Sv: Köpa häst nu- hämta sen
OCH som Wrangler skrev, ta en sväng i transporten med hästen. Det är nämligen så att ett köp av lös egendom (t.ex. en häst

- jo det är lös egendom för det finns bara lös och fast egendom och fast egendom är mark...) fullgörs genom att köparen får saken i besittning och med det menas att den överlämnas så man får den i sina händer. Om man tagit hästen från säljaren och sedan ställt in den i säljarens stall så har man fått besittning och äganderätten har gått över till köparen.
Men det där är ju juridiskt trams som i verkligheten saknar betydelse; jag menar vem kan bevisa om man kört iväg eller inte? Kommer kronofogden så sitter alla hästar som saknar uppstallningsavtal och "synlig" uppgift om ägare lösa, kfm får utgå från att alla hästar i stallet är stallägarens om denne inte kan visa något annat, och som vi vet efter alla trådar om utlånade/foderhästar som försvinner är det inte alltid enkelt att få ut sin häst, även om man tveklöst är ägare och har alla papper i ordning.
Litar du på din säljare? Lyssna till magkänslan du får vid kontakterna med säljaren. Se till att få ut passet - tycker det är en stor varningsklocka om säljaren strular med det. Är det en privatperson eller ett företag? Känns tryggare att köpa av ett företag, det "försvinner" inte lika lätt och har ett rykte att värna. Ta en kreditupplysning och lite referenser (t.ex. kan ju tidigare köpare berätta om det var något strul vid deras köp) om du är osäker, men låt inte din oro hindra dig från Ditt Livs Köp.
Senast vi köpte häst var en sådan häst; det klickade direkt med dottern och jag hade nog krossat hennes hjärta om jag sagt att vi måste vänta med köpet två månader tills vi flyttat till vår gård och Pålle då hade varit såld... För trevliga hästar brukar inte vara till salu så länge, oavsett hur marknaden i övrigt ser ut! Jag är övertygade om att det går bra i de allra flesta fall, men sådana här forum där man typ bara läser om de fall där det skiter sig rejält kan ju skrämma upp vem som helst...
Se det också lite ur säljarens perspektiv; om DU skulle helt plötsligt ändra dig och avblåsa affären (myycket vanligare än man kan tro) så har säljaren förlorat tid och när hästen annonseras ut igen så tänker köparna att det måste vara något fel på hästen som inte blir såld...