Köpa häst utan en hästkunnigperson med sig?

J

Jojjo_93

Hej :)
Jag är 15 år och ska kanske köpa en egen häst, men jag har inte börjat provrida hästar för att alla hästarna som har varit intressanta har stått för långt bort eller varit för dyra.

Jag vill börja provrida hästar snart men jag har ingen hästkunnig person som kan följa med och kolla på hästen. Mina föräldrar kan inte så jätte mycket om hästar, så jag kan inte fråga dem om vad de tycker om gångarterna m.m. Jag rider bara på ridskola för tillfället men jag tror inte att min ridlärare har tid att följa med och kolla på någon häst med mig. 15 år fyller jag i vår och jag har ridit i ca 7-8 år på ridskola och haft häst på halvfoder. Jag har tänkt mig att köpa en maxad D ponny (ca 11-15 år) som är utbildad minst LA dressyr.

Den stora frågan:
Går det att provrida hästar utan att ha en hästkunnig person med sig?

// tacksam för alla svar

Sv: Köpa häst utan en hästkunnigperson med sig?

Det är klart att det går även om det bästa är att ha en kunnig person med sig.

Be dina föräldrar filma! Både när hästen visas upp och när du rider. Kolla att de rider lika mycket i båda varven och visar upp det som ingår i Lätt A dressyr. Be om att få se mellantrav och mellangalopp och få med det på film. Även skritt och vanligt arbetstempo.

Rid själv och be säljaren om hjälp och tips men var inte rädd för att prova lite själv också. Filma det också.

Visa sedan filmen för din ridlärare.

Andra saker som är viktiga att kolla upp är skötselråd, ovanor, hur hästen är ihop med andra i hagen, hur den är i transporten och inte minst om den varit skadad. Hur den är att rida ut på, om den är försäkrad etc etc. Resultat kan man kolla upp på nätet.

Lycka till!

annars kan du ju höra med någon av de andra ryttarna på klubben, t.ex nån av skolryttarna som tävlar om den kanske är villig att hänga på och hjälpa dig :idea:

och det är alltid bra att ha någon med som är med objektiv både när det gäller frågor och svar.. :)

lycka till!

Aldrig i livet är min första reaktion. När jag letade häst hade vi en ganska kunnig person med oss + att vi filmade och visade tränaren sedan. Speciellt det sista var jätteviktigt, en häst jag tyckte var rätt okej såg tränaren direkt var helt felriden, skulle antagligen snart bli halt p g a det. Jag var i då ungefär lika erfaren som det låter som att du är nu. Så om du gör det, filma och visa kunnig person sedan/be kunnig person följa med andra gången du provrider hästen, du kanske avskriver den direkt ändå.

Lycka till! :)

Klart du kan åka o provrida utan hästkunnig person (men se ändå till att ha med en förälder ifall nått skulle hända), men jag skulle inte rekommendera det då det är lätt att "falla" för en häst som man kanske inte passar med, håller med föregående som påpekade fall det inte finns någon på ridskolan som hållt på ett tag som kan hjälpa dig?

ta en kunnig person med dig! kan hända att han/hon ser saker som du missar

klart det går.
men be dina föräldrar filma och sen visa det för din ridlärare? lycka till

Utöver gångarter, ridbarhet, utbildning och om den är snäll som man klarar av att ha koll på själv så är det massor som man ändå helst ska vara flera att titta på.
Exteriör - är den byggd för att kunna arbeta korrekt/hållbart byggd?
Benställning - VIKTIGT, felaktig benställning leder oftast till problem med hältor.
Hovarna, hur de ser ut i form, om/hur de är skodda, fråga om hästen har bra/dåliga hovar/tappskor osv.
Om hästen har vart sjuk/skadad, är försäkrad. Tänk på att man inte kan nyförsäkra hästar äldre än 15 år.
Vad hästen har för utrustning kan också skvallra en del, hur den uppför sig i box/hage är viktigt, ev ovanor?
Foder - ev allergi mot något? svårfödd, tillskott, lätt för kolik/fång?

Som sagt, du bör fråga din ridlärare elelr annan kunnig om hjälp.

Det måste ju gå att hitta någon som kan följa med! Finns det fler elever/ridlärare på ridskolan som kan hjälpa till? Annars kanske ridläraren känner någon som kan göra det mot betalning?

Självklart kan du provrida utan att ha någon hästkunnig med dig, tyvärr är det ofta så att man får titta på ganska många hästar innan man hittar någon som man klickar med, ofta så säger ägaren till hästen saker som inte stämmer när man väl kommer dit.

Sen när du har hittat en häst du tycker om och som passar dina krav, då är det dags att be någon hästkunnig att följa med och titta på hästen, köp är inte aktuellt innan, det är mycket som ska stämma och glöm inte att veterinär besiktiga hästen innan köp.

Tänk på att ta med någon som känner dej väl och som vet vad du är ute efter, ibland kan det vara så att den man har med sig ser andra saker än vad man själv ser.

Visst kan du åka själv och provrida, men var beredd på en viss tveksamhet från säljaren när det visar sig att en ung tjej på 15 år dyker upp ensam för att rida (även om du är jätteduktig på att rida så vill de ju veta att du är kapabel att ta hand hästen också). De kommer att undra/fråga om du har några hästkunniga vuxna i din närhet eller i det stall du tänkte ställa hästen.

Det handlar ju inte bara om att testa en häst, utan också om att visa upp sig som en lämplig ägare till hästen i fråga. Sålde jag en häst (eller annat djur) skulle jag vilja se en vuxen myndig person som tar del av ansvaret.

Det kan tänkas bli lite fördomar du kan behöva slåss med.

Lycka till!

Hej :)
Jag är 15 år och ska kanske köpa en egen häst, men jag har inte börjat provrida hästar för att alla hästarna som har varit intressanta har stått för långt bort eller varit för dyra.

Jag vill börja provrida hästar snart men jag har ingen hästkunnig person som kan följa med och kolla på hästen. Mina föräldrar kan inte så jätte mycket om hästar, så jag kan inte fråga dem om vad de tycker om gångarterna m.m. Jag rider bara på ridskola för tillfället men jag tror inte att min ridlärare har tid att följa med och kolla på någon häst med mig. 15 år fyller jag i vår och jag har ridit i ca 7-8 år på ridskola och haft häst på halvfoder. Jag har tänkt mig att köpa en maxad D ponny (ca 11-15 år) som är utbildad minst LA dressyr.

Den stora frågan:
Går det att provrida hästar utan att ha en hästkunnig person med sig?

// tacksam för alla svar

Låt dina föräldrar filma när hästen rids och rör sig i frihet. Sedan lägger du ut på YouTube, skickar länken till din ridlärare, eller andra hästkunniga som ställer upp. Ta även kort på hästen rakt från sidan, framifrån och bakifrån, där hela hästens exteriör och benställning, hovar tydligt syns och visa med. Ta gärna flera kort ur dessa vinklar.

Se till att besiktiga på klinik, så skall du nog göra ett någorlunda genomtänkt köp.

Jag har åkt och provridit några hästar nu och mina föräldrar har filmat och så har jag visat det för min ridlärare.
Men jag har inte hittat den rätta hästen ännu..

Jag har åkt och provridit några hästar nu och mina föräldrar har filmat och så har jag visat det för min ridlärare.
Men jag har inte hittat den rätta hästen ännu..

Hur många hästar har du provridit? För det tar ju tid innan man hittar en som passar. Du kanske skulle låna en först, har du provat det? Sedan finns det ju en massa saker som behöver stämma utöver inköpet, stallplats, bra hagar, bra tränare växer inte på träd, vad har du för mål med din ridning, hovslagare, försäkring, bra foder och bra kompisar i stallet. Lycka till i djungeln av saluhästar!;):bump::angel:

Klart att det går.
Ska du tävla höga klasser i dressyr kan det ju vara bra om den har gången etc i sig, men det viktigaste är ju att du trivs med att rida hästen och att den är mottaglig för dina signaler. Resten kan arbetas med senare. Huruvida hästen är frisk och ser bra ut i kroppen kan vara bra att kolla med någon hästkunnig.

Det jag reagerar över är att du inte verkar ha någon kunnig som kan hjälpa dig när du fått hem hästen?

Klart det går men, jag skulle inte göra det.. Har haft häst i 4 år nu och funderar på att köpa en till, men jag skulle aldrig i livet åka utan någon som kan lite mer än mig :p. Har man med andra hästkunniga så kan de se saker som inte man själv ser (för man är så kär i hästen eller vad som helst).

Kolla på ridskolan, någon måste ju finnas som kan åka med, fråga din ridlärare iallafall! Eller så kanske hon kan tipsa om någon annan som kan åka med?

Jag provred min första ponny utan hästkunnig person med mig. Dock fick jag hem en häst med problem (stegrade sig, tog bettet och drog hem osv). Nu är hon dock jättesnäll men jag kan nästan garantera att en kunnig person som kände till mina kunskaper skulle sagt nej. Du gör som du vill, det går men var kräsen! Om du har möjlighet kan du ju låna hem/hyra hästen innan du köper den så kan din tränare se hur du rider den och hur hästen går osv.

Jag har sjävl samma "problem" , men jag har bara med mig mina föräldrar :D och de kan knapp vad som är vad, skritt,trav och galopp xD men det har gått bra ändå, hästägarna har varit jättesnälla och förklarat och hjälpt. Jag har hittils provat 2 hästar, den första provade jag två gånger, första kändes det inte bra, men jag provade en gång till, det kändes mktmktmkt bättre! och då hade jag med mig (förutom familjen) en hästvan kompis, och hon såg inga fel. Den andra, stod att det var en nybörjarponny, men eftersom jag inte var van vid den ( hoppstil och sådant) gick det inte jättebra, men jag kanske ska dit igen. Ohc jag har desseutom bara ridit i inte ens två år men hästägarna har liksom trott jag ridit längre :bow: men i vilket fall, jag tkr man kan provrida utan kunnig person med sig, bara ägaren till hästen är ärlig och kunnig. Min åsikt alltså det :angel:

Klart att det går.
Ska du tävla höga klasser i dressyr kan det ju vara bra om den har gången etc i sig, men det viktigaste är ju att du trivs med att rida hästen och att den är mottaglig för dina signaler. Resten kan arbetas med senare. Huruvida hästen är frisk och ser bra ut i kroppen kan vara bra att kolla med någon hästkunnig.

Det jag reagerar över är att du inte verkar ha någon kunnig som kan hjälpa dig när du fått hem hästen?

Jag måste hålla med Zab här. Vad gör du när du fått hem hästen? Har du någon som kan hjälpa dig då? Har tyvärr sett det på nära håll när en ung tjej med okunniga föräldrar får en ponny. Okunnskap är något av det värsta som kan hända en häst/ponny. Ridskola i all ära men det är inte i närheten av samma sak att ha en egen häst/ponny.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar