Köpa en ny fritidshäst!

L

lillsnorre

Hej, till våren ska vi köpa en till hobby häst.Jag känner för att köpa antingen ett smäckrare kallblod eller en islänning.Är inte så insatt i någon av dessa hästraser och skulle vilja "ha lite kött på benen" innan jag bestämmer mig och tänkte att det är helt logiskt att vända mig till alla här på buke:) .
Hästen ska användas av hela familjen,maken vill rida i skog och mark,jag vill kunna träna lite dressyr för att det är så roligt och barnen vill "komma levande hem igen" efter en ridtur...:rofl: .
Det vore fint om ni som känner till dessa raser kan berätta om deras för och nackdelar,eller är jag ute och cyklar fullständigt,kanske finns det andra härliga raser att prova på?
Jag förstår ju att det är mycket upp till individen,men vissa raser passar ju ändå bättre än andra till hobby/familje häst!
Tack på förhand/ Lillsnorre
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Jag har faktiskt en Islänning som är till salu.
PM:a mig så får du veta mer om just henne.

Jag har inte så mkt erfarenhet från Islandshästar i övrigt men det är inga barnhästar, sägs det. Vi trotsade det och köpte vårt sto ändå och hon har fungerat till 110% med barnen. Jag känner mig mkt lugnare när dottern rider ut på henne än på ponnyn, för där kan man aldrig så noga veta.. :angel:

Det är trevliga hästar iaf men det tycker jag gäller kallbloden. Vill du ha ett smäckrare kallblod så lär det nog bli en travare och det kanske inte är så lämpligt till barnen. Hur gamla är dom? Annars gillar jag personligen både Islänningen och Kallblodet. :)
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Hej! Kul med ett svar:bow:
Skulle vara roligt att få veta mer om din häst men jag vet inte hur man gör för att skicka ett Pm...hmm detta känns lite fjolligt att fråga men är det ett vanligt mail du menar?:angel:

Jo,det är väl kanske inte så lämpligt med en travare till barnen,dem är 8 och 5 år,än så länge så har dem sina egna shettisar,tanken är bara att dem ska kunna få rida lite på större häst med hjälp förståss.
Hur kraftig är en bruks nordis då?
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Ha ha skit vad dum jag känner mig...nu vet jag ju hur man gör när man skickar ett Pm...
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

En bruksnsv är i regel ganska kraftig, även om det för all del finns mindre och lättare exemplar också. Jag skulle ng säga att en nsv är för stor och stark för ett barn i de flesta lägen. Ofta har de ganska mkt temperament också (vilket för all del är vanligt hos islänningarna också...)

Min Dimma är av ganska "normal grovlek" för att vara en nsv bruks:
5758250.jpg
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Araben är den bästa alloroundhäst som jag kan tänka mig, finns från mindre(D-ponny) till större. En bra bruksarab är så klok att den anpassar sitt beteende och tar hänsyn till "människofölen".
//FPL
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Araben är den bästa alloroundhäst som jag kan tänka mig, finns från mindre(D-ponny) till större. En bra bruksarab är så klok att den anpassar sitt beteende och tar hänsyn till "människofölen".
//FPL

Kan här hålla med dig om araben..
Min arab är med mig "normal" att hantera, men när min dotter (4 år om några dagar) leder, rider osv så är hon som en gammal hund.. Lullar snällt med, väntar på att barnet ska bestämma sig för vilken sida om trädet man ska gå t.ex;)
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Även jag har mött många sådana araber! Att araber säga vara så nerviga och heta avskräcker nog många, men väldigt ofta är de lugna kloka hästar. Dessutom i många fall viktbärande! :idea:
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Hej! Bra,fram med mer förslag:bow:
Där ser man vad man "snöar" in på en viss ras,araben har jag inte ens tänkt på.Trots att jag ridit i herrans många år så har jag den uppfattningen som ni nämde om araben.Så fel det kan bli med alla dessa fördomar.Angående barnens ridning så har dem egna ponnyer,så den nya hästen ska i första hand användas av mig och maken,MEN vill gärna att barnen ska kunna använda hästen så småningsom och med hjälp av oss vuxna förståss.
Fortsätt gärna att bolla raser med mig :bow:
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Din nordsvensk ser jättefin ut och inte alls så GROV som jag hade föreställt mig en bruksnordis. Hur hög är hon?
Mvh Lillsnorre
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Din nordsvensk ser jättefin ut och inte alls så GROV som jag hade föreställt mig en bruksnordis. Hur hög är hon?
Mvh Lillsnorre

Tackar! Jo visst är hon jättefin! :love: Hon är 155,5cm (men INTE till salu! ;) )

Hon är som sagt ganska normalgrov, hör inte till den smäckra typen men inte heller den riktigt grova.

Jag missförstod nog med att barnen också skulle ha så stor del i den. i övrigt är nsv oftast väldigt arbetsvilliga hästar med stor personlighet. I mitt tycke vackra att se på och trevliga ridhästar!

5817033.jpg


5680725.jpg
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Attans också att hon inte är till salu....men kanske till våren då?:)
Njae,det var nog jag som uttryckte mig lite otydligt ang.barnen och ridning på den blivande nya hästen.Jag vill ju givetvis att dem ska kunna vara med oss när vi rider och sköter om våra hästar, men vid ridning kommer dem att ha led hjälp osv. tills dem blir större och har mer kunskap. Jag har som sagt inte stor erfarenhet av kallblod men har "fått för mig" att dem har ganska behagligt temperament.Är det fel tänk av mig?
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Mitt bästa tips är fjording!
Har en själv och har ridit många, och jag tycker verkligen dom är SUPER när man hobby rider. Passar kanske inte lika bra för sånna som tävlar MSV och liknande. Men för enklare dressyr, hoppning och skogsridning är det alldeles utmärkt.
Nackdelen är ju att dom är EXTREMT starka. Men man kan inte räkna med att det finns nån hästras som inte är stark för barn. Men vill en fjording gå hem, så gör den det(sån är min iaf:smirk: ) Men det är ju inte säkert att den överhuvudtaget vill gå hem, och då är det ju alldeles utmärkt! Kallblod överlag är ju oftast lugnare/tryggare än t.ex. fullblod men det är ju självklart från individ till individ. (nu kommer jag säkert få massa på hopp:( )
Fjordingar har oftast en väldigt passande höjd och kan ridas av alla.
Dom finns ju från c-ponny upp till liten häst! Det finns även nättare fjordingar och lite tyngre!
Om du "bara" ska hobby rida och ha hästen till barn så tycker jag att du ska leta mer efter en speciell individ än ras.
Lycka till med hästletandet!
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Jag har islandshäst, och kan inte tänka mig bättre ras. För MIG. Men om man bara "vill ha en häst" och inte är så noga med det som är speciellt för islandhästen (ffa gångarterna då), så tycker jag att man lika gärna kan köpa en annan, billigare häst (jo, islandshästar är ganska dyra i inköp).

I övrigt måste jag säga att klokare häst med barn än min islandshäst, det har jag aldrig skådat.... När jag rider är han mycket pigg och framåt, och har rejält med egen vilja. Med sexåriga dottern, däremot, är han snäll som ett lamm. Fortfarande pigg, men snäll och försiktig. Dessutom är han väldigt okomplicerad vid all hantering och lyfter snällt hovar när dottern kommer med hovkratsen, rör inte en fena när hon kommer släpande på pallen för att nå upp och kamma manen osv.....

Så om man vill ha och är beredd att lägga ner träning på de extra gångarterna (det är lite svårare att få till det med fem gångarter istället för tre....), är islandshästen ofta ett rätt bra val för familjen, även om jag inte skulle säga att den är en utpräglad barnhäst.
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Har oxå en islänning som fungerar kanon för hela familjen..
Med vår 4-åring går han som om han hade en äggkorg på ryggen, alltid snäll och omtänksam med henne. Hon kan borsta o feja hur mycket som helst o han skulle aldrig göra henne illa. Men när jag rider honom är han mycket mer framåt.. :rofl:

men jag säger som föregående talare att om man inte vill ha de extra gångarterna och allt som det medför så kan man lika gärna skaffa en annan ras..

Lycka till med hästköpet iaf..
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

hej jag har en kallblodstravare:) visst är det sant att dom har ett väldigt bra temperament...men det finns säkert undantag...men jag skulle inte rekomendera dig att skaffa en som gått långtid på banan..av egen erfarenhet är dom väldigt heta och blir då väldigt starka..och det är mycke jobb med dom..men en som ej startat skulle kunna passa eran familj....hoppas att du hittar ett kallblod som passar eran familj för då har du fått en vän för livet...har haft halvblod och fullblod som jag varit nöjd med men ingen slår mitt kallblod ...lugn stabil och orädd och en fröjd för barnen att hantera och vistas runt...om hästen är uppfostrad:bump:
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Hej! Kul med mer ideér...Det är inte så att vi är nybörjare på något vis vi har fullblod hemma,shettisar och en new forest.Fullblodet är för känslig för min man och new foresten går på knäna om han rider:angel: .Visst är individen det viktigaste,men vissa raser måste ju lämpa sig bättre än andra.Då jag själv varit insnöad på halvblod och fullblod under min vuxna ridtid så tänkte jag att det är dags att förnya sig lite.Om jag omformulerar mig och säger en STABIL hästras,vilka tänker ni på då? Om vi nu bortser från individen för naturligtvis finns det stollar i alla skepnader...:bow:
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

hej jag har en kallblodstravare:) visst är det sant att dom har ett väldigt bra temperament...men det finns säkert undantag...men jag skulle inte rekomendera dig att skaffa en som gått långtid på banan..av egen erfarenhet är dom väldigt heta och blir då väldigt starka..och det är mycke jobb med dom..men en som ej startat skulle kunna passa eran familj....hoppas att du hittar ett kallblod som passar eran familj för då har du fått en vän för livet...har haft halvblod och fullblod som jag varit nöjd med men ingen slår mitt kallblod ...lugn stabil och orädd och en fröjd för barnen att hantera och vistas runt...om hästen är uppfostrad:bump:

Låter som en häst vi vill ha :bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 341
Senast: Guldaskig
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Äldre Jag har insett att min älskade bil börjar bli gammal.... :cry: Han är nu 13 år gammal och har rört på sig över 22k mil.... Har varit en...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 427
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp