Köpa häst som har 1 gradens hälta??

Lollan

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt ställe men...
Vad jag undrar är hur pass vanligt det är att
man köper hästar trots att de inte går igenom
besiktningen! Har ni gjort det/ skulle ni göra det..
Har hittat n superfin irländare, hoppade som sjutton,
och det var verkligen min drömhäst...
men som tyvärr fick anmrkningen
1 graden hälta på ett bakben.. Nu köpte jag honom inte
just pga det, men jag undrar om ni tycker jag gjort fel!

Vad man kan göra är att vänta några veckor med köpet och kolla igen, men man ska inte köpa en halt häst.

min kompis köpte en ponny som hade en grad på ett framben och ett bakben och en halv grad på ena fram. men hon fick rida ändå men hon lät han stå hela sommaren å nu funkar han jätte bra.

visserligen så går många hästar som hoppats/tränats hårt inte igenom besiktning, men jag skulle INTE köpa en häst som inte går igenom bes!
(tyvärr så gjorde jag det själv; hon hade 0,5 grad hälta bägge bak :angel:). Men man lär av sina misstag :crazy:
Iof så kan jag inte vara uten min prick, så på så sätt så var det rätt val ändå. :love:

Hur gammal häst? När en-gradigt halt? Initialt el efter böjning?

Jag skulle inte göra det så av nån som man inte känner. Jag köpte min häst utan att hon hade gått igenom men då hade jag ridit henne nästan 2 månader och visste varför hon markerade. 2 veckor efter sista besiktningen besiktigade vi på klinik o hobn var helt ren.

/Linda

Jag tror inte att böjprov visar hela sanningen. Köpte själv häst med 1 grad hälta fram och hon är helt ok och har så varit i 2 år. Synd att du missade din drömhäst.

Hästen var sju, född på irland, såld till belgien, och har nyss kommit till sverige... resan tog ganska hårt på honom
tappade rätt mycket muskler.
Det var efter böjprov, och vetrinären i fråga är EXTREMT petig, och böjer EXTREMT hårt...

Jag har köpt en häst som oxå visade 1:a gradens hälta efter böjprov. Jag tycker att man ska fråga sig själv vad man vill ha hästen till, om priset är ok med tanke på skadan och sedan tycker jag att det är bättre att veta exakt vad för skada det rör sig om..

Vill du ha en fullt ridbar hopphäst så är nog 1:a gradens hälta inte nåt att satsa på. Men du måste fråga dig själv om hästen kan matcha dina förväntningar..

Min huvudregel är att hästen ska gå att försäkra utan reservation. Där faller många.

Jag VILL att veterinären ska vara petig. Det är ju det jag betalar för. Se hältor och vissa rörelsestörningar kan jag också, jag betalar för specialkompetensen, ögat och petigheten. Finns där något på hästen ska det fram vid veterinärbesiktningen.

Jag hade alltså INTE köpt den häst du beskriver, den hade fått reservation i försäkringen.

Jag vet flera som köpt hästar med båda 1 och 2 gradig hälta vid böjprov. Tävlingshästar. Själv skulle jag dock aldrig göra det, skadorna kommer ändå, man behöver inte köpa dom.... :crazy:

Men om man tycker jättemkt om hästen och priset är bra, så går det att göra en ny besiktning och man kan röntga. Det kan ju vara så att hästen just den dagen hade halkat i hagen.

jag har köpt en häst med 2-2,5 graders hälta... inget för pessimister :crazy: Han blev efter lång vila och försiktig igångsättning helt bra.. Min drömhäst och bästa vän som jag haft så mkt kul ihop med tog mej långt. Jag ångrar ingenting utan är bara glad att jag gav hästen en chans.

Dock ska man se till att hästen är försäkrad till inköpspriset så att man inte gör ngn stor ekonomisk förlust om det inte skulle gå vägen. Känslomässigt är det ju mer komplicerat.

Pållan jag har på foder nu hade 1 och 1,5 grads hälta på bakbenen vid böjprov. Jag valde att ta henne på foder ändå. Har haft henne i 1 år snart och hon har inte varit halt eller skadad en enda gång under den tiden :)
Iofs var det väl inte det opptimala tillfället att göra böjprovet just då, eftersom hon inte hade blivit riden ordentligt på länge, detta var efter precis efter betet, plus att hon inte var skodd...

Inköpspriset skulle varit 60.ooo å jag har agria,
o då går det väl bara att försäkra för 30.ooo??
Hästen har grym kapacitet, den skulle gå 130 utan problem...
Jättbra blod med King of diamonds...

Du får försäkra för inköpspriset + 5000 kr om försäkringsbolaget tycker att priset är motiverat? Varför skulle du bara få försäkra för 30´ ?

Jag hade inte heller köpt hästen om den visade hälta. Jag tycker att du gjorde rätt. Det finns fler drömhästar. Köper man en som inte är fräsch kan det bli ens mardrömshäst. Tänk att stå där med en sjuåring som inte håller och du ska ta beslutet att ta bort den. Nej, jag håller med den som sa...köp inte problem..dom kommer ändå.. Lycka till i jakten på drömhästen!!

Jag hade köpt hästen med en klausul i kontraktet där jag kunde lämna tillbaka hästen om inte hältan försvunnit inom en viss tid eller förvärrats.

Köpte min häst efter att hon haft kotledsinflammation i tre veckor men sen blivit friskförklarad. Hon har varit ohalt sen dess, men jag har en återköpsklausul i mitt kontrakt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025