Köpa? Gångartsfråga

R

Ruh

Skulle ni våga sattsa på en 4 åring som fått betyget 9-7-7 på gångarter på treårstestet? 8 på typ.

Målet skulle vara att nå iaf intermediaire.

Sv: Köpa? Gångartsfråga

Möjligheten att i framtiden rida Int1 på en häst sitter inte i gångarterna, möjligtvis i mekaniken och kroppsbygnaden men inte i gångartsbetyget från treårstestet.

Tycker inte man ska stirra sig blind på betygen på årgångstesterna! Hästen kan haft en dålig dag, varit otroligt spänd eller varit påverkad på något annat sätt som inte alls har med dens egentliga kvalitéer att göra.

Titta på hästen i sin hem-miljö när den är avspänd så får du en bra mycket bättre hint om vad hästen har för förutsättningar än att inbilla sig att betyg, eller stamtavla för den delen, spelar störst roll gällande hästens chanser att bli bra! Men det är bara vad jag tycker :D

Det handlar ju inte bara om hästen utan även om den som ska utbilda hästen är tillräckligt kompetent...

Det är ju väldigt svårt att bedöma då gångarter i det långa loppet inte är det viktigaste. Mentaliteten och ridbarheten är mycket viktigare än 10-mässiga gångarter.

en 9 på skritt och 7 på trav och galopp är för mig en häst som har ganska litet register i sina gångarter och kan betyda problem, efter att ha kollat in helgens dressyrtävlingar i björbäck kan jag bara konstatera att det är stora hästar med stora gångarter som plockar poäng om du inte är känd vill säga men dom andra har inte en chans hur bra det än ser ut , tyvärr...

Skulle ni våga sattsa på en 4 åring som fått betyget 9-7-7 på gångarter på treårstestet? 8 på typ.

Målet skulle vara att nå iaf intermediaire.

Är man duktig kan man påverka traven och galoppen-eller om man har en duktig tränare. Skritten är svårare att påverka. Jag hade köpt hästen om jag tyckt om den. Stirra dig inte helt blind på siffor.

Många bra svar, jag håller med samtliga. Titta på hästen - inte siffrorna. Om den inte alls vore bedömd, hur skulle du göra då?

Bra skritt och galopp hör ju oftast ihop. Sen kan det också vara så att hästen i dagsläget inte riktigt orkar bära sig och få en rund och fin galopp men att det kommer med mer utbildning och styrka.

För mig är det dessutom nästan det viktigaste hur hästen är i huvudet, är den samarbetsvillig eller lat och "tråkig"?

Instämmer med samtliga.

En siffra när hästen är 3 år behöver inte betyda någonting. Hästar kan både förbättra och försämra sina gångarter. Dessutom kanske hästen hade en ovanligt bra (eller dålig) dag då den visades. En visare kan också påverka hästens gångartsbetyg.

Sedan är det så mycket annat än gångarterna som avgör om hästen blir en bra TÄVLINGS-individ. Det finns hästar som går super på träning men långt sämre på tävlingsbanorna osv osv.

Att köpa en unghäst är ALLTID ett "vågspel", inte ens med de bästa föräldrar, gångarter och alla andra kvalitéer är man garanterad framgång (tyvärr;).

en 9 på skritt och 7 på trav och galopp är för mig en häst som har ganska litet register i sina gångarter och kan betyda problem, efter att ha kollat in helgens dressyrtävlingar i björbäck kan jag bara konstatera att det är stora hästar med stora gångarter som plockar poäng om du inte är känd vill säga men dom andra har inte en chans hur bra det än ser ut , tyvärr...

Det är väl inte annorlunda nu mot förr? Enda skillnaden är väl att det börjar komma fram många fler läckra hästar än förr...

Först placerar sig de skickliga ryttarna med hästar med mycket gång
Sen kommer de skickliga ryttarna med hästar med mindre gång
Sen kommer de oskickliga ryttarna med hästar med mycket gång
Sist kommer de oskickliga ryttarna med hästar med mindre gång

Det är väl inget orättvist med det.:rofl:

Det är väl inte annorlunda nu mot förr? Enda skillnaden är väl att det börjar komma fram många fler läckra hästar än förr...

Först placerar sig de skickliga ryttarna med hästar med mycket gång
Sen kommer de skickliga ryttarna med hästar med mindre gång
Sen kommer de oskickliga ryttarna med hästar med mycket gång
Sist kommer de oskickliga ryttarna med hästar med mindre gång

Det är väl inget orättvist med det.:rofl:

Jo, men man undrar ju varför "stora hästar, stora gångarter" är så viktigt egentligen? Dressyr handlar ju egentligen om lydnad. Är det omöjligt att slå sig fram på en liten häst som inte lyser upp hela banan med sin trav?

Jo, men man undrar ju varför "stora hästar, stora gångarter" är så viktigt egentligen? Dressyr handlar ju egentligen om lydnad. Är det omöjligt att slå sig fram på en liten häst som inte lyser upp hela banan med sin trav?

Det ÄR ju inte så, jag tycker du har fel! Med helgens nationella klasser upp till SB1 färskt framför ögonen så kan jag inte hålla med. Om hästen rör sig taktmässigt, rent och spänstigt med register inom gångarterna så räcker det. (Tillsammans med samarbetsvilja och lydnad). Den behöver inte alls röra sig enormt.

Däremot finns det ofta ett annat samband som man kanske inte riktigt vill kännas vid; Häst med »små gångarter« har ofta en mindre mjukhet i kroppen. Detta gör att de kanske även är liiite sämre i formen, att även skolor och övriga rörelser utförs något sämre. Hästen med de »små ointressanta« gångarterna har också ibland sämre elasticitet inom resp gångart (mindre längning, sämre samling), den har kanske lite mer jobbigt att utföra rörelserna då den inte är lika naturligt lösgjord och till sist kanske denna häst köps/rids av en sämre ryttare som inte förmår visa upp hästen lika bra.

För att återgå till ursprungsfrågan så är 7 inte SÅ dåligt och en treåring med 7-mässiga gångarter kan mkt väl förbättra dem till 8-mässiga (om man nu ska sätta siffror) och det är ju alldelles utmärkt lagom!

Har själv en 6-åring som, som treåring, fick 7:a på sin numera UNDERBART fina galopp. Den är stor, men balanserad, lättsamlad, i »uppförsbacke« och lättriden. Fast kanske förmådde han inte visa upp den lös som treåring.

Senast ändrad:

Det ÄR ju inte så, jag tycker du har fel! Med helgens nationella klasser upp till SB1 färskt framför ögonen så kan jag inte hålla med. Om hästen rör sig taktmässigt, rent och spänstigt med register inom gångarterna så räcker det. (Tillsammans med samarbetsvilja och lydnad). Den behöver inte alls röra sig enormt.

Jag tänkte mer internationellt, där konkurrensen är knivvass mellan oerhört skickliga ryttare. Där är gångarterna helt utslagsgivande.

Däremot finns det ofta ett annat samband som man kanske inte riktigt vill kännas vid; Häst med »små gångarter« har ofta en mindre mjukhet i kroppen. Detta gör att de kanske även är liiite sämre i formen, att även skolor och övriga rörelser utförs något sämre. Hästen med de »små ointressanta« gångarterna har också ibland sämre elasticitet inom resp gångart (mindre längning, sämre samling),

Jag tror det snarare är så att hästen med mycket gång utstrålar en annan energi och ett större engagemang, som höjer betygen på varje enskild rörelse. Och den ödslar förstås också mer energi också genom sitt sätt att röra sig. Elastisk kan en häst vara utan att röra sig så mycket uppåt.

Jag tänkte mer internationellt, där konkurrensen är knivvass mellan oerhört skickliga ryttare. Där är gångarterna helt utslagsgivande.

Jo, givetvis med men vi kan ta exemplet Bonfire, hans grundtrav var inte mkt att titta på, och likaså Briar hade en 6:a på traven vid ngn unghästbedömning. Båda förmådde dock utveckla sina gångarter med samlingen och ffa utveckla fin paff och passage.

Ursprungsfrågan rörde ju hur som helst Intermediaire, talar man »ettan« så handlar det inte ens om piaff el passage utan med bra ridning och hyfsd begåvning ska hästarna klara denan nivå även utan att ha Salinero-gångaarter...

Senast ändrad:

Jo, givetvis med men vi kan ta exemplet Bonfire, hans grundtrav var inte mkt att titta på, och likaså Briar hade en 6:a på traven vid ngn unghästbedömning. Båda förmådde dock utveckla sina gångarter med samlingen och ffa utveckla fin paff och passage.

Dessa båda hästar hade sina svaga punkter i skritten. Övriga gångarter låg inte under 8.

Men ok, det kanske är annorlunda i intermedière? Jag har i alla fall fått uppfattningen - möjligen felaktigt - att ju bättre hästen rör sig, desto bättre utgångsläge.

KL

Ju högre upp i klasserna man kommer desto viktigare blir skritten - eller rättare sagt - att man kan visa att hästen kan koppla av efter en ökning, man ska visa många övergångar och på/av-ridning.

Då krävs en häst med mycket gång - bra psyke - OCH en skicklig ryttare.
Hästen behöver inte ha en superskritt men den ska skritta rent och lugnt - där avslöjar ju sig många gångartsmaskiner, de har inte det.

Jag tycker domarna uppmärksammat detta nu och de som har allt får bra betalt för det.
Sen har det väl alltid varit så att en välkänd ryttare får positivare ögon från domaren...Men de är ju oftast inte kända från födseln, de har ju blivit kända på grund av sin skicklighet som ryttare.

Dessa båda hästar hade sina svaga punkter i skritten. Övriga gångarter låg inte under 8.

Men ok, det kanske är annorlunda i intermedière? Jag har i alla fall fått uppfattningen - möjligen felaktigt - att ju bättre hästen rör sig, desto bättre utgångsläge.

Vad gäller Bonfire var det en personlig uppfattning att hans trav var »tråkig«, Briar menade jag skritten, skrev visst traven.

Oavsett så är det ju så att en häst med alla positiva egenskaper INKL uttrycksfulla gångarter bedöms högre eftersom det är vackrare och dressyr handlar även om estetik. Men kvalitén i utförande krävs också, det räcker inte att visa upp gångarterna på en dressyrtävling.

Sen är ju »bra gångarter« en definitionsfråga. Det JAG anser är en trevlig trav, tycker kanske någon annan är en fantastisk trav och en tredje att den är ganska ordinär. Allt utifrån vad man har runt i kring sig att jämföra med.

Du är så himla klok!:bow:

Jag vill komma och träna min häst för dig!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 793
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka