Köpa hopphäst

M

MichaelsBeerbaum

När ni ska köpa en hopphäst, vad tittar ni efter? Både allmänt(vad ni tycker man ska titta efter) och vad gillar ni själva för typer av hopphästar? :)

Sv: Köpa hopphäst

jag tittar på att den har med sig ryggen i sprången, att den har egen vilja och tänker själv (taxerar, rättar sig om det gör fel etc) och rädd om benen. Och så självklart ska den ha hjärtat på rätt ställe!

Själv tycker jag om hästar med mycket motor, gärna snabba som gummibollar. Däremot kan man ju få ta att de blir lite väl heta ibland, men hellre det än att man får driva i varje steg och styra runt en häst som känns som ett slagskepp.

popeye skrev:
jag tittar på att den har med sig ryggen i sprången, att den har egen vilja och tänker själv (taxerar, rättar sig om det gör fel etc) och rädd om benen. Och så självklart ska den ha hjärtat på rätt ställe!

Det där är ungefär vad jag tittar efter också. Jag tycker faktiskt att inställningen hos hästen är väldigt viktig speciellt nu efter ponnytiden. När jag köpte min pony var jag okunnig och blev kär i henne, hon hade dessvärre ingen vidare hoppkapacitet men vi kämpade på ändå. Så hon har gått LA hoppning med en mindre bra hoppkapacitet, hoppar med huvudet lite högt och lite sänkt rygg. Kompisen däremot köpte en ponny med kanonteknik. Mjuk, spänstig och tekniken ska vi inte ens prata om! Den ponnyn kommer idag inte ens runt en LD.

Skillnaden är att min ponny vill hoppa, vill göra rätt och ställer upp för ryttaren till 110%. Hennes ponny är rädd för allt, känner ingen tillit för henne och skiter totalt i vad hon gör. Är det ett hinder med en planka i, då hoppar han inte.

Därför tycker jag att inställningen är viktig när jag tittar på häst.

Alla gör vi misstag och även jag har gjort den dyrköpta erfarenheten att hästens inställning till uppgiften är mycket viktig.
I övrigt tittar jag efter bra bakbensteknik, och att hästen är uppmärksam på hindrets utseende utan att vara tittig. En häst som urskiljningslöst hoppar allt i flygande fläng har i mitt tycke större chans att riva när hindrena blir kluriga.

Hästen ska ha en positiv inställning till hindrena och sen gärna en helt okej teknik, men man kan komma långt utan teknik och mycket kan tränas upp. Men inställningen är A och O tycker jag. Sen vill jag ha lite hetare hästar också.

heej

den ska ha bra teknik. lyfta ryggen, å kunna både länge å korta sig, vilket är viktigt..

sen är det väldigt bra om den har framåtbjudning

den ska helst inte vara rädd för vatten, tunnor osv, men det är inte hela världen om den skulle va det, men kan träna bort det..

det e nog det viktigaste ja kan komma på nu.

Kan den bara hoppa och har rätt inställning så spelar själva typen ingen roll för mig. Viktigast för mig är dock en inneboende balans och en bra elastisk galopp.

Jag föredrar lättare typer av hästar.
De ska vara spänstiga och bjuda på hinder utan att rusa.

Lätta att korta o länga i steget och tempot och den ska vara vändbar. Bra teknik.

Ett trevligt psyke.
Samarbets och arbetsvillig, gärna med "egna" åsikter.

Och den ska framförallt vara ärlig.

En välriden och ridbar häst.

Man vet ju vad man letar efter, men inte blir det så...

Den hästen jag har nu är tämligen speciell. Hon är lång i ryggen, har svårt för att länga galoppen utan att tappa ryggverksamhet och egentligen i det stora hela svårt för att samla sig.

MEN hon har ett sånt hopphuvud! Hon är väldigt tittig i vanliga fall, men hon har aldrig vägrat ett hinder, även om vi kommer tokfel eller vad som så hoppar hon.

Vi tränar stenhårt på dressyren och nu är hon väl uppe i iaf LA-nivå, vilket jag får vara nöjd med med tanke på att det börjades slipa på det när hon var 9 år och jag köpte henne.

Men när jag såg henne tänkte jag, "nejtack, vi åker hem nu", men så hoppade den otränade hästen 135 med en 14-åring på ryggen utan att blinka, så affären var klar.

Så, man har många krav på ridbarhet, vändbarhet osv, men allt det kan man faktiskt träna upp, inställningen till hinderna är viktigast, den är ju medfödd.

//E

Tittar på gamla resultat. För mig är det viktigast.
Sedan får den aldrig stoppa under provridningen. Den ska också hoppa tittiga hinder och kunna ridas snävt mot dem. Ifall hästen stannar på hinder "hemma" så lär man få problem ute. Om den river ngt hinder är inte hela världen.

Det beror ju helt på vad man är ute efter för typ av häst.

Ska man köpa en äldre lärmästare så är nog resultaten det viktigaste, tekniken behöver inte alls vara speciellt viktig då. Det finns flera hästar med mindre bra teknik som kan hoppa hus. Min häst tex. hon har visseligen bra teknik, men är lång i kroppen och har inte alls en "hoppexteriör" men hon kan hoppa som tusan för det.

Hos en unghäst så tittar man ju mycket mer på teknik, utvecklingsbarhet och exteriör. Hur hästen rättar sina egna missta, hur den hoppa genom kroppen och hur snabb den är i benen.

håller med ovanstående. det beror på vilken ålder och utvecklingspunkt hästen har. och hur plånboken ser ut.
har man inte så mkt pengar kan man ju inte självklart begära att allt ska va super. Sntingen köper man då en häst med hjärta av guld som verkligen gör allt för att hoppa så bra de kan men kanske har fysiken emot sig.
Eller kanske en äldre läromästare. Då skulle jag nog kolla med så att hästen "sköter uppgiften själv" när du presenterar den för hästen. Att hästen är hinderklok och hoppar trevlig helt enkelt.

Ska köpa en ung häst är det en annan sak. Hoppglädje, teknik, kapasitet - hela kittet.

Sen finns det ju "mellangamla" hästar som inte har gjort så mkt eller har dålig utbildningspunkt. Då tror jag det är bäst att titta efter en ambitiös häst med god arbetsvilja och kapasitet. en häst som verkligen VILL.

På en häst som inte är så utbildad så tittar ja på.

1, instälnin och atityden hoss hästen i både hantering men framför allt i hoppningen. i hanterig lung men ändå öppmerkam på den som hanterar den och i hoppningen borede den vara både modig och vara rädd om sig.

2, Hur den är byggd, inte för stor eller tung då den kan ha svårt att vinna i omhoppning.

3, Rörelse mäsigt så vill ja ha stor och lättriden galopp och röra sig som en katt/gummiboll men framför allt lyfta fam och bakben på ett bra sätt men en arbetande rygg där i mellan.

Allt kan man ju inte få med men man kan ju önska :)

Kram

tycker att den ska ha fint steg och hoppa luftegt och med RYGGEN... annars får dom förr eller senare ont ngn stans... sen tycker jag inte om man köper en ung häst på typ 7-8 år att dom INTE ska ha gjort så jätte mkt för att dom ska ju hålla ett bra tag också... dom ska backa av själva å försöka taxera sig rätt men ett hjärta av guld ska dom ha! och de har mina:love:

stamen, hästen kapacitet ohc glädje att vilja hoppa, korekt kropp, bra ben, hoppat med ryggen, annvänder sina ben osv :) det finns väldigt mkt jag kollar på för att få fram en bra hopp polle :)

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 266
Senast: Lisen82
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka