Jag har cocker spaniel av utställningstyp och har haft rasen/varianten sedan 1998. Är nu inne på min femte "egna" cocker + att jag fött upp två kullar, så då har några valpar stannat lite längre. Det jag kan säga hittills beträffande personlighet är att de hundar jag har uppskattat mest av de jag haft är de två där jag mer eller mindre förälskade mig i deras mammor. I ett fall innan hunden som sedan blev min var påtänkt. Gillar jag tikens personlighet och beteende tänker jag att det är stor chans att jag sedan kommer att gilla valpens. Tikens agerande när man tittar på valpar säger också en del om temperamentet. När valparna är så stora att man som potentiell köpare kan komma och titta ska tiken kunna vara med och umgås med intressenter utan att vara misstänksam runt valparna. Annars tycker jag inte att temperamentet är typiskt. Det ska inte heller vara så att tiken i denna fas måste stängas undan från alla övriga hundar i kenneln. Senast jag var och kollade på valp var kennelns pensionär med och tog emot tillsammans med valparnas mamma. För mig är det ett typiskt cocker-temperament.
När jag började kolla efter valp för ungefär ett år sedan visste jag att jag ville ha vissa linjer som för ett temperament, en arbetsglädje och rastyp jag gillar. Så jag granskade stamtavlor. Sen kollade jag naturligtvis så att hälsotesterna var ok. Om MH/BPH är utfört (vilket det inte hos föräldrarna till den kull jag sedan anmälde intresse för och köpte min valp ifrån) kollar jag igenom beskrivningen och försöker bilda mig en uppfattning om vad respektive moment innebär rent praktiskt, översatt till en situation som har relevans för mig. Men jag lägger för övrigt ingen större vikt vid det och skulle definitivt inte dissa en kull för att föräldrarna inte är beskrivna.
När det kommer till kullar/individer tittar jag efter följande:
- Jag vill ha bra förighet och will to please. Här tittar jag även på hur föräldrarna verkar bete sig i förhållande till ägaren.
- Spontan apporteringslust. Bär valparna runt på grejor? Vad tycker de om en ny sak?
- Livlighet. Även här spelar föräldrarna in. De flesta valpar är väl livliga.
- Typiskt sökmönster. Kan ofta skönjas när valparna rejsar tillsammans, speciellt utomhus.
- Glada och framåt, men jag skulle faktiskt inte totaldissa en valp som var lite blygare. Det beror på situationen, åldern mm. Den jag har nu är väldigt framåt, men hon mer tillbakadragen när jag tittade på hela kullen.
- Hur valparna svarar på hantering.
Sen vill jag gärna ställa ut och kollar därför efter:
- God, sund exteriör och en typ jag gillar. I det sistnämnda spelar föräldrarna och släkten stor roll.
- Goda rörelser med bra, naturlig resning. Det var en av de avgörande faktorerna i mitt senaste valp-val. När jag var nere på två var det en av dem som utmärkte sig genom att spontant trava runt med riktigt flott resning.
- Korrekt päls utan för mycket ull i behänget. Svårt att avgöra på en liten valp, så föräldrarnas status får vara en indikation.
- Om det är några detaljer jag tycker om/föredrar så är det naturligtvis bra, men inte avgörande.
När jag nu haft rasen så länge skulle jag kunna köpa valp av f*n själv om jag gillade hunden
.Men naturligtvis är det trevligare om man kommer överens med uppfödaren! Uppfödaren till den hund jag köpte senaste innan den jag har nu är numera en god vän till mig. Min nuvarande hund köpte jag av en vän och jag blev naturligtvis glad när det visade sig att hens planerade kull matchade mina kriterier och hen blev nog glad över att sälja till mig. Men personkemi med uppfödaren och att man kan känna stöd speciellt som förstagångsköpare är ett stort plus!