köpa häst som hostar

L

lundborg

vi har kollat på en häst till min dotter, en jättebra läromästare som är 19år och är tävlad i både dressyr och fälttävlan tidigare. snäll och lugn att sköta och rida.Men stått ett par månader pga tidsbrist vilket har resulterat i att han är omusklad .

PERFEKT med andra ord.

MEN!!!nu har han hostat en vecka troligen pga dammigt och mögligt hö och dammig halm trodde ägaren. han får ventipulmin nu och vi ska se hur han är om en vecka igen då veterinär kommer att komma dit igen.

skulle ni våga chansa:confused: prövotid var helt okej sa hon.
 
Sv: köpa häst som hostar

Om det är så att höet är mögligt och dammigt så är det ju inte så konstigt om den hostar. Antar att ni är säkra på att den inte har hostat tidigare? I sånna fall så skulle jag chansa.
Byt hö nu under tiden som den får medicin också annars kan det bli värre.
 
Sv: köpa häst som hostar

Vår fd ponny, hostade. Sviter efter en långdragen förkylning. MEN när hon blev igångsatt och började aktivt så försvann det, men det tog faktiskt uppemot 1 år. De nya ägarna fick ha henne på foder i 6 månader just för att se om det skulle ge med sig eller om det var kroniskt. Jag hade inte sålt henne om inte hostan gett med sig, hon är fortfarande hostfri nu, 3 år senare.

Så, med en rejäl prövotid hade jag helt klart chansat.
 
Sv: köpa häst som hostar

Fridan skrev:
Om det är så att höet är mögligt och dammigt så är det ju inte så konstigt om den hostar. Antar att ni är säkra på att den inte har hostat tidigare? I sånna fall så skulle jag chansa.
Byt hö nu under tiden som den får medicin också annars kan det bli värre.
jag har inte köpt den än, men ägaren har bytt hö nu :D

man kanske skulle ha en riktigt lång prövotid för att se.
 
Sv: köpa häst som hostar

ja, låång prövotid..

nu på sommaren så brukar hosthästar bli bättre pga att de är ute större delen av dygnet o de äter gräs i stället för hö..

Dvs, det kan komma tillbaka till hösten/ vintern...

Lycka till
 
Sv: köpa häst som hostar

Min gamla häst började hosta pga mögel i stall och hö. Hon fick diagnosen bronkit. Då hade hon hostat i 3 månader och bete hjälpte inte.

Jag skulle vara tveksam, som 333 säger det kommer tillbaka vid uppstallning.
 
Sv: köpa häst som hostar

kan en veterinär se på något prov om det är något kroniskt?
 
Sv: köpa häst som hostar

Jag hade inte köpt den, det är vanligt att äldre hästar lätt får hosta på "ålderns höst" som de får dras med.
Som ägare till en host ponny (diagnostiserad bronkit) vet jag vilket bekymmer det är med att hålla en damm/mögel allergiker symtomfri.
Är de överkänsliga mot damm/mögel går det ALDRIG bort, det enda man kan göra är att hålla dem symtomfria genom bra foder och bra stallmiljö samt mycket utevistelse och god kondition.
Man kan också behandla det akuta skedet med kortison.
Men förändrar man då inget i stall/foder osv. återkommer symtomen igen.
 
Sv: köpa häst som hostar

Klart ni ska chansa med en månads prövotid!
Om hästen är frisk och besiktigad för övrigt?
Min häst hostade också när vi bytte till hö från silage, men det försvann när jag fuktade det.
 
Sv: köpa häst som hostar

jag tänkte nog en längre prövotid.(ca 6 månader) så man ser hur han är när han kommer in på stall.

nu har han stått på halm som var dammigt, fått dammigt hö som hon hade hittat mögel i! (självklart har hon bytt hö nu)

jag använder spån, och man får väl vattna höet. vi har även en bra ventilationsanläggning i vårat stall som är kollad ordentligt.

det är nog värt ett försök iallafall.
 
Sv: köpa häst som hostar

Jag hade inte godtagit kortare prövoperiod är 6 månader.
Tycker du resonerar klokt.
 
Sv: köpa häst som hostar

Det är alltid vanskligt att ge råd men jag har haft tre hästar som tidigare hästägare uppgett var hosthästar. Ingen av dem har så mycket som harklat sig hos mig. Friskt hö utan damm, så mycket utevistelse som möjligt och blött foder samt motion tror jag har inverkat på att de varit så friska. God stallmiljö är också en viktig faktor i sammanhanget.
 
Sv: köpa häst som hostar

Det är ju så många utgifter kring hästar, och så mycket de kan dra på sig om man har otur. Så jag tycker inte att du ska köpa en häst som inte är fräsch, särskilt inte en häst i den åldern. Det kryllar av hästar i landet, nog kan ni säkert hitta en bra läromästare som är frisk. Lycka till!:bump:
 
Sv: köpa häst som hostar

kristel skrev:
Jag hade inte godtagit kortare prövoperiod är 6 månader.
Tycker du resonerar klokt.
:o jo, man vill ju vara försiktig...
 
Sv: köpa häst som hostar

Erfarenhetsmässigt så skulle jag avråda dig från att köpa även om du får lång prövotid. Det finns så mga bra läromästare att det är onödigt att köpa en häst som redan har så pass rejäl hosta så att han får ventipulmin (luftrörsvidgande).

Det går att få mga hosthästar bra med tex utebox och hösilage samt god omvårdnad för övrigt men risken är enormt stor för att det ändå kommer bli mkt problem. Att tex rida på ridbana sommartid kan bli en omöjlighet för mga, likaså ridhus vintertid. Det finns så otroligt mga "begränsande" faktorer som kan uppstå så att jag tycker absolut att man ska undivka att köpa om det redan är problem.

Själv har jag varit i din sits och köpte en förövrigt sådan kanonhäst att jag inte ville låta bli bara för att han börjat hosta lite under den senaste veckan. Vet.besiktningen visade på slem i halsen och gav varnande ord om att det nog inte var så tillfälligt som ägaren ville ge sken av. Men jag chansade för att jag tyckte att jag inte kunde avstå. Idag skulle jag inte göra om det. Hosta kan man ha otur att den uppstår senare ändå. Därför behöver man inte köpa ngn som redan nu har det.

Så mitt råd är att avstå och leta vidare.
 
Sv: köpa häst som hostar

När kan ni få hem hästen då?
reiter.gif
Glöm inte bilder på den!
 
Sv: köpa häst som hostar

Äger två äldre hosthästar själv, båda har kronisk mögelallergi som de skaffat sig utlånade på foder till mindre kunniga/noggranna människor som fodrat med hygienmässigt dåligt hö. Hos mig är dessa hästar 99% hostfria även vintertid, när de får hösilage istället så är de 100% hostfria. Vad jag vill säja med detta är att fler människor än man tror inte kan se om ett hö har bra hygienisk kvalitet då detta är ytterst svårt att se med blotta ögat. Vid lindriga mögelangrepp är det inte säkert att det ens dammar, men allergihästen känner det!
 
Sv: köpa häst som hostar

det är sant det du skriver. vi har två hosthästar i vårat stall, som varit helt hostfria ett par år nu. vi tänker mycket på våran stallmiljö.
tex så undviker vi att sopa när hästarna är inne, men måste man det brukar vi vattna på golvet först, ventilatonen är god, vi vädrar mycket, vi kollar allt hö och vattnar höet till hosthästarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 746
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan jag behöver lite råd. Jag har en häst jag har haft på foder i nästan två år, men för ca ett hal år sedan va jag tvungen att lämna...
Svar
16
· Visningar
1 708
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 451
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 234
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp