köpa häst som hostar

Sv: köpa häst som hostar

vad gör ni för att eran stallmiljö ska vara bra?
 
Sv: köpa häst som hostar

Du kan ju ta med hästen till klinik och kolla luftvägarna på den. Då ser man ju om det är irriterat där nere och om det är mycket slem.
Det kan ju vara värt de pengarna i slutänden.
 
Sv: köpa häst som hostar

Vi har ett ganska kallt stall, ytterdörren står öppen dygnet runt om det inte är mer än -4-5 grader. Sopar gör vi bara när hästarna är ute, vi strör med halm av god kvalité = mögelfri och är jättenoga med höet, fodrar mesta delen av vintern med hösilage men använder en viss del hö också. Mest för magens skull.
 
Sv: köpa häst som hostar

jag hade aldrig köpt,finns många hästar utan hosta..

Tänk på hur dfe blir med dammiga ridbanor iridhus..
 
Sv: köpa häst som hostar

De som har hästar med luftrörsproblem brukar passa på att sälja på sommaren och så märks inte problemen förrens i oktober-november.. to late alltså.
 
Sv: köpa häst som hostar

Min erfarenhet av mina pållar är att damm på tex. ridbanor inte påverkar nämnvärt så länge fodret är ok. Då menar jag inte hö som funkar om man blöter utan hö som är så pass fräscht att det inte behöver blötas. Fodrar du med ett sådant hö under en längre period så återställer du en del av luftvägarna, det som inte ständigt retas det läker. Du kommer alltid att ha en häst som är lite känslig men den klarar mer och mer ju mindre den utsätts för. En häst som utvecklat en allergi mot mögel kommer alltid att vara allergisk.
 
Sv: köpa häst som hostar

Vi köpte ett Halvblodsto (av en känd hästhandlare) som gick igenom vet bes (detta va maj/juni) till hösten började damen hosta,tog ut vet som konstaterade kvickdrag :crazy: vi kämpade med henne och byggde utebox,blötlade höet,slämlösande mm inget hjälpte denna stackars häst som hostade så det skar i hjärtat på en,hon gick inte att hålla i bra hull (va även lite tunn vid köpet) bukandades och tillslut med veterinärs rådan beslutade vi att Slakta henne.
Enl våran vet kan hon inte ha kunna utveckla den kraftiga kvickdrag som hon hade,vet berätta att hästar med denna typ av sjukdom va lättare att sälja till våren då symtomen oftast blev lindrigare och på vissa "försvann" helt (för ett tag).
jag skulle inte köpa en hosthäst medvetet!

mvh Arabizar
 
Sv: köpa häst som hostar

nej, vi har backat ur :o

så nu letar vi vidare igen! :banana:
 
Sv: köpa häst som hostar

för att han är gammal plus hostan. jag vågar inte chansa!
 
Sv: köpa häst som hostar

lundborg skrev:
vi har kollat på en häst till min dotter, en jättebra läromästare som är 19år och är tävlad i både dressyr och fälttävlan tidigare. snäll och lugn att sköta och rida.Men stått ett par månader pga tidsbrist vilket har resulterat i att han är omusklad .

PERFEKT med andra ord.

MEN!!!nu har han hostat en vecka troligen pga dammigt och mögligt hö och dammig halm trodde ägaren. han får ventipulmin nu och vi ska se hur han är om en vecka igen då veterinär kommer att komma dit igen.

skulle ni våga chansa:confused: prövotid var helt okej sa hon.

Jag hade köpt ponnyn om jag hade fått låna den först! Min första läromästare hade kronisk bronkit (hade haft det till och från i 2 år) och han blev frisk efter att ha fått slemlösande och luftrörsvidgande samt BRA hö. Men jag lånade honom i en månadförst nov-dec. Så kanske du kan ha honom på foder fram till vintern, så du kan se om han blir frisk?
 
Sv: köpa häst som hostar

vi har nu hittat en annan pålle som är frisk istället ;)
och det var nog tur det eftersom den andra ej har blivit bra...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 746
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan jag behöver lite råd. Jag har en häst jag har haft på foder i nästan två år, men för ca ett hal år sedan va jag tvungen att lämna...
Svar
16
· Visningar
1 708
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 451
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 234
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp