Sv: Köpa häst från Lettland!?!
Min häst kommer ifrån Lettland. Jag köpte henne dock inte direkt därifrån, utan det var de som äger stallet där jag har henne uppstallad som köpte henne först med tanken på att hon och de tre andra därifrån skulle förmedlas vidare.
Så sedan köpte jag henne av dem. Hon hade ju alla papper, pass och sådär klart vid försäljningen. Vet dock inte riktigt hur de gjorde med veterinär besiktningen riktigt, men jag besiktade ju "om henne" i Sverige sedan innan jag köpte henne.
Men redan innan hon kom så hade jag sett en film på alla fyra häsar som de tog hem därifrån. Det positiva med och köpa hästarna som de har gjort är ju att man vet mest om dem då än att köpa från en hästhandlare som importerat. Men åker man dit får man nog tänka på innan att de hästarna inte har det så bra som våra svenska hästar...
Min häst och övriga på den "anläggningen" stod alltså i ett skjul med tre plankor emellan sig uppbundna som i spiltor. De hade inga hagar till hästarna utan de stod fastbundna i varsitt träd. Hästarna går väldigt mycket och de har ju ett helt annan syn på hur mycket en häst kan gå och arbetas. Min häst som nu i år blir fyra har som treåring gått och tävlat 1,10 hoppning med placeringar..
Sedan är ju inte ridmöjligheterna där så bra direkt, de red i någon slags "sandgrop" som dessutom var väldigt djup..
Min häst stod på någon form av ridskola, uppfödning och försäljningsstall. Vet vad hon som har stället heter (där min häst är uppfödd och inköpt från) om du är intresserad av att veta namnet, och adressen dit så skicka ett PM!