Sv: Köpa föl.
Kan inte låta bli att skriva här då jag för drygt fem år sedan köpte mitt första föl och är mer än nöjd
Jag hade då egentligen tänkt att köpa en tvååring men tittade också efter unga hästar e:Florestan eller Florencio. När jag sen hittade ett föl e:Florencio med bra möderne och härlig utstrålning var jag bara tvungen att titta på honom. För mig som nästan bara sett unghästar från inridningsbar ålder tidigare tänkte att det skulle bli svårt att se vad jag ville ha i en färdig häst.
Men när jag väl kom till uppfödaren insåg jag att det går att se hästens grundkvalitéer. För mig är det främst balans, hur hästen hanterar start, stop och vändningar. Sen hur hästen använder sina bakben, det kan man även se om hästen är överbyggd. Den ska inte släppa ut dem, inte heller bara lyfta i haserna utan vinkligen måste komma ända uppifrån. Visst att jag tittar efter hästar som förhoppningsvis kan gå långt men även om man inte har de ambitionerna så är det otroligt mycket lättare och roligare att rida en häst som har bra grundförutsättningar. Till sist måste personligheten måste passa, den finns där hela tiden. Undantaget är kanske en del stoföl i en viss ålder/period i livet.
Dessa tre kriterier är viktigast för mig under förutsättning att fölet har en vettig exteriör men där gäller samma saker som på en vuxen häst. Har man möjlighet att se en avkomma till mamman riden är det en stor fördel, speciellt om hästen är "ful". En del hästar gör sig först med ryttare, dock gäller de tre sakerna jag nämnt tidigare även på dessa.
Så här tänker jag kring dressyrföl men faktiskt är det inte så olika med hoppföl. Med skillnaden att det bara är galoppen som räknas. Vet en regional avelsförening som låter fölen följa med mamma över ett dressyrstaket på deras fölchampionat. Då kan man även se inställningen till hinder. Faktum är att de föl som har vunnit eller varit i topp har lyckats väldigt bra i sporten senare.
Efter mitt första fölköp har jag sett många föl och de här tre sakerna har följt med dem hela tiden. Jag har hört om tankarna kring benstället som Görel pratar om men jag tycker faktiskt inte att det stämmer speciellt väl. Men benstället följer med så är de krokiga nu kommer de att vara det även senare.
Jag har varit så nöjd med mitt fölköp att jag nu även köpt en 12:a, han är "beställd" då jag gärna ville ha en häst från det här mödernet. På tal om vinklar (jag har även lagt den här bilden i en annan tråd) men här går det tydligt att se hur det, i mina ögon, helst ska se ut. På bilden busar han med sin kompis som galopperar Han åtta månader, 144 fram och 149 bak...