Köpa häst

P

Pacita

Jag var och provred en isis i Söndags och han var väldigt känslig. När ägaren red honom så gick han jättefint. När det var min tur så började han vela runt och ökade farten. Jag bromsade honom försiktigt och försökte få honom på en liten volt. Då gick han åt sidan och velade runt. Han är åtta år gammal.
Gjode några reinstop för att stanna honom o lät honom stå stilla innan jag sakta släppte lite på tygeln och skänklade försiktigt. Då började han gå fint i början men sen ökade o ökade han farten igen. Hur ska jag göra för att få kontakt med honom, det gick några ggr och det kändes jättebra då. Men så började han vela runt igen :crazy:
Ägaren sa att det var toppenbra att jag var så mjuk i handen för det behöver han. Men ändå gick det inte så bra. Ska prova igen denna vecka och ska rida ut då. Finns det några tips för att lugna en känslig häst?? Han är inte rädd för saker när man är ute o rider eller så säger ägaren.

Sv: Köpa häst

En häst som är känslig och framåt kan mycket väl påverkas som du beskriver om den upplever att du tex driver med din sits eller kroppshållning. Den kan också göra så för att den tycker det är lite obehagligt med en ny ryttare om den inte är så van att ridas av olika personer.

För ägaren går det säkert jättebra eftersom ägaren hittat hur hästen gillar att ridas, bäst är väl om du kan ta några lektioner med ägaren, fråga och förklara hur det känns så kanske du kan få hjälp att hitta hans "knappar".

Tack !! Ja det ska jag göra när vi träffas nästa gång :) Det är ju så att hon har haft honom sen han var fölis :love:...så han är nog inte van vid andra.

Då kan det ju vara så. Om det är så att du funderar på att köpa den här hästen så tycker jag att du ska ta dig tid och verkligen få hjälp att hitta alla knappar och även verkligen fundera kring om du vill/orkar/kan/har lust att ha en sådan känslig häst.

Nu har jag ju inte sett hästen, men jag vet att en känslig/speciell häst kan vara nog så kul och utvecklande att äga och träna med, men samtidigt kanske den är FÖR känslig/het/spattig för mysiga skritturer barbacka i skogen, eller busiga galopprace eller vad man nu kan tänkas vilja ha hästen till. Man kanske aldrig kan låna ut den till en kompis, man kanske har väldigt svårt att hitta medryttare om det skulle behövas, den kanske är väldigt svårsåld den dagen man kanske inte kan ha den kvar.

Nu låter jag negativ, menar det inte så faktiskt. Men det är SÅ viktigt att veta vad man vill ha hästen till, och att man faktiskt ser till att den kommer funka till det.
Vår ena häst är "speciell", fantastiskt rolig att jobba med, men ibland är han för mycket. Nu har vi turen att ha två hästar, och häst nr 2 är vald för att komplettera det jag saknar hos nr 1.

Lycka till i alla fall :)

Hej
Ja jag ska provrida honom igen nu till helgen och sen får jag se hur jag gör. Sen är det ju några till jag kikar på...det finns ju så många fina att välja mellan nu. :D

Tack för din info den är värdefull för mig :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama