Köpa en häst långt hemifrån!?

W

wonderbaunbabe

Jag blir så less på dethär med hästar ;) alla bra hästar bor i skåne med omnejd... iallafall alla som jag vill ha.
Här uppe i Sthlms trakten dyker aldrig guldklimparna upp *hehe*

MEN det är ju omöjligt (både tidsmässigt & ekonomiskt) att åka ner och provrida alla hästar man kollar på.
Sen ska den besiktigas, innan man kan åka och hämta den.
(Nu är det iof inga dyra hästar jag kollar på, men en besiktning är viktigt för mig. Och inte alla hästägare vill besikiga sina hästar innan försäljninng)...

Hur som.. men en vän till mig som pysslar med försäljning av tävlingshästar lastar på lite intressanta hästar på en lastbil genom sverige & så kommer dom upp till sthlm.
Jag skulle nog kunna ta den "chansen" med en ny häst, men vill verkligen en säljare (en såndär hästkär person som mig) sälja sin häst, lasta på den på en lastbil och få den uppkörd till Sthlm utan att ha träffat köparen? Hajar ni vad jag menar?

Funkar man inte alls med hästen så är väl försäljning enda alternativet... men skulle du "våga" sälja din häst över telefon?

DOm hästarna jag hittar är riktiga familjehästar så det kanske är "svårare" att sälja en sådan, än tex en unghäst... vad vet jag...

Elaka svar i stil med " -om du inte har råd att titta på dem ska du inte ha någon" undanbedes.

Sv: Köpa en häst långt hemifrån!?

Jag har köpt häst på telefon men skulle aldrig sälja på det sättet:angel:
Jag tror tvärtom att det är lättare att köpa en "billig" häst på telefon än en lite dyrare.
Jag har köpt två hästar på telefon men då var de jättebilliga. Sen ägde jag dem i några år och sålde betydligt dyrare och bemödade mig verkligen att hitta rätt hem och person till dem.

Säljare finns det alltid. Frågan är om du vill köpa häst på det sättet.

Har du råd att riskera pengarna om det inte blev som du tänkt dig? Att hästen inte motsvarar beskrivningen? Att det blir en tvist om hästens fysiska status? Inte UA på din besiktning etc?

Spelar det dig mindre roll hur hästen är när du väl får hem den vad gäller uppträdande i stallet, uppträdande när du rider etc?

Om det funkar för dig tycker jag du ska chansa. Om du inte vill ha överraskning när du lastar av och börjar rida (ägare tenderar att ha en del vanföreställningar om sina hästar emellanåt ;)) tycker jag du ska boka in en helgtur i Skåne och åka runt och titta på hästar. Börja med försäljningsstallen, där kan du ju se flera på ett besök!

Jag hittade en shettis 72 mil norrut, efter många o långa telefonsamtal enades via om köp o pris via telefon. Hade han inte alls motsvarat mina förväntningar hade jag åkt hem utan häst, men han var verkligen lika guld som de sa.

Du åkte alltså och hämtade hästen? Jag uppfattade det som TS skulle ta hem häst på vinst och förlust och inte se den innan köpet var klart.

Menade nog att man skulle ha god kontakt med ägaren, kanske se någon film eller så.... vinst eller förlust kan man också kalla det.

Jag tror inte jag skulle våga det innerst inne, men frågan kvarstår endå om du skulle sälja din pålle via mail/telefon...

Jag är bara nyfiken :)

jag sålde min pärla på telefon.jag hade sagt att jag aldrig skulle kunna göra så.Jag blev av olika anledningar tvungen att sälja min ögonsten, jag satte ut annons och många "konstiga" människor ringde(det var förmodligen inget större fel på dom flesta men ingen som var bra nog till min prins).En dag ringde det en tjej som hade alla dom egenskaper som jag ville att den nya ägaren skulle ha och min häst hade allt som hon letade efter,men hon hade ingen möjlighet att komma.Hon var redan såld på min häst och jag hade godkänt henne så vi gjorde klart allt och sedan packade vi in prinsen i transporten och åkte 60 mil för att lämna av honom hos hans nya ägare.Nu har hon haft honom i 6månader och hon är super nöjd.Jag vet inte om jag skulle sälja så igen men denna gången så var jag så säker på att det var den köparen som var rätt till min häst.

jag har köpt två hästar över telefon och har än idag jätte god kontakt med säljaren :love:

varför :confused:

1. ja jag hittade inget som passade ljust det jag sökte varken norr eller söder om polcirkeln och inte heller innom norrbotten,

2. ljust då när jag letade häst så var jag mammaledig (svårt med barnvakt som vill hänga med på långstyrningar land och rika runt)
plus att jag har två andra barn att pass upp

jag och säljaren pratde MÅNGA långa timmar på telefon och tillslut så kom min pärla och hon var precis som säljaren beskrivit.

jag tycker att köper du häst över telefon var ärlig berätta varför du inte kan komma och provrida, en stallkompis till mig använde mig som refernes vid ett hästköp per telefon kan oxå vara ett bra tips
filmer och blider är jätte bra

Jag har faktiskt, eller står just nu i begreppen att köpa häst den vägen! Jag har lite svårt att komma loss pga av mammas operation och säljaren har brådis att få sålt! JAg lämnade förslag på att hon kör hit, 4 timmars enkel resa mot bensinpengar och hon nappade på det! Ska ha honom på prov fram till maj i år så alla ev dolda fel hinner ju upptäckas!

Jag skulle aldrig sälja till någon jag inte träffat personligen.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa häst utan att ha träffat ägaren, men helst vill jag ju träffa både häst och ägare innan jag bestämmer mig.

Har som längst åkt 35 mil för att titta på häst, det blev en kul resa och jag hittade min drömhäst.

/M

Jag har precis köpt en häst som bor 65 mil ifrån mig.
Min syster och jag åkte upp en helg för att kolla på honom och jag föll totalt för honom.
Ägaren ville inte sälja honom osedd och det förstår jag. Jag ville inte köpa honom osedd heller.
Vi ordnade det som så att hon mailade över kontraktet till mig. Jag läste igenom och skrev ut två kopior. Jag skrev under båda två, skickade båda till henne och betalade in handpenning på 25%.
Hon skickade tillbaka den ena kopian med hennes underskrift samt kvitto på att jag hade betalt in handpenning.
Jag står för veterinärbesiktning på gården (hos henne). Den görs max en vecka innan han åker häråt. Om han inte går igenom u.a så hävs köpet.
Jag står även för hästbuss hem. Eftersom det är en unghäst som aldrig har åkt vanlig transport förr, så var det enklast och bäst för hästen.
Det var inte så dyrt heller. Det kostar 2500:- (inkl moms), så kör dom honom ända hem till gården.
Att "alla bra hästar bor i skåne" håller jag inte med om eftersom jag hittade min uppåt i landet ;)

Har du ingen vän i skånetrakten som kan åka och kolla på hästarna åt dig?
Jag vet inte om det är så många säljare som vill sälja en häst utan att ha träffat köparen och sett hur denna är med hästen.
Men det lär ju märkas. Du får fråga dom och se vad dom säger.

Jag har både köpt o sålt osett (bland annat vickis-pajalas "ögonsten") det som jag känner är viktig i sådana fall är en mycket god kontakt innan där köparen kan förklara EXAKT vad dom söker och att jag i min tur är 100% ärlig med hur hästen är och vad som kan förväntas av den.Sen tenderar det till att följa med en del gratis råd,uppföljande kontakt,gärna öppet köp under en tid och om köparen vill fortsatt kontakt

Jag har både köpt o sålt osett (bland annat vickis-pajalas "ögonsten") det som jag känner är viktig i sådana fall är en mycket god kontakt innan där köparen kan förklara EXAKT vad dom söker och att jag i min tur är 100% ärlig med hur hästen är och vad som kan förväntas av den.Sen tenderar det till att följa med en del gratis råd,uppföljande kontakt,gärna öppet köp under en tid och om köparen vill fortsatt kontakt

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Jag har aldrig sålt en häst över telefon. Dock köpt.

Kortaste stäckan jag åkt för att köpa en häst var 42 mil enkel. Längsta minns jag inte men Sthlm-Haparanda.

mvh Eva

Du åkte alltså och hämtade hästen? Jag uppfattade det som TS skulle ta hem häst på vinst och förlust och inte se den innan köpet var klart.

Ja vi bestämde att jag skulle köpa den, men det var inte så att jag gav de pengar eller skrev kontrakt innan vi sågs. Och utan att kunna övernatta hos några bekanta hade det antagligen inte varit möjligt heller, det går ju inte så snabbt med 80kmh o raster.

Fast på hemvägen undrade jag om jag blivit lurad, han stod i boxen när jag kom så jag hade några timmar i bilen att undra om det gick att fånga hästen öht och om han var så utbildad som de sa, fanns ju ingen liten ryttare med som kunde visa. :rofl: Men han var verkligen allt de sa, lite tjockare bara...

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! ville bara kolla med er, jag ska skaffa häst och är 13 år. Och vi har provridit några men klickar inte så jättebra med dom, nu har...
Svar
11
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25