Köpa häst som har 1 gradens hälta??

Jag skulle aldrig köpa en häst som markerar och framför allt inte en import ifrån en hästhandlare. Som någon skrev man ska inte köpa sig hältorna de kommer ändå... Det finns så mycket bra friska hästar och till det priset. Du har ingen chans att få veta vad hästen har varit med om under sitt tidigare liv eftersom du har ingen aning om vem som ridit den - och hur på Irland/i Belgien den kanske har gått i en felaktig form jämt. du vet heller inte hur väl hästen är igång i nuläget!! När du sätter igång den fullt ut kanske 1 grad blir tre på en månad eller på fler ben. nä leta vidare det är mitt råd!!

Var glad du att du har en vet som böjer ordentligt. Själv gillar jag inte när dom inte böjer ordentligt, då kanske inte hältan syns, du köper och börjar träna och ett par månader senare har du en mkt värre hälta som definitivt märks och syns. En frisk och så pass ung häst ska inte heller ha några problem med ett böjprov, jag menar, de andra benen klarade ju av böjningen. Alltså köper jag inte det som ursäkt att vet böjer hårt.

Sen skulle väl jag vara lite reserverad till en import som inte går igenom besiktning, där vet man ju precis ingenting om vad hästen varit med om.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025