Köpa häst av minderårig

X

xzimba

Jag ska eventuellt köpa en häst, ska titta på den en gång till och så först men om den verkar bra så ska jag nog köpa den. Har aldrig haft en egen häst förut och funderar på ett par saker...

Hon som har hästen är bara 17 och jag tror att det är hon som står som ägare på hästen, kan jag kräva att hennes mamma ska skriva kontrakt eller räcker det att bara dottern gör det?

Kan jag som köpare kräva att hästen ska besiktigas på klinik och kräva att ägaren ska köra hästen dit?

Fixar ägaren kontrakt eller ska jag göra det så att det blir utformat som jag vill??

Sv: Köpa häst av minderårig

De stod något om detta i ridsport senaste tror jag de var. Att man inte ska köpa häst av minderåriga, då risken finns att om man ville lämna tillbaka hästen så kanske man inte fick pengarna tillbaka mm.

Att man alltid ska köpa en en myndig person.

Jag kommer inte riktigt ihåg. Men de står i den Ridsport från början av november.

Det är ägaren som står för kontrakten sen får ni väl komma överrens om vad som ska stå i det. Du kan inte komma med ett kontrakt som ägaren SKA skriva under. Utan de är denna som bestämmer vad som ska stå i det. Sen kan du kanske deala om de med henne.

Du kan nog inte kräva att nuvarande ägaren ska köra hästen till en klinik. De har aldrig jag varit emd om. Men däremot har jag frågat o ägaren har kört hästen mot att jag betalat för transport o bensin.
Lycka till med häst köpet! :bump:

Senast ändrad:

köp nyaste (eller förra?) ri*sport, det finns en artikel om att köpa häst av minderårig där.
det finns risker! (juridiskt om ngt skulle gå "fel")

vad gäller kontrakt finns det färdigskrivna kontrakt på flertalet ridsportbutiker. kontraktet läser, godkänner och undertecknar båda parter, och det är helt ok att ta bort eller lägga till punkter i kontraktet. (till exempel skriva till en punkt som gör säljarens målsmän juridiskt/ekonomiskt ansvariga...)

besiktning kommer ni överens om. det är praxis att säljaren står för den, ifall hästen inte går igenom är det rätt trist att betalt bes som köpare, men vill köparen ha ngt extra, tex rtg el likn, ska denne stå för det.
se till att medverka på besiktningen så har du chans att ställa frågor mm och få det dokumenterat på besiktningsprotokollet att du varit närvarande så du har uppfyllt din sk undersökningsplikt (kan vara bra vid framtida komplikationer).

du kan inte "kräva" något av säljaren. däremot kan ni komma överens om det som passar er bäst, ex att du inte vill köpa en häst som inte är klinikbesiktad, det kan ju ha att göra med försäkringar etc.

se till att hästen är försäkrad från den sekund du skivit på kontraktet. allt som händer därefter är ditt problem sas. kontakta det försäkringsbolag du vill ha innan och hör med dem hur du ska göra och vad som gäller.

om det finns tveksamheter, kontakta en sk hästjurist. så är du helgarderad!

lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

jag har bara köpt en häst i mitt liv och sålt en - men jag tycker det är själklart att säljaren fixar med besikting ,röntgen till köpernes belåtenhet (innom rimliga gränser )

Allmänt taget är ett köpeavtal inte bindande om en av avtalsparterna är omyndig. I vilken mån vårdnadshavarens tillstånd krävs, avgörs utgående från bl.a. köparens ålder, köpeobjektets pris och köpets slag. Ett barn kan inte ingå avtal utan föräldrarnas eller förmyndarens samtycke om det är under 16 år. Från och med 16 års ålder får barn ingå avtal i vissa situationer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar