Köpa hund?

Favina

Trådstartare
Jag går i tankarna att köpa ny hund. Jag vill ha en Jack Russell för min dog för tre veckor sedan så valet var inte svårt. Vill ha en liten hund som är lätt att ta med, dessutom gillar jag rasen.

Men har ringt och även kollat på många annonser. En på jobbet säger att jag skall köpa en som har papper om jag ändå skall lägga ut 7000:-, annars kan jag lägga ut 1000:- så får jag en med stamtavla och reggad, hela kittet liksom.

En annan säger att i dom trakterna så är oftast inte JR renrasig och bla bla bla. Hon som sa detta, är hon som jag köpte min JR ifrån, den som dog. Hon tycker väl att jag skall köpa utav henne igen, men känner att jag inte vill det. Dom skall ha samma pappa som förut men inte samma mamma.

Hon erbjöd mig inte heller en ny valp, om hon hade varit schysst så hade hon gjort det.

Så nu står jag här när den ena säger så och den andra något helt annat.

Hoppas inte detta blev för luddigt för er, men behöver lite råd.

Samtidigt kanske jag skulle streta imot för jag har hittat en valp som jag gillar men är inte reggad och bor i dom trakterna som inte skulle vara renrasiga JR.

Kram Favina :bump:

Sv: Köpa hund?

Om du köper en oregad hund så blir den ju automatiskt blandras.
Om du nu hittat en hund du gillar som är oregad så vad spelar det för roll om den är 100% renrasig.

Jag själv Älskar Jack Russel.
Har en lågställd som är reggad i skk.
Ska ta valpar på henne till våren.

Om du inte ska ställa ut å sånt så tycker jag du ska satsa på den valp som du gillar.
Våran var oreggad men vi mönstrade in henne så nu har hon alla papper :banana:

Snälla - sponsra inte den oseriösa marknaden för oregistrerade "jack russell" som i väldigt många fall över huvud taget inte är renrasiga.

Jag ser det som självklart att den som är seriöst intresserad av en jack russell väljer en renrasig och registrerad sådan - bestäm dig för om du vill ha högställd eller lågställd och leta valp genom respektive rasklubb (Jack Russell klubben, SKK-reg och lågställd samt JRTC, högställd). Det finns ingen godtagbar ursäkt för någon uppfödare att ha oregistrerade russllar längre, SKK har haft sin stambok för de lågställda öppen i tre år och har det inte "blivit av" att mönstra in under den perioden, då finns det en anledning till det...

Visst kostar en registrerad lite mer, men man får också vad man betalar för - dessutom är prisskillnaden ofta ganska marginell eftersom de oregistrerade uppfödarna lyckas sälja sina valpar till hutlösa priser med de underligaste argument. "Den här typen kan inte registreras," "man kan registrera själv om man vill", "man behöver bara en registrerad hund om man vill hålla på och ställa ut"...

Läste att din valp tog av ett brustet blodkärl, ett medfött fel? Har ni fått något svar på om det kan vara ärftligt? Det är ju i så fall ytterligare ett argument till att inte köpa ett halvsyskon. Dessutom betvivlar jag, vilket jag tror jag sagt förut, att valparna i den kullen var renrasiga, med tanke på utseende och färgen på ett par av dem. Gör dig själv en tjänst och köp en seriöst uppfödd valp är mitt råd.

Jaahl skrev:
Läste att din valp tog av ett brustet blodkärl, ett medfött fel? Har ni fått något svar på om det kan vara ärftligt? Det är ju i så fall ytterligare ett argument till att inte köpa ett halvsyskon. Dessutom betvivlar jag, vilket jag tror jag sagt förut, att valparna i den kullen var renrasiga, med tanke på utseende och färgen på ett par av dem.

Veterinären vet inte om det är ett medfött fel eller inte. Den jag köpte valpen ifrån var inte dolda felförsäkrad, samt att jag kunde inte regga honom för han hade fel färg.

Halvsyskon skall jag inte köpa, absolut inte för det är ju samma pappa och om det är han som för det vidare, det vet jag inte.

Men har kollat upp den valp som jag vill ha och den kan försäkras mot dolda fel, men jag kan inte registrera honom då mamman och pappan inte är registrerade, vad jag förstod. Mamman fick inte registreras och sedan så kunde hon mönstra eller visas men så missade ägaren det.

Kram Favina :bump:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 482
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 811
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka