Köpa gård

Nu ska vi se om jag uppfattat det rätt.

Om man äger en bit mark som är jaktbar och som ingår i ett jaktvårdsområde så har man jakträtt och kan lösa jaktkort för hela jaktvårdsområdet.

Det spelar visst ingen större roll hur stor markbit man har, bara den är jaktbar. Praxis har varit att det ska vara 3 ha mark för att det ska vara jaktbart.

Man kan ringa länsstyrelsen och fråga om marken ingår i ett jaktvårdsområde.

Om man äger en bit mark som är jaktbar och som ingår i ett jaktvårdsområde så har man jakträtt och kan lösa jaktkort för hela jaktvårdsområdet.

Nej så brukar det inte fungera, inte i mina trakter i alla fall. Jag har gått med i ett jaktvårdsområde men det gäller enbart älgjakt. Vi har ingen rätt att jaga på andras mark bara och tur är väl det för annars hade jag ALDRIG låtit min mark vara med i ett jaktvårdområde. Det är verkligen ett skräckscenario att vem som helst i hela jaktvårdsområdet skulle få rätt att jaga på min mark.

Ursäkta jag var otydlig.

Viltvårdsområdet bestämmer om jakten ska vara gemensam eller ej. Dvs varken hög- el småviltsjakt behöver vara gemenssam. Tydligen är det även så att det här i norrland är gängse metod att ha gemensam älgjakt och fri småviltsjakt inom hela området. Därför tänkte jag givetvis att det förekommer över hela landet men tydligen så gör det inte det.

Och varöfr skulle det förresten vara olustigt om vem som helst inom området som har jakträtt får jaga på din mark?

Och varöfr skulle det förresten vara olustigt om vem som helst inom området som har jakträtt får jaga på din mark?

Jag vill ha kontroll över vem, när och hur det jagas på mina marker. Jag har inte enbart god erfarenhet av alla jägare så jag vill ha vetorätt och bara släppa in de jag litar på med gevär i min skog. När det gäller jakt så vill jag inte släppa på den makt som äganderätten ger. ;)

I de mera tätbefolkade delarna av landet, så brukar vi bo på och bruka marken.
Och då så vill vi inte ha kulor vinande kring öronen när vi skall gå i hagarna och kontrollera hästarna.
Och vi vill kunna röra oss på marken och veta att där inte finns någon skutglad jägare med gevär.
Vi vill inte heller råka få några betesdjur skadeskjutna.

Även i de mer glesbebyggda delarna av landet så både bor och brukar folk marken de äger utan att få kulor i huvudet.

Man jagar väl för guds skull inte på gårdsplaner och i djurinhägnader. Lite vett i skaller har väl jägare även om de är söderifrån.

Min mark består i princip bara av djurinhägnader, gårdsplan och vägar.
Och så är det för de flesta med mindre gårdar.
Större gårdar har även åker och "vanlig" skog.
Men mina grannar häromkring med gårdar på över 200ha, de har köttdjur på i princip all sin skog, då den är inhägnad tillsammans med betet.

Så vi har inte riktigt rätt sorts mark för att släppa andra på helt enkelt.

Lite vett i skaller har väl jägare även om de är söderifrån.
Ja några få har väl det. Men de flesta skjuter gladeligen både mellan hus, bland betesdjur och över allmänna vägar med trafik på.
De skjuter även varandra med jämna och ojämna mellanrum.
En och annan jakthund brukar också gå åt.

Ja några få har väl det. Men de flesta skjuter gladeligen både mellan hus, bland betesdjur och över allmänna vägar med trafik på.
De skjuter även varandra med jämna och ojämna mellanrum.
En och annan jakthund brukar också gå åt.

:eek: Ännu en anledning till att inte flytta söderut. ;)

Jo det vore ju behagligt med norr om Dalälven.
Det finns andra vettiga trakter också t.ex. Värmland, Småland och Dalarna där det inte är så trångt.
Det är trängseln som gör att det blir litet lätt galet häromkring.

Men så var det det där med mitt arbete.
Jag har mitt absoluta drömjobb, och det finns bara här och här.
Så jag härdar ut, anpassar mig och håller mig till de andra vettiga som finns blandade med alla knäppisar.

Jag har sett Jägarna så till Norrland vågar jag inte flytta. ;)

Nä allvarligt talat så finns det väl både bra och dåliga jägare i hela landet.

Vi har ingen trängsel runt vår gård och det känns skönt. Jag upplever inte alls de problem som många runt storstäder verkar göra när det gäller intrång och folk som skrämmer eller tom rider på hästarna mm.

När man pratar om glesbygd så tänker man ofta på Norrland men den finns även i södra Sverige, det glömmer många.

Jägarna är ju en mkt realistisk film. Precis så är det. :smirk:

Nog finns det en del skräckexempel här oxå. Men jakt i folks hästhagar förekommer inte. Däremot finns det en del älgjägare som knappt kan träffa en stillastående pappfigur.

Själv åker jag nu när skjutbanan öppnat iväg en gång i veckan och tränar. Igår lyckades jag även komma mig för att skjuta lite lerduvor.

Vad är definitionen på glesbygd? I södra Sverige har man ju oavsett var man bor rätt nära till både Stockholm och Göteborg. Vilket jag INTE har.

Några exempel på att Norrland ut vissa synvinklar är ett u-land:
Närmsta hästklinik: 13 mil
Närmsta jouröppna hästklinik: ca 40 mil
Närmsta H&M butik: 13 mil
Närmsta Ikea: ca 60 mil
Nämsta travbana: ca 14 mil
Närmsta distriktsveterinär: 6 mil

Och:

Närmsta riksgräns: ca 500 m ;)

Trängsel var det ja. Har besökt Skåne en gång. Och allvarligt talat så begriper jag inte hur folk ids bo där. Att de får plats för det första.

Jobb vs perfekta hästgården
Jag hade tagit hästgården. (Förutsatt att jag ändå hade råd med den).

Jobb vs perfekta hästgården
Jag hade tagit hästgården. (Förutsatt att jag ändå hade råd med den).
Det finns andra aspekter också.

3 hästkliniker inom en timma med släp.
4 st inom 1½ timme.
Minst 7 st, antagligen flera, ridhus inom 20 min med bil och släp.
Ett ridhus 20X60 5 min bort.
7 min till vårscentral, Apotek och ICA.
20 min till IKEA, Biltema, Jula och 1 timme och en kvart till NordPost.

Min hästgård är ganska bra ändå, ty jag har hela Arlandaskogarna att rida i och där så får man inte bygga för buller-zonens skull.
Men jägarna är ofta Stockholmare, och det är ju läskigt.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 148
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi...
Svar
15
· Visningar
3 854
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama