Köpa islandshäst som första häst?

E

enJoy

Hej!

Jag har på senare tid blivit fast för islandshästar och vill nu ha egen häst. Jag har hållt på med hästar under större delen av mitt liv, bortsett från uppehåll under studietid och så. Jag känner nu att jag har råd och tid att ha egen häst och vill utan tvekan ha en islandshäst. Vet att det finns en hel del trådar här på Buke om hästköp osv, men undrar ändå vad det är som man specifikt ska tänka på just vid köp av islandshäst? Letar med ljus och lykta efter en foderhäst, men det är svårt att hitta och har därför tänkt om och funderar på att köpa direkt. Alla tips och råd välkomnas!

Tack!

Sv: Köpa islandshäst som första häst?

Hej. Ja att hitta foderhäst är inte det lättaste, speciellt om man inte är så islandshästvan.
Du kan absolut skaffa dig en islandshäst, och då tycker jag att du bör leta efter en lättriden läromästare med bra tölt. Jag tror att det är en bra häst att börja med.
Sen vad man ska tänka på är väl ungefär samma som om man skulle köpa stor häst.

Prova med medryttarhäst först så att du får en chans att komma på vilken typ av Islandshäst som du föredrar.
Då så blir det lättare för dig att hitta "Din" häst.

Tänk på att risken för eksem är mycket stor för en islandsfödd häst.

Tack för alla svar! Jag är redan medryttare till islandshäst, har henne två dagar i veckan och rider även lektion. Men jag känner att jag vill ha en egen häst att utvecklas med under lång tid, och jag vill ägna mer tid till hästen än bara två gånger i veckan som medryttare, det är därför jag nu går i köpar-tankar..
Eksem vet jag är vanligare bland importerade hästar från Island. Hur är det med fång? Är det vanligare bland islandshästar?

En viktig sak är att bestämma sig för om man kan tänka sig en exem häst eller inte.Om det är uteslutet bör man köpa en svenskfödd med helst svenska(eller islädskaföräldrar som varit i sverige helst 4-5 år) exemfria föräldrar.En importerad häst kan klara några år i sverige men senare få exem,så ett par år i sverige utan syntom betyder inte att den har klarat sig än.Det är väldigt stor risk att importhästar utvecklar exem.
Lika så skulle inte jag köpa islandshästar som fötts upp ute vid kustbanden där det är knottfritt,man vet ju inte hur de reagerar när de utsätts för knott.
Inte kul att betala för en exemfri häst som sedan visar sig vara en individ som inte klarade eldprovet.Betalar man fullpris för en häst som säljs som exemfri skulle jag vilja ha skriftligt på att köpet går tillbaka om det visar sig att jag står med en exemhäst trots allt,om man vet att man säljer en exemfri häst borde man ju inte vara rädd för att gå med på det eller åtminstonde ett kraftigt reducerat pris. Är säljaren inte ärlig kan det vara svårt att se även om en sådan häst gått ute hela sommaren utan symtom,har den haft täcke eller tagits in på kvällen kan den ju se fin ut ändå.

Hur är det med fång? Är det vanligare bland islandshästar?

Inte värre än på andra Ponnyer.
Snarare mindre.

Vilken typ av häst vill du ha då?
5-gångare, 4-gångare, tölt som starkaste gångart eller trav som är stadig?
Hästarna är mycket olika på det viset så det är bra att veta vad man bäst klarar av att rida på.

Kan inte se någon som skulle gå med på något sådant krav i kontraktet, det är ju helt befängt!
Min islandsimport har varit i sverige i många år nu, jag har dock alltid varit noga med att han ska bo på blåsiga/hyfsat knottfria ställen, just för att förhindra eksem. Men om någon tog honom och ställde honom i ett knotthål så kanske han skulle få eksem, precis som ett halvblod eller vilken ponny som helst skulle kunna få.

Jag skulle aldrig sälja med så dumma villkor, jag tänker inte stå till svars för hur den nya ägaren sköter om hästen, isåfall borde jag väl ta tillbaka den om nya ägaren rider den halt också?

TS:
I så fall borde du ju ha ganska bra koll på vad du vill ha för sorts, isis, så det är väl bara att shoppa runt, nu är det väl ganska bra priser också :idea:
Se till att du får en frisk en, och se till att du ställer den i ett stall som är bra. Jag har som sagt alltid varit noga med att det ska finnas stora öppna ytor runt stallet, så att det inte blir en knottgryta på sommaren, det önskar jag nämligen ingen häst, oavsett eksem.

En viktig sak är att bestämma sig för om man kan tänka sig en exem häst eller inte.

Hur är livet med en eksem häst då? Täcka, smörja, hålla inne, bo i rätt ända av landet?

Mina blickar har också irrat sig åt islandshästhållet och jag är nyfiken. :)

Enligt min erfarenhet är det bäst om man kan ha ligghall med köldridå året om, inget strö där inne sommartid. Då kan hästarna gå undan insekterna så ofta de behöver, och de kan vara ute så mycket som möjligt.
Hagarna måste vara klisäkra, dvs inga träd osv, i vissa fall får man stängsla insidan av ligghallen om de kliar sig mycket.
Hagen ska vara högt belägen och inte en massa lövskog i närheten, gärna en lite vindpinad del i hagen på en hög punkt där man ser till att inget växer, där blir det också ganska insektsfritt.
Dvs, det är inte superenkelt att stalla in dem varsomhelst, om man vill att de ska må så bra det går.

Man får vara beredd på att laga/köpa täcken ofta.
Bada, smörja, ge olika sorters tillskott, beroende på vad som funkar för just den hästen.
Jag tycker också att man ska undvika att köpa eksemhäst om man kan tänkas vilja ta föl.

Sedan är alla olika mycket drabbade, det skiljer sig också under hästens liv, bland annat beroende på boendemiljön.

Ja, alltså, många gånger är det så tyvärr.
För vissa hästar går det kanske bra att "bara" ha täcke på, men för de flesta jag har sett så skulle det krävas mycket mer än så för att få dem att må prima hela året. Och i min värld är det inte ok att hästen ska lida för att jag ville ha en billig häst.. Den ska inte behöva må halvtaskigt hela tiden för att jag inte åstadkomma det som behövs.
För min del är det inte värt det, bara smärtan i hjärtat när man ser dem stå där och klia.. :cry:

Jag köpte min denna sommar och var inget proffs..men lär mig mycket genom bukefalos, läser mycket böcker, + tar privatlektioner med jämna mellanrum!! När jag var och provred ville jag ha en lugn och trygg häst, p ga att jag är nybörjare. Jag hade tänkt att hon skulle vara 4 gångare, men köpte en 5 gångare...När jag sedan fick hem min ögonsten, så blir det ju alltid att hon tester mig på diverse saker,,,men sådant löser sig efterhand:-) Huvudsaken för mig är ändå att hon är trygg att rida på!! Lycka till!

Jag tycker du gör helt rätt som letar foderhäst. Medryttarhäst kanske också kan vara passande?

Eftersom det är så nytt i början så är det ju svårt att provrida och kunna göra en rättvis bedömning av hästen. Du kanske inte vet hur gångarterna är tex. Om du vill tävla i framtiden så kanske du vill ha en häst som kan tölta, och som har ok gångarter. Detta är inte så lätt att märka i början.

Det bästa hade nog absolut varit att börja med medryttarhäst eller foderhäst. Om du ändå vill köpa en häst först, så kanske du kan rida på islandsridskola ett tag och be någon kunnig följa med och titta på hästar. Då kan den personen hjälpa till med vissa bedömningar.

Jag tror att det är svårt att köpa en islandshäst om man inte har någon tidigare erfarenhet, även om du bara ska rida i skogen så spelar det helt klart roll vad den har för gångarter, eventuella taktfel osv.
Och som de tidigare nämnt, exem och spatt är lite mer "vanliga" åkommor.

Tack igen för bra svar! Vad mycket man lär sig på det här stället! Jag vill helst inte ha någon eksem-häst, men förstår att det är svårt att garantera att hästen aldrig får det.

Jag har nog tänkt mig en 4-gångare, men en 5-gångare har jag inget emot. Vill gärna ha en islandshäst som har lätt för tölten eftersom jag själv inte är så bra på det än.

Ytterligare ett par frågor... Är det vanligast att man har islandshästar på lösdrift? Men ser och läser ofta att islandshästar alltid går tillsammans, finns det någon anledning till varför det oftast finns stall med bara islandshästar, tycker det är sällan man ser isisar blandade med andra raser?

Jag är hyfsad nybörjare på islandshäst (hållt på med islandshäst i 2 år nu ca) och jag kan råda dig att inte köpa eksemhäst i alla fall. Min stackars gammeltant har det så jobbigt. :( Fortfarande....
Det är täcken och krämer och salvor och kortison och veterinärbesök. Och mitt hjärta gör ont när hon kliar sig.

Och om du vet vilken sorts häst du vill ha, har du stallplats klar? Känner du någon som är mer van islandsryttare än dig? För om du vet vad du vill ha så kanske du kan förklara för en van islandsryttare vad du tänker dig och den människan kan följa med på provridningen? Så har du inte bara din egen åsikt utan även någon som inte blir hals över huvud förälskad i hästen (har själv gjort det där nämligen...och både hon och jag har det mycket bättre nu när hon ägs av min nya stallägare istället) utan kan känna objektivt hur lätt den har för tölt, hur steget är osv.

Bara ett förslag. Jag kommer att göra så hädanefter, och jag har turen att stå i ett islandsstall med mycket kunnigt folk. Det är också ett bra råd, ha kunskap runt dig. När jag flyttade dit jag står nu har jag lärt mig otroligt mycket. :)

Har mina på lösdrift och tycker att det är det bästa alternativet just för mina hästar. (gammeltant har hosta och blir stel om hon står still och lilleman går i en stor lösdrift med andra unghingstar) Men tävlingshästarna och lektionshästarna står i box på nätterna. Det är avelsstona, unghästarna och min tant och snart ett annat islandssto som rids som går på lösdrift. Vi har även ett ungsto som är halvblod (eller heter det svensk varmblodig ridhäst numera kanske? ), en varmblodig ridtravare och en ungponny på lösdriften och det funkar bra.

Kort sagt är mina råd:
Undvik eksemhäst, du kommer må dåligt när hästen mår dåligt.
Ta hjälp av en mer erfaren ryttare eller tränare som vet vad du behöver vid provridning.
Stå på ett ställe där du kan få stöttning.
Leta efter en häst som är säker i sina gångarter.

Lycka till!

Senast ändrad:

Faktiskt var det exakt så jag resonerade också när jag köpte min häst, att jag tyckte om hennes personlighet och kände mig trygg att rida på henne, resten går mer eller mindre att fixa till beroende på vad för krav man har, om man vill tävla så kanske man har lite högre krav liksom, men som "vanlig" ridhäst går jag hellre på personligheten! Något jag faktiskt märkt på flera håll är att vilken snällast-häst som helst kan förändras med ny ägare, bara för att tidigare ägare hade full pli på hästen betyder inte det per automatik att man tar över dennes roll, därför är jag nöjd med mitt köp eftersom den häst jag föll för fortfarande är samma häst, bara att hon tagit sig lite mer friheter ;) Hade jag istället valt häst efter till exempel hur enkel/lydig och okomplicerad hästen var eller för den delen att den var exemfri så kan ju dessa faktorer förändras och då är det inte kul att inse att man valde "fel" häst, i grund och botten bör man väl därför välja häst efter hjärtat, med eller utan alla fel och brister som kan tänkas uppstå?

Jag köpte min andra islandshäst för två veckor sedan. Den första jag köpte var jag medryttare på först och var totalt förälskad i. Så det här med att leta häst som jag fick göra nu, är svårare.

Mina krav var
* sto
* ung
* svenskfödd - eksemfri
* 4-gångare
* rolig att rida så att jag "alltid" tycker att det är kul.

När jag frågade andra hur hittar man rätt häst, så sa alla till mig att man ska falla på en gång.

Jag köpte min första islandshäst för 15 år sedan efter att ha ridit på kompisarnas islandshästar samt varit ute på en 2-dagars långritt.

Jag har hunnit med att köpa 2 pållar till mej själv och 1 till min dotter och jag gick enbart på magkänslan. Nu tycker nog somliga att så kan man väl inte göra? Men det kunde jag och tro mej, jag har aldrig ångrat valen!!:love:

Men sen är jag en skogsmulle och absolut ingen tävlingsmänniska så jag gick inte efter stam o dyl.

Min första pålle fick eksem efter 3 år, han var islandsfödd. Hon jag har nu är oxå islandsfödd och, peppar peppar ta i trä, inget eksem ännu!:angel:

Så visst tycker jag att islandshästen är bra som första häst. Det funkade för mej iaf!:bow:

Tack igen för era kloka svar! Jag har nu blivit erbjuden att ta hästen jag är medryttare till på foder, och jag får också köpa henne om jag vill. Det är ett svensktfött sto på 14 år, eksemfri, 4-gångare och har lätt för tölten. Hon har mycket personlighet men eftersom jag varit medryttare till henne så har vi hittat varandra och kommer nu riktigt bra överens och har kul ihop. :love: Tar jag henne på foder kommer hon stå kvar där hon står nu, vilket betyder att ägaren alltid finns till hands i stallet och jag kan även fortsätta ta lektioner för henne. Är inte det verkligen det mest optimala sättet att skaffa sin egna första häst på? Jag tycker det känns jättebra! :D Vad tror ni?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 586
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 639
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka