köpa häst, vågar man??

L

lovikavanten

Jag jobbar och har sparat ihop en hyfsad budget. Jag har också räknat ut att jag har råd att ha häst då jag jobbar heltid och har relativt billiga omkostnader för mitt eget boende etc.
MEN jag har inget "fast" arbete. Jag är "tillsvidare-anställd". Nu känns mitt arbete rätt "fast" ändå, men det känns ändå lite osäkert. Man vill ju ha så stabil ekonomi som möjligt innan man skaffar häst. Vad tycker ni, vågar man köpa häst om man är tillsvidare-anställd? :confused:

Jag skulle nog väntat ett tag, så man kanske kunde få en fast anställning samt kunna spara ihop till en buffert att ha i reserv ifall hästen behöver dyr vetrinärvård eller om du blir arbetslös så du iallfall kan försörja hästen ett tag tills du fått nytt jobb.
Lite oklokt att leva på margninalerna när det gäller hästar, det kan snabbt dra iväg med slantarna...

Ett alternativ är oxå att skaffa en medryttare/halvfodervärd som hjälper till med stallhyran om och annat, om du skulle kunna tänka dig det..

Tillsvidareanställd ÄR benämningen på att ha ett fast arbete. Men du kanske har någon annan anställningsform? :confused:

/Jane

Fast anställd innebär väl att man inte kan få sparken. Har för mig att det har funnits såna statanställda, vet inte om det finns längre dock.
Du kanske menar provanställd? Det kan man vara i 6 månader , om jag inte minns fel, sen får man endera tillsvidareanställning, eller sparken..

Jag är just nu anställd på 2 olika bussbolag. På det ena med s.k. fast anställning, alltså tillsvidareanställning Fr.o.m utan slutdatum. På det andra visstidsanställning vid behov av extra arbetskraft Fr.o.m. 20040101 T.o.m. 20041231 alltså en s.k. timanställning.

Jag sitter precis här med mitt nya anställningsbevis och alternativen under anställningsform är följande:
Tillsvidareanställning
Provanställning
Visstidsanställning (Vikariat, Vid behov av extra arbetskraft, Övrig visstidsanställning)

Under uppsägningstider vid uppsägning från arbetsgivarens sida, vid visstidsanställning och anställningsavtalet ingånget efter 1 januari 1997 (Kommunal/Bussavtalet) står följande:

Anställningstid______Uppsägningstid
mindre än 2 år___________1 mån
2 år____________________2 mån
4 år____________________3 mån
6 år____________________4 mån
8 år____________________5 mån
10 år___________________6 mån

Mig veterligen finns det ingen anställningsform som är fast såtillvida att du inte kan bli uppsagd eller förlora jobbet.

Tillsvidareanställning är den gängse anställningsformen.

Att sen våga köpa häst eller inte är alltid en chansning.
Jag köpte mina när jag bodde på egen gård på landet med sambo och var arbetslös, men jag hade ändå utrymme att skaffa och ha hästar då.
Idag bor jag i Göteborg, enastående, och jobbar mer än heltid för att kunna få en buffert. Nu har jag varken råd eller tid att ha ens EN häst.

Tills vidare anställd är det närmsta fast ansällning man kan komma. Det finns få jobb numera där man inte kan bli avskedad pga arbetsbrist etc.

Jag var förvirrad! :o Jag har en tidsbegränsad anställning, ett vick på ett år... :crazy: Iofs. finns chans för förlängning, men, men...I dagsläget tjänar jag bra och har råd att ha häst :smirk:

Jag har också vikariat ( 1 år ) med stor chans på förlängning :)

Och jag har nu bestämt mig för att bli med häst igen :D

Räkna på om det fortfarande skulle gå ihop om du blev av med jobbet. Går det ändå (även om du inte kan leva flott) så varför inte.
Men är du tillsvidare anställd så borde det inte vara någon fara.
Fast tyvärr är ju inga jobb helt fasta längre...

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38