Köpa? Gångartsfråga

Sv: Köpa? Gångartsfråga

Jo, givetvis med men vi kan ta exemplet Bonfire, hans grundtrav var inte mkt att titta på, och likaså Briar hade en 6:a på traven vid ngn unghästbedömning. Båda förmådde dock utveckla sina gångarter med samlingen och ffa utveckla fin paff och passage.

Ursprungsfrågan rörde ju hur som helst Intermediaire, talar man »ettan« så handlar det inte ens om piaff el passage utan med bra ridning och hyfsd begåvning ska hästarna klara denan nivå även utan att ha Salinero-gångaarter...

Nåja efter att ha sett ett ekipage få 64% i St George utan ett enda rent byte så handlar det inte ens om det längre :grin:

Det är väl inte annorlunda nu mot förr? Enda skillnaden är väl att det börjar komma fram många fler läckra hästar än förr...

Först placerar sig de skickliga ryttarna med hästar med mycket gång
Sen kommer de skickliga ryttarna med hästar med mindre gång
Sen kommer de oskickliga ryttarna med hästar med mycket gång
Sist kommer de oskickliga ryttarna med hästar med mindre gång

Det är väl inget orättvist med det.:rofl:

Nä inte egentligen :rofl:

Fast jag skulle vilja ändra lite i din ordning.

Först kommer de kända ryttarna oavsett stor eller liten eller dåligt program.

Sen kommer dom skickliga ryttarna med stor gång, osv osv

:angel:

Nåja efter att ha sett ett ekipage få 64% i St George utan ett enda rent byte så handlar det inte ens om det längre :grin:

Om det är vanliga George du menar är det två serier med 5 byten och byten efter piruetter och ökningar. Och därtill koeff på åtminstonde ena serien. Så gjorde hästen inte ngt av detta rent så måste den gått fantastiskt bra i övrigt, eller så var just den domaren »blind«, och det kan ju hända.

Generellt så brukar jag inte idas bry mig om enstaka domarbedömningar. Jag tycker för det mesta de är rättvisa. Inom ramen för att olika personer ser och tar fasta på lite olika saker och uttrycker sig på lite olika vis. Vid de tillfällen någon domare helt är ute och cyklar och dömer ner så är det bara att rycka på axlarna och gå vidare, lika ofta händer det ju att man tycker att man får mer poäng än man är värd. Gungor och karuseller om man ser till många tävlingar och tävlingssäsonger ...

Absolut.
Allt sitter inte i gången. Har hästen bra huvud med vilja att arbeta så kan du komma långt.
Det spelar ingen roll hur bra hästen rör sig om den inte har huvudet med sig.

Sen tycker jag man oxå får tänka på när man läser resultat från 3-4 års test att det är EN dag i hästens liv. Och det är unga hästar. De kan vara spända, trötta eller kanske är i en växtperiod.
Provrid hästen och är den fin att rida så slå till. Man kan omöjligt säga efter en,två provridningar om en häst kommer till Int.1. Det är unga hästar och fruktansvärt lång väg till Int.1 och mycket kan hända på vägen.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 793
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka