Köpa eller inte?

ino_124

Trådstartare
Jo det är så att jag har tänkt att köpa en Jack Russell hane. Han är jätte fin och allt. Så sa uppfödaren att hanen är inmönstrad men inte tiken så han går inte att ställa ut.
Nehe tänker jag men jag vill inte ställa ut så det är inga problem.
Så sitter jag nu och funderar på det där och vad det innebär. Då kommer det fram att han inte kan bli registrerad i SKK (eller?). Vart blir han registrerad då??? Så kan han även inte tävla i Oficiella tävlingar(???) men han kan tävla Lydnad och Agillity (???).

Ja, visst jag borde varit lite mer påläst innan jag bestämde mig men tycker ni jag ska säga nej eller ska jag ta honom ändå. Jag vill ju mest bara ha han som sällskap eventuellt tävla lite agillity och kanske lydnad. Jag tänker absolut inte avla på honom.

Känns så konstigt att man har en Jack Russell men i papprena står det blandras...

Ok nu behöver jag lite information och lite tips...

Sv: Köpa eller inte?

Vad menas med inmönstrad?

Jag antar att dom menar att hunden inte är reggad i skk.
Och då blir heller inte valpen reggad i skk. Jag tror (med betoning på tror) att hundarna då reggas hos jordbruksverket, alltså, blir likvärdig med en blandras.
Han får ändå tävla i lydnad, agillity, freestyle (dock inte bruks).
Om man ändå inte är utställnings eller bruks intresserad ser jag inget hinder till att ta en sån hund, men det kan ju hända att man BLIR intresserad, och då är det såklart tråkigt med en oreggad hund :crazy:

Men jag skulle fråga mej VARFÖR hanhunden inte är reggad om han är renrasig?

Du får tävla både Lydnad och Agility med hunden, den kan dock aldrig bli champion / få cert.

Du kan inte ställa ut honom förutom på anvisad blandrasutställning.

Du ska INTE betala full pris som om det vore en renras.

I hans papper kommer han räknas som blandras ..

Min personliga åsikt - nej. Det finns fortfarande ett gigantiskt utbud av oregistrerade russllar och jag tycker inte att dessa uppfödare (som inte sällan framställer det som att "stamtavla/registrering behövs ju bara om man ska ha en utställningshund") ska stödjas.

Vad det betyder i klartext är ju att uppfödaren inte är ansluten till någon organisation (=inte behöver följa någon rasklubbs riktlinjer/regler kring avel, har aldrig sett någon oregistrerad russelluppfödare som höftledsröntgar resp. ögonlyser/patellaundersöker sina avelsdjur!), att valparna inte har någon garanterad bakgrund/stambokföring och att din hund räknas som blandras och också till viss del blir begränsad inom olika tävlingsgrenar - och inte kan ställas ut givetvis.

Lydnad och agility kan man tävla även officiellt utan inskränkningar (utom att du inte kan få några championattitlar) men JAG tycker att man bör se saken i ett vidare perspektiv än så...

Vad menas med inmönstrad?

(Lågställd) Jack russell terrier är ju en väldigt ny ras inom SKK som godkändes 2001-2002 och då påbörjades inmönstringar, en bedömning som en utställning ungefär där "tillräckligt" rastypiska hundar (tror de skulle bedömas vara motsvarande minst en 3:a på utställning) godkändes och fick registreras in i SKK som renrasig jrt med blank stamtavla. Mönstringarna slutade 2005 tror jag. Anledningar till att ena föräldern inte är registrerad kan ju vara att den inte blivit godkänd på mönstringen helt enkelt på grund av bristande exteriör eller mentalitet, att man inte brytt sig om att försöka mönstra in den eller att det är en oregistrerad hund köpt efter att möjligheten att mönstra in upphört.

Ja jag kan verkligen inte bestämma mig. För mig spelar det ju ingen större roll. Antagligen kommer jag ju inte ens tävla alls. Om jag mot förmodan gör det och blir jätte intresserad av bruks eller nått sånt så får kan man ju alltid skaffa en till hund.

Å andra sidan känns det som att man "sviker" rasen. Man ska ju inte stödja oseriösa uppfödare och man vet inte vad man köper osv.
Samtidigt köpte jag en schäfer från en seriös uppfödare med många bra hundar och hon var jätte stressad, hade jätte höftproblem och klåda så det är ju inte heller någon garanti på att hunden är frisk m.m.

Nej jag får fundera lite...

Ok, nu har jag nästan betämt mig att inte köpa honom...

Usch det känns hemst. När man har ställt in sig på en sak så kommer det inte bli så.

Men jag trodde att jag skulle köpa en Jack Russell inte en blandras. Känns lite olustigt faktist.

Så var det med mig oxå.. Satte ut en annons om att vi ville köpa en aktiv liten hund som kunde hänga med på mycket.

Ringde en tjej och sa att hon hade en liten JRT tik på 6 månader.. Underbart tänkte jag som alltid velat ha en JRT.

Men när hon kom hit med hunden visade de sig att hon inte var Skk reggad utan fanns bara hos jordbruksverket..Och hon var ju jättebrun men blev jätteförtjust i denna lilla varelse så hon ficka stanna. Ska kastreras efter nästa löp och även röntgas.

Här är min lilla räka

http://i26.photobucket.com/albums/c124/fernstrom/SANY0153.jpg

Det kommer säkert inte vara några problem med honom. Jag skulle säkert vara lika lycklig med honom som någon annan men man vill ju ha någon slags tillhörighet och han kommer ju varken vara renras eller blandras så man kan inte vara med i någon rasklubb och ingen brukshundsklubb eller kennelklubb.

Nej nu ska jag bara ringa henne och säga det:crazy:

Jag tycker det är ett klokt beslut, det finns ett gott utbud av registrerade russllar oavsett om du vill ha en högställd JRTC-reg. eller en lågställd SKK-reg. - med de fördelar som det innebär att ha en uppfödare som faktiskt brinner för sin ras och tillhör en större organisation med sina hundar. Så länge folk resonerar så som att "men mig spelar det ju inte så stor roll att hunden inte har stamtavla" så kvarstår marknaden för oregistrerade russllar - vilket inte direkt gynnar hundarna själva i det långa loppet.

Så var det gjort...
Hon hade inte riktigt koll själv hur det skulle bli med allt så det känns bra det här.

Jarl
Men hur blir det om dom är JRTC-registrerade??
Blir dom registrerade i Jordbruksverket som blandras eller?

Som blandras? Nej, mina är i SJV:s ägarregister registrerade som jack russell terrier... I övrigt stambokförda och registrerade i JRTC, dvs. världens äldsta rasklubb/organisation för den högställda varianten av rasen som följer engelsk standard. SKK är ju inte den enda seriösa organisationen i Sverige som registrerar och stambokför hundar, om än den största.

Men hur blir det då med tävlingar som SKK annordnar? Eller det kanske inte är dom som annordnar?

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Jeps
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 927
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka