Köpa gård

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp av er som köpt gård eller har gård...

Sambon och jag ska titta på en gård på onsdag och behöver lite tips och råd av er vad vi bör tänka på. Idag finns en tom ladugård, tanken är att vi ska bygga stall där. Till gården hör 14 ha mark, varav 5 ha är åker (vet ej vad som växer där). Det är eget vatten och avlopp, strandtomt. Alla byggnader har nytt plåttak, bostadshuset är på utsidan i toppskick. Ladugården är det lite fix på utvändigt men det ser inte ut som om det är gamla murkna bräder utan mest färg som flagnat.
Vad bör vi fråga mäklaren? Vad bör vi hålla utkik efter? Är det något speciellt vi bör tänka på när vi tänkt göra om detta till en hästgård för två-fyra hästar...??!

Tack på förhand!
Pinglan

Ni skall mest av allt tänka på plånboken, det är nämligen den som kommer att bli det största problemet hur ni än gör och hur det än är.

Det jag kommer att tänka på när du skriver att ni planerar hästar är ju platsen. Dels för boxar/spiltor förståss och sedan för förvaring av hö/halm/spån och så tillgången till hagar.

Vi har nyligen köpt en gård och kan tipsa er att fråga om det finns någon som har arrende eller nyttjanderätt eller liknande på marken!! :idea:

Jag skrev en tråd på Hästverksam om vår situation, tänker inte ta upp det här! :crazy:

Lycka till!! :bump:

Kolla så att vattnet är ok. Begär vattenprov och kolla så att det finns tillräckligt med vatten för er och alla hästarna.
Kolla så att avloppet är godkänt.
Glöm inte att kolla kommunens detaljplan så att du vet hur planerna för området ser ut den närmaste åren.
Hmmm, strandtomt låter härligt men har huset källare? Kolla så att det inte har lätt för att komma in vatten i källaren!
Behövs gödselplatta där du bor? Kolla med Miljö&hälsa i kommunen.alltid dyrt att gjuta nytt.
Hur är det på vintern? Plogas vägarna? Fryser allt sönder? Går strömmen hela tiden?
När du bygger om en gammal ladugård - behöver du göra vid golvet? Det kan finnas foderbord som måste bort.
Är takhöjden tillräcklig för att stoppa in hästar? Ventilation?

När det gäller huset - kolla uppvärmningen. Det är så fantastiskt dyrt med el! Eller är det ved, olja osv. Är det en gådkänd panna isåfall?
I huset kolla el, avloppsledningar och vattenledningar.

Finns det någon på bygden som du känner som kan skvallra lite om fastigheten och om grannar? Kan vara mycket bra saker man får reda på.

Håll huvudet kallt vid en eventuell budgivning...

Nu menar jag inte att alla sakerna skall vara tipptopp. Det viktiga är att man vet vad man köper + att det kan vara grund för prutning.

Köpte vår gård för 2 år sen. Bygger om ladugården till mitt drömstall
Har klarat oss bra på det mesta och ångrar mig inte en sekund. :love:
Lycka till!

Hej!

Och tack för alla svar!
Ni har skrivit massor av saker vi inte tänkt på, framför allt det där med nyttjanderätt och strandlinje. Vi får se hur det går i morgon...
I "stallet" är det ett nygjutet golv, ca 250-260 cm till tak. Jag har lånat en bok ang byggnation av stall enligt gällande EU-direktiv som jag börjat glutta i... Huset ligger på en kulle och har ingen källare, så från sjön lär det inte vara någon risk att det blivit fukt. Huset uppvärms med ved- och pelletskamin, det finns direktverkande el.
Huset ligger längst in på en plutte-grusväg och plogas fram till ca 200 meter från huset. Hon som äger huset idag får tydligen hjälp med plogning ända fram, borde inte vara något problem för oss att få den hjälpen heller - dessutom måste vi ju ha egen traktor så varför inte egen snöplog...??! :-)
//Pinglan

Tips är att köpa min absoluta favoritbok, min "bibel" nu när jag bygger stall "Att bygga häststall - en idéhandbok" av Michael Ventorp & Per Michanek
ISBN 91-576-6130-8

Nu har vi varit och tittat på gården och jag tycker att den är perfekt, bortsett från att marken är uppdelad på tre skiften. Skogen som är därpå, 7 ha, är ungskog och inte speciellt fin. Endast älgjakt i jaktlaget, och småviltsjakt går knappast att bedriva på de utspridda ha skog som är är. Så det blir nog inget bud. Det kommer fler gårdar, hoppas jag.. :-)

Mim; jag läste din tråd ang arrende och vi frågade massor just kring detta. Mäklaren svarade "Det finns inget skriftligt, det är en kille som hjälper säljaren att ta reda på åkermarken"... Hur har det gått för er?

Tjing så länge!!
Pinglan

Ja det kan ju iofs vara trevligt om man har hund. Men annars är det nog roligare att vara med i ett lag. Då är man ju dessutom inte ensam om utgifter för ev fyrhjuling/älgtrac, slakthus mm.

Du, på 14ha så får man var 4:de år skjuta en kalv.
För det så har man 3 dagar på sig.

Om man är ansluten till storjaktområde, så får man del av all jakt och dessutom HELA jakt-tiden på sig.

Inte_Ung, som nyligen anslutit jakten på sina 14ha till storområde. Det blev ju inget annars.
Nu så är marken iofs i ett skifte och rik på både hare och rådjur, men inte jagar sambon något för det.
Bössan står i sitt vapenskåp och har tråkigt.

Jag var visst otydlig. Det är absolut inte fel att jaga i jaktlaget, vad jag menar är att det endast är älg man jagar med dem. Vi är ju intresserade även av småviltsjakt, och det går knappast att bedriva på de tre små utspridda skiften med tät ungskog/sly...

Tråkigt att man aldrig hittar det hus man vill ha, alltid är det något... :-(

Pinglan (som bara letat hus i ca 8 månader *L*)

Men om ni äger mark har ni ju jakträtt och kan därmed lösa jaktkort och jaga på alla mark i viltvårdsområdet.

Vad är då problemet?

Detta var något nytt... Men räcker 13 ha till det? Vi trodde att man behövde ha lite större mark för detta? Dessutom, som jag skrev tidigare, är marken uppdelat på 3 ganska utspridda skiften varav ca 7 ha är skog (ungskog) och 5 ha är åker...

/Pinglan

Men om ni äger mark har ni ju jakträtt och kan därmed lösa jaktkort och jaga på alla mark i viltvårdsområdet.
Inte alltid, det beror på HUR området är administrerat.
Det är då inget som vi kan göra hos oss.
Ty vi är "bara" anslutna till B-licens område.
Man får helt enkelt fråga jaktledarna.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 148
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi...
Svar
15
· Visningar
3 854
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur