Sv: köpa häst som är registrerad som död?
Funderar på vilka problem men kan få genom att skaffa en passlös häst
Förbudet att transportera har redan nämnts, men dessutom borde det vara svårt att få stallplats hos seriösa stallägare.
Jag skulle inte våga räkna med att det inte införs behandlingsregister vilket skulle göra det mycket svårare att få hästen behandlad av veterinär. Riktigt akuta saker skulle förmodligen behandlas av djurskyddsskäl, men varför skulle en veterinär kringå regelverket för att vaccinera eller skriva ut medicin för mindre akuta åkommor?
Avlivning skulle också kunna bli ett problem, där fick man nog räkna med att ta hjälp av lantbrukare/jägare och själv ta hand om kroppen.
Passlös häst bode alltså vara ett rejält problem för tätortsbo med hästen uppstallad, men för den med egen gård som kan tänka sej avlivning som alternativ till berhandlig borde det vara betydligt enklare. Men även där borde det bli problem om det finns andra djur så kommunen kommer och granskar djurhållningen.
Självklart går det inte att senare sälja hästen, det är ju förbjudet redan idag att sälja en passlös häst.
MEN jag förutsätter att det inte är enligt regelverket för hästregistren att anmäla en levande häst som död, så rimligtvis borde det här vara av stort intresse för registerhållaren och ett problem för den som gjort anmälan och möjligen även för jordbruksverket.
Ett nytt pass kostar pengar, möjligen betydligt mer än de där 1500 kr. Om min kompis var intresserad av en sådan häst (och inte gick att tala tillrätta
)skulle jag råda denne att enligt gällande lag kräva pass med hästen kräva pass och kopia på köpe/gåvobrev eller något annat dokument som visar att den som säljer hästen är ägare och har juridisk rätt att göra det.