Köpa häst från utlandet?

F

furreburre

Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men försöker iaf...

Jag har alltid drömt om att åka till USA efter studierna med ett par kompisar och "roadtrippa" lite. Slutmålet på resan är att åka till kentucky och köpa en häst.

Undrar nu vad man behöver tänka på i samband med det köpet, rent juridiskt. Vad behöver man för tillstånd, Karantän? etc. Är det någon härinne som har köpt en häst från USA?

Tacksam för svar!
Mvh Lotta

Vi har köpt häst från USA.
Det är dyrt, riktigt dyrt. Mellan 35-50.000 tror jag vi betalade bara för att få hem hästen.

Veterinärintyg. Prata med någon från rasföreningen i Sverige för den ras du ska köpa, de vet mer exakt. Själv har jag "bara" köpt häst från Danmark och håller precis på att ta hem en från Holland. Dyrt blir det i alla fall. :(

En "tant" på min klubb påstod att dte va billigare att inportera från Danmark än att köpa en häst i samma utbildnings stadium häsr i sverige. Eller va det från irland. Iaf så tycker jag det verkar vara väldigt konstigt med tanke på frakten m.m. Har då ingen aning om va hon gav för hästen. :confused:

Far jag fraga varfor du vill ha en hast fran USA? Kan du inte hitta en hast du vill ha lite narmare Sverige?

Jag har i och för sig "bara" köpt shetland från Danmark och de ligger ungefär på samma pris. Många hästhandlare/ridskolor köper ju hästar från Danmark så dom är nog billigare generellt sätt.

Tack för alla svar!

Jag har alltid drömt om att åka över till USA och köpa en häst. Kan inte förklara varför. Skulle nog kunna hitta min drömhäst på närmare håll, vilket jag redan har :love: men någon gång kommer han att försvinna och då kommer det kännas lättare att byta ut honom med något helt annorlunda.

Jag kanner en mycket serios och duktig handlare som bor i Oklahoma. Hon haller pa med falttavlans mest, men har givetvis andra hastar ocksa...och jattebra kontakter. Om du vill kan jag ge dej hennes nummer. PM:a om du ar intresserad!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 067
Senast: jorgensvensson66
·
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 826
Senast: Flaekja
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 000
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar