R
Ruh
Skulle ni våga sattsa på en 4 åring som fått betyget 9-7-7 på gångarter på treårstestet? 8 på typ.
Målet skulle vara att nå iaf intermediaire.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle ni våga sattsa på en 4 åring som fått betyget 9-7-7 på gångarter på treårstestet? 8 på typ.
en 9 på skritt och 7 på trav och galopp är för mig en häst som har ganska litet register i sina gångarter och kan betyda problem, efter att ha kollat in helgens dressyrtävlingar i björbäck kan jag bara konstatera att det är stora hästar med stora gångarter som plockar poäng om du inte är känd vill säga men dom andra har inte en chans hur bra det än ser ut , tyvärr...
Det är väl inte annorlunda nu mot förr? Enda skillnaden är väl att det börjar komma fram många fler läckra hästar än förr...
Först placerar sig de skickliga ryttarna med hästar med mycket gång
Sen kommer de skickliga ryttarna med hästar med mindre gång
Sen kommer de oskickliga ryttarna med hästar med mycket gång
Sist kommer de oskickliga ryttarna med hästar med mindre gång
Det är väl inget orättvist med det.
Jo, men man undrar ju varför "stora hästar, stora gångarter" är så viktigt egentligen? Dressyr handlar ju egentligen om lydnad. Är det omöjligt att slå sig fram på en liten häst som inte lyser upp hela banan med sin trav?
Det ÄR ju inte så, jag tycker du har fel! Med helgens nationella klasser upp till SB1 färskt framför ögonen så kan jag inte hålla med. Om hästen rör sig taktmässigt, rent och spänstigt med register inom gångarterna så räcker det. (Tillsammans med samarbetsvilja och lydnad). Den behöver inte alls röra sig enormt.
Däremot finns det ofta ett annat samband som man kanske inte riktigt vill kännas vid; Häst med »små gångarter« har ofta en mindre mjukhet i kroppen. Detta gör att de kanske även är liiite sämre i formen, att även skolor och övriga rörelser utförs något sämre. Hästen med de »små ointressanta« gångarterna har också ibland sämre elasticitet inom resp gångart (mindre längning, sämre samling),
Jag tänkte mer internationellt, där konkurrensen är knivvass mellan oerhört skickliga ryttare. Där är gångarterna helt utslagsgivande.
Jo, givetvis med men vi kan ta exemplet Bonfire, hans grundtrav var inte mkt att titta på, och likaså Briar hade en 6:a på traven vid ngn unghästbedömning. Båda förmådde dock utveckla sina gångarter med samlingen och ffa utveckla fin paff och passage.
Dessa båda hästar hade sina svaga punkter i skritten. Övriga gångarter låg inte under 8.
Men ok, det kanske är annorlunda i intermedière? Jag har i alla fall fått uppfattningen - möjligen felaktigt - att ju bättre hästen rör sig, desto bättre utgångsläge.