Köpa hund..... i USA.

D

DuploBit

Hejsan.

Jag har bestämt mig för att köpa en beagle ifrån USA. Hunden är nu 6 veckor gammal och uppfödaren har gått med på att spara honom hos sig tills det blir möjligt för mig att få in honom i landet, med rabiesspruta och allt vad det innebär.

Men nu till den prakriska delen.. Att få hit honom..
Någon som har några tips??

Valpen kommer att väga ca. 9-10 kilo när han kommer att kunna åka. Han kommer också vara ca 5 månader gammal. Jag vill väldigt gärna ha honom i cabinen, finns det någon chans att man skulle kunna ha det så?

Någon som köpt hund i USA eller liknande (Listat, icke EU-land) land?
Har köpt i Danmark, men det är inte alls samma sak. Vill veta allt ni vet. Har koll på det mesta tror jag. Men vill ändå ha andras erfarenheter och kunskaper. Säkert något jag missat eller behöver lära mig.

:bow:

Sv: Köpa hund..... i USA.

Huva USA är en lång och dyr procedur med papper, vaccinationer, avmaskning osv. Samt att det blir 6 månaders karantän på hunden, först 120 dagars godkänd karantän, sen 2 månaders hemkarantän . Du måste också betala 25% moms av hundens pris + flyg med moms på det också. Köper du en hund som kosar 10 000 kr får du räkna med att priset på den landar på 20 000kr innan du fått in den i landet och då är inte karantän kostnaden inräknad. Den ska kollas av gränsveterinär osv. Hela processen tar uppåt 1 år. Lättast är om du ringer JBV och Tullen och hör med dem hur allt går till men det är som sagt dyrt och en lång procedur att få hem den.

USA är ett svårt land att importera från, vi har importerat en hund och en katt därifrån. Hunden kosta något hejdlöst mycket att få in och tog ca 1,5 år innan vi fick hem den och en massa tjafs mellan länderna i sig och käppar i hjulet från USAs sida.

Ps. De flesta flygbolag (inte alla) tillåter en hund som väger 6-8 kilo att resa i kabinen resterande får du inte ha i kabinen av säkerhetsskäl. Hunden ska då hållas i en godkänd flygbur (sk IATA godkänd) som du själv köper till den och fraktas i lastutrymmet. Personligen skulle jag dock föredra att ha hunden i en flygbur oavsett hundens vikt av just säkerhetsskäl (hunden är mer skyddad i en bur vid flygkrasch än om den hålls i kabinen). Prata med ditt flygbolag om vad som gäller.

Du kan inte få in valpen när den är 5 månader om den är född redan.
Året ut gäller följande;

När valpen är 12 veckor som tidigast, skall den rabiesvaccineras. Självklart måste den då vara chippad i samband med vaccinationen för den är inte giltig om inte hundens chip-nummer finns på vaccinationsintyget

Sen måste du vänta minst 120 dagar, då kan du ta ett antititertest.
Detta måste skickas till dom få labb i USA som får göra testet så att det är giltigt för införsel.

Om hunden klarar testet, så skall du skicka tredjelandsintyget som du får från Jordbruksverket, tillsammans med samtliga vaccinationshandlingar m m (se Jordbruksverkets sida för exakt vilka dokument som krävs) till den federala vetten. Det finns en federal vet i varje stat. Någon annan vet duger ej för att underteckna papperen för införsel till Sverige.

Före nyår gäller även avmaskning mot dvärgbandmask.

När det är klart - kan hunden komma hit.
Klarar inte hunden titertestet får den vänta till efter nyår för då slopas titertestkravet.

Om hunden åker som cargo får du räkna med 25% i importmoms på såväl värdet av hunden som på värdet för fraktkostnaden. Det är också nån allmän administrativ avgift på ca 1500 kr, samt kostnader för att få gränsveterinär till Arlanda.
Dessa avgifter skall betalas kontakt eller med kort direkt i tullen, annars får du ej ut hunden.

Tänk också på att om hunden är chippad med typiska amerikanska chip så måste hunden åtföljas av egen chipläsare, för svensk tull, polis m m, kan inte läsa dessa chips.

För min senaste amerikanska import hade jag lånat en chipläsare för själva införseln. Men sen när vi gick till veterinären för att uppdatera rabiesvaccinationen så kunde inte vetten läsa det amerikanska chippet.
Det slutade med att jag fick chippa om hunden med svenskt chip, vaccinera, vänta 120 dagar, antititertest (nu finns då alla handlingar med ett chipnummer som kan läsas i Sverige) och så då ett svenskt pass.
Pust...

Om hunden har amerikanskt chip så är det värt kostnaden att alltså köpa sig en egen chipläsare för det chipet, för alla framtida veterinärbesök. Dessvärre hjälper inte det när hunden kommer bort och polis etc skall försöka identifiera hunden...

Hejsan.

Jag har bestämt mig för att köpa en beagle ifrån USA. Hunden är nu 6 veckor gammal och uppfödaren har gått med på att spara honom hos sig tills det blir möjligt för mig att få in honom i landet, med rabiesspruta och allt vad det innebär.

Men nu till den prakriska delen.. Att få hit honom..
Någon som har några tips??

Valpen kommer att väga ca. 9-10 kilo när han kommer att kunna åka. Han kommer också vara ca 5 månader gammal. Jag vill väldigt gärna ha honom i cabinen, finns det någon chans att man skulle kunna ha det så?

Någon som köpt hund i USA eller liknande (Listat, icke EU-land) land?
Har köpt i Danmark, men det är inte alls samma sak. Vill veta allt ni vet. Har koll på det mesta tror jag. Men vill ändå ha andras erfarenheter och kunskaper. Säkert något jag missat eller behöver lära mig.

:bow:

Senast ändrad:

Jag tar in hunden efter 1 Januari då Jordbruksverket ändrar sina regler. De tar bort kravet på antikroppsanalys och det räcker med en rabiesspruta. hunden är då 6 månader, skrev fel i första inlägget.

Hur mycket kommer behövas efter 1 januari? vilken avmaskning är det dom måste ha? Hur fungerar det när de kommer in i Sverige efter nyår?
Kan man inte använda ett sk. internationellt chip? fungerar dom i sverige?

Att priset på hunden minst fördubblas är jag helt inföstådd med. Jag vill bara veta vilka särskillda papper, veterinärkoller, vilka flygbolag som är bra med hundar.. Hur man gör vid flygbyten.
Vad jag vet är väl karantänen slopad från USA?

Avmaskningskravet försvinner efter nyår. Vi får inte behålla det för EU eftersom vi inte kan hävda att vi är fria från dvärgbandmask.

Jordbruksverket har inte kommit ut med detaljerade regler för nästa år än.
Men det är väl sannolikt att du fortfarande kommer att behöva ett tredjelandsintyg. Som sannolikt fortfarande behöver skrivas på av den federala vetten.

Chip, rabiesspruta, tredjelandstintyg.

Angående de internationella chippen så vet jag inte hur dom som kan köpas i USA funkar, om dom verkligen alltid är läsbara med dom scanners som finns i generellt i Sverige.

Dom funkar dåligt i USA eftersom polis, rescues m m bara har scanners för de ej internationella chipen. Så amerikanarna menar att om deras hund kommer bort så kan dom inte identifieras med internationella chip och då faller alltihop och dom använder dom gamla vanliga.

Fråga om uppfödaren kan få köpa ett extra chip när valpen chippas.
Sen får du det chipet med posten och går till en vet o kollar om dom kan läsa av den.

Har du tänkt att flyga över själv o ta hunden med dig eller låta hunden flyga med nån annan som ska över?
Då är det bra att redan nu börja kolla upp vilka bolag som tar hund som excess luggage och inte bara som cargo.

Air Francie funkar, American Airlines, SAS, förmodligen Lufthansa.
Det finns säkert fler. Så börja kolla upp dom och kolla sen priser på respektive för personbiljett. Kostnaden för excess luggage brukar vara ganska lika, i runda slängar drygt 100 dollar, oavsett hundens storlek. Fast pris.

Tror det står nånstans (har gjort i alla fall) på Jordbruksverkets sida om att man ska förvarna flygplatsen/tullen om att hund kommer in på en viss flight så att gränsveterinär kan finnas på plats.
Har inte en aning om vad som händer om man inte gjort det och ingen vet finns där.

Däremot vet jag att när jag tog in en valp nu i mars från Tyskland via Helsingborg så orkade inte tullen skicka dit nåt folk. Vet behövdes inte heller
Hamnen i Helsingborg har ingen fast tullpersonal, det är ett team som verkar ha i stort sett hela Skåne som arbetsplats.

Det enda dom krävde var att jag i förväg faxade importtillståndet från Jordbruksverket till dom och sen ringde dom direkt valpen var i land.
Det gjorde jag och det var det.

Inte konstigt att vad som helst kan smugglas in...

Jag tar in hunden efter 1 Januari då Jordbruksverket ändrar sina regler. De tar bort kravet på antikroppsanalys och det räcker med en rabiesspruta. hunden är då 6 månader, skrev fel i första inlägget.

Hur mycket kommer behövas efter 1 januari? vilken avmaskning är det dom måste ha? Hur fungerar det när de kommer in i Sverige efter nyår?
Kan man inte använda ett sk. internationellt chip? fungerar dom i sverige?

Att priset på hunden minst fördubblas är jag helt inföstådd med. Jag vill bara veta vilka särskillda papper, veterinärkoller, vilka flygbolag som är bra med hundar.. Hur man gör vid flygbyten.
Vad jag vet är väl karantänen slopad från USA?

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
620
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 133
Senast: Liran
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 058
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka