Sv: Köpa islandshäst som första häst?
Jag har sett exemhästar som haft täcke p åsig men inte har de hjälpt..Hästarna har till och med kliat sönder öronen så vissa delar av öronen var helt borta
Sånna extremfall är väl inte fullt så vanligt men dessa fall skall enligt mig avlivas för det är djurpklågeri.
När ingenting hjälper smörja stalla in, täcka osv så tycker jag att man som hästägare är skyldig att avliva!
Sedan finns de hästar som med täcke är helt symptomfria eller om de bara få stå inne några timmar om dygnets värsta timmar klarar sig.Och andra klarar sig så länge de är öppna ytor där det blåser och får ha täcke å smörjas in ordentligt.
En sån exemhäst skulle jag kunna köpa utan problem, men man ska ju ha i bakhuvudet att det KAN bli värre. Men man får oftast en exemhäst mkt billigt så det är väl värt i vissa fall att chansa.
Man kan ha tur och ha hästen tills den är 30 eller otur och exdemen blossar ut till max 3 år efter köpet så man får avliva!
Jag tycker en islänning är likabra första häst som ett hbl. Jag menar vill man hålla på med tölt så kan ma ju inte gå å köpa sig ett sv hbl för att många anser att den kansk eär bättre första häst..Och tvärtom=)
Sen visst är de att föredra en läromästare..Är man helt nybörjare på häst så rekomenderar jag inge hästköp förrens man har haft medryttarhäst,foderhäst och ridit påridskola i iallafall 5 år!
Men som jag haft häst i 20 år bara bytte ras, jag vet ju hur man tar hand om en häst, fodrar den osv.
Min utmaning var en extra gångart att lära sig rida=)
Sen gjorde väl inte jag det optimala.. köpte mig en dräktig oinridet sto på kort.
Det krävs mer av mig som hästägare då.. jag behövde skicka iväg henne i 3 omgångar på träning för att hästen skulle få den bästa utbildningen som möjligt.Framförallt när hon skulle töltsättas då jag helt var grön på detta!
Totalt sett har jag lagt ner ca 20 tusen på träning på hästen men de var det så klart värt=)
Och varje månad kostar tärningarna för tränare 800 så det är i runda slängar 10 tusen om året bara de! men då får samtidigt även jag lära mig något=)
Det som är svårt inom denna ras är att hitta en foderhäst när man är nybörjare inom rasen..Folk vill inte lämna ut..Så jag beslutade mig för att köpa för jag SKULLE ha en isis=)