Köpa en ny fritidshäst!

Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Attans också att hon inte är till salu....men kanske till våren då?:)
Njae,det var nog jag som uttryckte mig lite otydligt ang.barnen och ridning på den blivande nya hästen.Jag vill ju givetvis att dem ska kunna vara med oss när vi rider och sköter om våra hästar, men vid ridning kommer dem att ha led hjälp osv. tills dem blir större och har mer kunskap. Jag har som sagt inte stor erfarenhet av kallblod men har "fått för mig" att dem har ganska behagligt temperament.Är det fel tänk av mig?

Min man säger att hon är till salu, hon har nämligen den uuunderbara vanan att göra sönder ALLT i sin väg. Hon kliar sig eller helt enkelt hänger sig på allt tills det ger med sig. Hon har just bucklat till boxdörrarna trots ram av grova vinkeljärn... :crazy:

Det beror på vad man menar med behagligt temperament, jag gillar dem dock. Många nsv är ganska hårda i huvudet, de kan vara ganska "skarpa" och en hel del är heta och lite nerviga, trots att man inte tror det när man ser dem. De är liksom explosiva.
En ardenner finner jag betydligt behagligare i tempramentet, skarpa ardennrar är ovanligt och jag tror t.om. att det räknas som rasfel.
Om jag var ute efter en behaglig häst hade mitt val blivit en ardenner, de är stadiga på de flesta vis. Går att hitta i ngt lättare form också, dock är de så gott som alltid grövre än Dimma... En korsning med ardenner kan också passa mkt bra, den ljusbruna hästen på min bild ovan är 25%a ardenner. Han är halvbror till Dimma och kommer bli både grövre och större än henne, men verkar ha fått "ardenner-temprament", han är så MILD som en häst bara kan bli! (Observera att inte heller han är till salu till våren! ;) )
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Hej! Tackar för bra svar,jag märker att jag har nog inbillat mig att nordsvenskar av naturen är lite sävligare...Och det är ju bra att få veta nu innan hästköpet :) .Kommer ni på nåt mer så skriv det gärna,
en ardenner har jag aldrig ens funderat på förrens NU då!
Tack :bow:
ps- du kanske har ändrat dig till våren:angel:
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Min rekommendation är HAFLINGER:love: . Jag äger min första nu, och det finns inte en trevligare häst (nåja, lite partisk är jag allt...). Hon reagerar inte på "hemska" saker. Undrar varför i hela friden vi måste stå stilla och vänta på att trakorn fullastad med stockar ska köra förbi. Det är väl ingenting att stanna för???

Vi spände för rockarden efter att ha bara visat henne den ett par gånger. Det var väl inget att vara rädd för, den är ju jätteskojig att dra:crazy: . Jag förundras varje dag och varenda dag får jag påminna mig själv att, jisses, hästen är bara 3,5 år. Hon är pigg och glad, men så otroligt lugn för sin ålder.

bellmedtcket001.jpg
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Min rekommendation är HAFLINGER:love: . Jag äger min första nu, och det finns inte en trevligare häst (nåja, lite partisk är jag allt...). Hon reagerar inte på "hemska" saker. Undrar varför i hela friden vi måste stå stilla och vänta på att trakorn fullastad med stockar ska köra förbi. Det är väl ingenting att stanna för???

Vi spände för rockarden efter att ha bara visat henne den ett par gånger. Det var väl inget att vara rädd för, den är ju jätteskojig att dra:crazy: . Jag förundras varje dag och varenda dag får jag påminna mig själv att, jisses, hästen är bara 3,5 år. Hon är pigg och glad, men så otroligt lugn för sin ålder.

bellmedtcket001.jpg

Så vacker häst:love:
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Hej,

Vi har ett kallblod av travstam , dock aldrig startad som är helt underbar.

Han är trevlig att rida, sköta och köra. Surar aldrig eller gör nåt dumt. Däremot kan han busa ibland men det är mestadels inom ramen för vad man kan tåla :angel:

2.jpg


lukaskor1.jpg


lukasfullfart.jpg


~Ingrid
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Hej, jag har köpt en arab (storlek D-ponny) som jag och min dotter ska ha tillsammans, när dottern blir lite större ( hon är tio.) Har haft arab tidigare, som visserligen är gammal, men som vi båda haft stor glädje av. Vet inte om jag gjort "rätt" eller "fel", det visar sig. Men gillar storleken, det mjuka temperamentet, och att de ofta är så snälla mot barn samtidigt som det finns lite "resurser" för att en vuxen ska tycka att det är kul. Sen är de mångsidiga och kan användas till det mesta som både vuxna/barn kan ha glädje av; dressyr, hoppning, distans, western, körning...
 
Sv: Köpa en ny fritidshäst!

Beroende på hur lång och tung maken är så finns det många tänkbara raser. Du har fått flera bra förslag. Några andra är t ex

- Welshcob: Brukar vara allsidiga och stabila hästar på uppåt 155-160 cm.
- Tinker: Se ovan, men är kallblod och grövre.
- Förvuxen connemara
- Korsningar av olika slag kan bli himla trevliga t ex hbl/ponny (Jag är inne på min andra sådan.;)) och de finns uppåt 160 cm. Hbl/nordsvensk, arab/nordsvensk, fullblod/kallblod
- Quarter eller paint, men friska sådana är ofta dyra.
- Hbl som inte är av sporthästmodell utan av den lite äldre och "stabbigare" typen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 341
Senast: Guldaskig
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Äldre Jag har insett att min älskade bil börjar bli gammal.... :cry: Han är nu 13 år gammal och har rört på sig över 22k mil.... Har varit en...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 427
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp