kl
Jag skulle gissa att hästen registrerades död innan den i själva verket åkte till slakt. Den person som hästen "räddades från" var nog alltså lite snabb i sitt pappersarbete. Jag vet inte hur det fungerar med försäkringsbolagen, men jag har svårt att tänka mig att de lägger tid på att kontakta de föreningar som registrerar olika raser för att berätta att de har betalat ut en livförsäkring? Och då alltså att det inte handlar om T-märkning, utan att de har godkänt avlivning och att ägaren har bekräftat att hästen är borta...
Det är väl ändå upp till ägaren att skicka in passet och anmäla till registrerande förening?
Angående passet så måste hästen ha ett pass oavsett om den ska tävla eller inte, eftersom det är lag på att alla hästar ska ha pass (som många redan har skrivit). Det kan säkert gå att registrera in hästen i SH och skaffa ett nytt pass till den på den vägen om din kompis nu absolut vill ha hästen ändå.. Problemet blir ju visserligen att förklara varför chippet som sitter i hästen säger att den är död...
Jag skulle aldrig i livet ta emot en "död" häst, och knappast heller en "gratis gammal travare" som skulle gått till slakt. Det kan absolut vara rena drömhästen och som i ett nummer av Min Häst... men sannolikheten för att det blir både tårar och dyra veterinärräkningar är tyvärr större.