Köpa häst utan papper...

Burza

Trådstartare
Jag ska köpa en häst som ev. är en maxad D-ponny (inget mätintyg). Rasen är fjording/arab och det är ett sto på 13 år.
Var kommer jag att kunna få ett pass till henne?
Är det fördelaktigt att "göra" henne till ponny?
Vad kommer det att kosta med mätintyg, id-kontroll, registrering osv?
Ska jag begära ett bättre pris på hästen då detta är ogjort?
Och jag visste inte vart jag ska sätta denna fråga...

Sv: Köpa häst utan papper...

från avelsföreningen svenskridponny,reg och id kontrollkostar runt 850kr sn kostar mät intyg runt 150kr-. personligen så tycker jag att värdet på hästen ökar

semlis777 skrev:
från avelsföreningen svenskridponny,reg och id kontrollkostar runt 850kr sn kostar mät intyg runt 150kr-. personligen så tycker jag att värdet på hästen ökar

tror trådskaparen menade att hon skulle pruta för att det INTE fanns pass, mätintyg etc, och det tycker jag hon gör rätt i i så fall. Det kostar ju både pengar o engagemang att fixa det.

Hade jag varit spek på hästen i fråga hade jag ANTINGEN krävt att mätning, pass etc fixades inna jag köpte hästen ELLER att få ett reducerat pris.

Du kan registrera i Svensk Hästavel. Det kostar 400 kr att registrera med okänd härstamning. Du behöver åldersintyg från vet + konturdiagram från godkänd id kontrollant. Hästen måste vara chipmärkt, detta kan fixas vid id kontrollen. Jag betalade 400 för id-koll och chipmärkning.

mvh
Lejonelle

Som jag förstår det kostar det inte över 1000:- att få papper till hästen. Det är ett bra pris på hästen annars tycker jag, men lite kanske man kan göra, för hon ska grundvaccineras med.
Begärt pris är 10 000:-.
Om jag ska vänta på att papperna ordnas så får jag aldrig hem hästen känns det som, jag gör det hellre själv.
Måste en liten stor häst mätas eller går det att sätta en ev. D-ponny i svensk hästavel?
Är det bättre om hon blir ponny, men då kan jag inte tävla henne om jag skulle vilja det?
Tack för svaren.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka