft min på lösdrift, men för min häst så kommer det nog bli svårt att någonsin kunna gå på lösdrift. Han har problem med övervikt och jag tror aldrig jag kommer kunna hitta en lösdrift med så lite bete att han klarar av att gå där utan att rulla fram.
Så för oss så är det bästa alternativet att stå i box så att han får den maten han ska ha, och inget annat.

Jag har haft min både med islänningar och med andra hästar. Funkar lika bra vilket som. De senaste åren har han gått med en halvblod-ardennerkorsning och de är verkligen bästisar!
Förra året fick han flytta från sin bästis ett par månader (gick på lösdriften, 100 meter bort) varje dag jag gick förbi hagen där han och kompisen hade stått så gnäggade han jättemycket och stod och spanade (kompisen hade också flyttat till en annan hage, på andra sidan stallet). Även fast vi red förbi kompisens hage tusen gånger, så gnäggade han. Han gnäggade till och med när kompisen var med. :rofl:

Så jag tror inte det är några som helst problem att ha dem med andra raser. Huvudsaken är att individerna passar bra ihop.
Även om jag är för lösdrift så får man se till vad som är bäst för hästen. Jag har hellre en frisk häst på stall, än en häst som rullar fram i en lösdrift och kanske drar på sig fång eller förslitningsskador pga övervikt.

Tack! Jo, men det känns jättebra!
Hon har haft fång tidigare och tas därför in på nätterna, men hon hade fång2006 när hon gick på lösdrift, och då började man ta in henne på kvällarna och hon har varit symtomfri sedan dess.

Har hästen haft fång tidigare så hade jag nog haft kvar henne inne på natten. Vissa klarar ju av att gå ute på vissa beten dygnet runt, men det beror ju jättemycket på betet.
Om du ska ha kvar henne på samma bete som hon stått innan så är det nog bra att fortsätta med samma rutiner som de haft innan.

Så kul för dig! Jag skulle välja att ha henne på foder ett tag och få tillgång till dessa perfekta omständigheter med stöttning av den gamla ägaren osv. Du kan kanske köpa henne senare.

Och självklart kan islänningar även gå med andra hästraser. Det är i alla fall min erfarenhet.

Grattis och lycka till!

Tack! Jag ska prata med ägaren i veckan nu så ska vi disskutera närmare, men jag har i alla fall bestämt mig för att ta henne på foder för en tid och sen kanske köpa henne. Det känns verkligen jättebra allting, det enda som jag nu börjar oroa mig för är det här med att hon tidigare haft fång som jag nämnde tidigare. Men då stog hon på ett annat stall, och har sedan hon flyttades till stallet hon är nu och började tas in om nätterna varit symtomfri så allt verkar ju i alla fall se bättre ut. Men sen gick jag in och läste i fångtråden här på Buke och då blev jag direkt avrådd från att köpa henne eftersom risken att hon får fång igen alltid kommer finnas där. Jag kan själv inte så mycket om fång, men det verkar ju vara en väldigt lömsk och svår sjukdom som kan ge hästen mycket lidande. Vad säger ni? Har ni någon erfarenhet av fång just hos islandshästar?

Jag har sett exemhästar som haft täcke p åsig men inte har de hjälpt..Hästarna har till och med kliat sönder öronen så vissa delar av öronen var helt borta:eek::crazy:

Sånna extremfall är väl inte fullt så vanligt men dessa fall skall enligt mig avlivas för det är djurpklågeri.
När ingenting hjälper smörja stalla in, täcka osv så tycker jag att man som hästägare är skyldig att avliva!

Sedan finns de hästar som med täcke är helt symptomfria eller om de bara få stå inne några timmar om dygnets värsta timmar klarar sig.Och andra klarar sig så länge de är öppna ytor där det blåser och får ha täcke å smörjas in ordentligt.
En sån exemhäst skulle jag kunna köpa utan problem, men man ska ju ha i bakhuvudet att det KAN bli värre. Men man får oftast en exemhäst mkt billigt så det är väl värt i vissa fall att chansa.

Man kan ha tur och ha hästen tills den är 30 eller otur och exdemen blossar ut till max 3 år efter köpet så man får avliva!

Jag tycker en islänning är likabra första häst som ett hbl. Jag menar vill man hålla på med tölt så kan ma ju inte gå å köpa sig ett sv hbl för att många anser att den kansk eär bättre första häst..Och tvärtom=)

Sen visst är de att föredra en läromästare..Är man helt nybörjare på häst så rekomenderar jag inge hästköp förrens man har haft medryttarhäst,foderhäst och ridit påridskola i iallafall 5 år!

Men som jag haft häst i 20 år bara bytte ras, jag vet ju hur man tar hand om en häst, fodrar den osv.
Min utmaning var en extra gångart att lära sig rida=)

Sen gjorde väl inte jag det optimala.. köpte mig en dräktig oinridet sto på kort.
Det krävs mer av mig som hästägare då.. jag behövde skicka iväg henne i 3 omgångar på träning för att hästen skulle få den bästa utbildningen som möjligt.Framförallt när hon skulle töltsättas då jag helt var grön på detta!

Totalt sett har jag lagt ner ca 20 tusen på träning på hästen men de var det så klart värt=)
Och varje månad kostar tärningarna för tränare 800 så det är i runda slängar 10 tusen om året bara de! men då får samtidigt även jag lära mig något=)

Det som är svårt inom denna ras är att hitta en foderhäst när man är nybörjare inom rasen..Folk vill inte lämna ut..Så jag beslutade mig för att köpa för jag SKULLE ha en isis=)

Hej! Tack för dina synpunkter, hästen som jag nu nästan har bestämt mig för är ju som jag nämnt tidigare ett sto på 14 år som jag i nuläget även är medryttare till. Jag får ta henne på foder innan jag bestämmer mig för köp, och då kommer hon även stå kvar i samma stall hon är i nu, så jag har ägaren till hands att fråga hela tiden om det skulle vara nåt. Hon har inget eksem, däremot har tidigare haft fång. Dock enligt ägaren, ett ganska lindrigt anfall, och varit symtomfri sedan 2006. Men det är det som just nu oroar mig. Jag ska prata mer med ägaren, men har nog i alla fall bestämt mig för att ta henne på foder under en tid för att prova på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 585
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 639
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka