Köpa häst eller inte? Dela?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag la av med hästarna för cirka 3 år sedan. Hade en ponny som skadade sig och som inte fick ridas ordentligt på över ½ år, under den tiden hann jag tröttna och bli less på det hela... Jag kände kanske redan också innan dess att det snart var dags att gå upp till stor häst. Jag sålde min ponny och har nu inte hållt på med hästar alls de senaste åren.
Nu på senare tid har jag börjat fundera allvarligt på att börja igen, jag saknar att ha en hobby och något jag brinner för -precis som det var då! Intresset finns där... saknar det så.

Men ändå tvekar jag, det är mycket pengar, mycket tid, mycket ansvar... Jag tror att jag skulle klara av det ekonomiskt och tidsmässigt också för den delen, även ansvarsmässigt då jag vet vad det innebär. Om syrran är intresserad så delar vi på det hela och det känns lite lättare, frågan är hur mycket var och en ska betala? Jag är 20 och arbetar heltid, hon är 16 och går i gymnasiet (det blir mamma & pappa som får stå för hennes del isåfall). Är det rimligt att vi delar på kostnaderna? 50/50?

Har funderat på medryttare men det verkar inte finnas nån som behöver häromkring, ridskola är inte heller något alternativ...

Sv: Köpa häst eller inte? Dela?

Jag hade nog först satsat på att vara fodervärd åt en häst, och gärna då en häst ni ev kan köpa om tycke uppstår. Då kan du och din syster se om intresset finns och inte försvinner.

Tycker ni ska dela 50/50 om ni köper häst eller har på foder. Annars får man ju göra så att om du använder hästen 70%av tiden och hon 30% så får ni betala därefter.... borde bli mest rättvist så....

lycka till och uppdatera gärna så vi kan följa hur de går.... :banana:

det enda jag kan kommentera är:
DELA INTE! har försökt detta, men i slutänden blir det nog alltid bråk:(
Ni är syskon, och borde ha bra kontakt. Men vad hände tillexempel när din syster fyller 18 och börjar gå ut på krogen (så där som man gör i början, testar alla krogar, gärna flera dagar i veckan...:D) och du står där med alla fodringar, helgpass med mera? då är det risk att det blir bråk..!
Jag skulle hellre köpa egen häst och skaffa medryttare, som betalar lite (om du behöver hjälp med ekonomin) eller hjälper till med t.ex. fodringspass!

Jag hade nog först satsat på att vara fodervärd åt en häst, och gärna då en häst ni ev kan köpa om tycke uppstår. Då kan du och din syster se om intresset finns och inte försvinner.

Tycker ni ska dela 50/50 om ni köper häst eller har på foder. Annars får man ju göra så att om du använder hästen 70%av tiden och hon 30% så får ni betala därefter.... borde bli mest rättvist så....

lycka till och uppdatera gärna så vi kan följa hur de går.... :banana:

Jaaa, det hade varit perfekt ! Men frågan är om folk är så sugna på att låna ut på foder och sedan sälja? Kan man skriva kontrakt att efter ½ år om man fortfarande vill köpa hästen så får man det? Så att ägaren inte ångrar sig?
Jaa naturligtvis... rättvist ska det vara. När vi hade ponnyn var det mest jag som skötte om honom och red, hon hade massa andra sporter o kompisar.. men nu har hon mognat till lite.

det enda jag kan kommentera är:
DELA INTE! har försökt detta, men i slutänden blir det nog alltid bråk:(
Ni är syskon, och borde ha bra kontakt. Men vad hände tillexempel när din syster fyller 18 och börjar gå ut på krogen (så där som man gör i början, testar alla krogar, gärna flera dagar i veckan...:D) och du står där med alla fodringar, helgpass med mera? då är det risk att det blir bråk..!
Jag skulle hellre köpa egen häst och skaffa medryttare, som betalar lite (om du behöver hjälp med ekonomin) eller hjälper till med t.ex. fodringspass!

Hmmm jaa, fast häromkring där vi bor är det bara fredag/lördag krogen är öppen... haha. Det tror jag vi kan förhandla fram isåfall så att hon vet vad som gäller. Får ta ett allvarligt snack med henne.
Det har jag också tänkt på... en duktig medryttare. Fast för mig är det kanske mer värt att ha någon som hjälper till och rider och får göra det gratis.. men som kanske kan ställa upp om man är borta osv...

Jag tycker att du har helt rätt! , ska någon ha eller få något ska dom betala för det! liksom du är äldre du jobba roch tjänar egna pengar men vad gör det , Hon är din syster så snäll tycker jag inte du ska vara så att du ska ge bort lite av din häst om du nu syftar på att köpa utan hon sak betala halva ! , och du halva , och hon ska ju givetvis hjälpa din med mockning , och allt annat :) så tycker jag ilf =) Mvh Martina

Jag tycker att du har helt rätt! , ska någon ha eller få något ska dom betala för det! liksom du är äldre du jobba roch tjänar egna pengar men vad gör det , Hon är din syster så snäll tycker jag inte du ska vara så att du ska ge bort lite av din häst om du nu syftar på att köpa utan hon sak betala halva ! , och du halva , och hon ska ju givetvis hjälpa din med mockning , och allt annat :) så tycker jag ilf =) Mvh Martina

Nej det är sant. Inget här i livet är gratis... Speciellt inte hästar !

Har också haft den tanken men det vill hon inte. Hon vill äga ½ av hästen och vara involverad i den helt.

Som medryttare kan du ju vara involverad helt?
Men förra medryttarhäst var som en egen häst. Jag och ägaren litade helt på varandra och tog beslut tillsammans...!
Nu när jag har egen häst (och hon är min medryttare) så är det likadant...! så, även medryttarhästar kan vara som ens egna...!

Jag tycker som ovan sagts, att det låter bäst att dela på kostnaderna 50/50.. Då har ni rätt att dela/ha hästen lika mkt, och era röster "väger lika" vid beslut,eller hur man ska se det. Hästen tillhör då er båda lika mkt :)
Förstår vad din syster menar, om hon säger att hon vill vara "involverad helt"...

Klart man kan skriva i ett kontrakt att ni har rätt att köpa hästen efter en viss tid om ni vill! :)
Bara att fråga ägaren som lånar ut hästen om detta när ni ringer på den. Ofta ser man "för ev. senare köp" i annonserna där hästarna lånas ut på foder.

Jag delar för övrigt själv häst med en kompis, tycker det funkar super!

Jag delar häst med min syster. Jag skulle fylla 15 när jag fick hästen och det var JAG som fick den, men med henne som delägare för att klara av hela ansvaret för mina föräldrar var inte intresserade. Hon var 26.

För oss har det fungerat super. Vi har aldrig varit rivalerande systrar med tanke på åldersskillnaden, vi har tex aldrig nånsin bråkat, och vi har alltid haft klart för oss att vi delar hästen och om det inte fungerar så är det jag som köper loss honom. Sen är jag en pedant person som är noga med allt och har tydliga åsikter medan hon är mer laid back och låter mig hålla på med mitt trams. Sålänge hon får rida och hästen mår bra så är hon inte intresserad av att bestämma nämnvärt. Detta har ju gjort att vi har ett jättebra samarbete där båda har en given plats i hästägandet och det blir mkt sällan konflikter. Dessutom är vi ju som systrar också väldigt måna om varandra och har liknande värderingar som säger att man respekterar varandra. Och akutlösning har vi vår pedagogiska mor som oberoende medlare om vi skulle komma i en väldigt svår konflikt, för hon ser ju lika mkt till bådas bästa. Och som sagt, sista utvägen är att jag köper loss hästen, och det vill ingen av oss så det gör vi ju vårt bästa för att undvika båda två.

Men vi har ju haft tur. Vi tycker väldigt lika, vi har samma tänk och vi matchar varandra personlighetsmässigt, och vi är båda uppfostrade i en familj där man är van vid att lösa konflikter på ett lugnt och trevligt sätt. Jag hade inte vågat dela hästen med någon annan.

Man ställs inför stora beslut ibland och måste kunna släppa efter för varandra. Det gäller att låta andra rida hästen, hur man ska gå tillväga vid sjukdom/exem, vad man ska lägga pengar på och hur mycket man är beredd att lägga ut på hästen om den blir dålig. Vi är både ense om att hästen är värd alla pengar vi kan få tag i, och vi har båda inkomster som är tillräckliga. Att ryggen ska kollas varje år, så är det bara, och likaså tänderna, av kunnig och duktig person som är bra med djur.

Vem betalar din systers del när hon slutar plugga och om hon inte får jobb direkt? För min del så har jag två föräldrar som är väldigt måna om djuren och för dem var det självklart att de betalade min del tills jag fick egen inkomst, men det är inte alla som tänker så.

Det kan vara jättebra, det kan bli katastrof. Jag tror det är viktigt att man är två personer som kompenserar varandra lite. Det har jag sett i alla gemensamma hästägande som fungerat. Den ena är lite mer på, och den andra låter den förste hålla på. :D Alla vet ju hur hästfolk är, riktiga tigrar när det kommer till deras älsklingar. ;) Jag tror bara ni kan veta om ni kan göra detta eller inte. OM ni gör det tror jag dock att det är viktigt att ni bestämmer vem som har störst inflytande, sista ordet och köper loss hästen om det inte skulle fungera. Bara EN person ska stå som ägare på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 649
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar