Köpa eller avstå? Häst med kroppsliga (kanske fler?) problem

Netted

Trådstartare
Är osäker på om tråden är placerad rätt... om den ligger helt fel får modd gärna flytta :)

Jag har ett litet dilemma som jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska göra med. Jag har tänkt på det från alla olika håll och vridit och vänt på det så gott jag kan, men det är inte lätt ändå. Hade någon annan varit i denna situationen hade jag säkert vetat "vad man skulle göra".

Jag har ett 18-årigt sto på foder som jag nu får köpa om jag vill, för en symbolisk summa kan vi säga. När jag tog hem henne så gjorde vi en besiktning där hon inte var helt OK. Stum höger fram, ca 1 grad vid böjprov som inte riktigt släppte. Här diskuterade vi med vet och jag var ju villig att ta hem hästen för att återkomma då vet inte trodde att det var någon större fara. Jag fick alltså med mig Metacam hem och order om att skritta någon månad. Varför jag fick smärtstillande fick jag mig aldrig för att fråga, känns lite naivt såhär i efterhand...

Ett tag efter detta tog jag ut en ET som konstaterade ganska mycket. Snett bäcken, sned rygg, början till karprygg, muskler som börjat tillbakavecklas pga för lite syre, lite nerver i kläm, låsningar osv. Jag har ju haft detta lite på känn då hon ofta avlastar, är ganska snubblig i bak och lyfter dåligt påbaktassarna, står aldrig riktigt rakt (t.ex. skjuter ut bogen) osv. Detta har hon gått med LÄNGE tydligen... då tänker jag som så att, är det inte stor risk för men? för förslitningar?

Givetvis ska jag ju ta henne till veterinären igen, precis som jag och vet bestämde. Hon har bara skrittat på nu ganska regelbundet och nu stretchar jag henne även och gör lite övningar. När hon har sprungit i hagen så har jag tyckt att hon fortfarande ser lite stum ut...

Men jag måste någonstans här ändå bestämma mig för hur jag ska göra. Om det kommer vara värt att lägga ner pengarna. Nu är hon ju väldigt billig i köpet, men är det värt det?

Hon är dessutom en gammal hopphäst. Kruxet när man har en sådan här gammal häst är ju att det är så svårt att veta vad den har varit med om... är den mycket tävlad och tränad? Med mycket krav? Hon fick ett föl 2003 och vad jag vet så stod hon innan det och efter det har hon stått en del också. Hennes ben är faktist OTROLIGT fina och torra, så jag inbillar mig att det faktist inte är något större fel där? Självklart vet jag ju att sådant inte syns utanpå många gånger, men efter vad jag har erfarit så brukar väl slitna hästar ändå kanske inte ha så fina ben...

Tror ni det är möjligt att hennes kroppsliga problem blir helt bra, vågar man chansa?

Hur hade ni gjort? Har ni varit i liknande situationer?

Jag känner att det här blev supervirrigt, men det är för att jag är virrig mitt i allt det här just nu... så jag hoppas ni förstår en del ändå. Jag har lite planer på hur det ska genomföras, men samtidigt har jag lika många planer på hur det vore bäst att inte köpa en "trasig" häst.

Sv: Köpa eller avstå? Häst med kroppsliga (kanske fler?) problem

Kan tillägga också att hon försäkrades igen när hon var 15, eller 16 i Agria. Jag ringde idag för att kolla upp hur försäkringen såg ut, men det fick jag inte ta del av tydligen. Hon är A1, vet.vårdförsäkrad i 60 000 och liv 25 (som sjunkit till 20 pga åldern) och när den tecknades försäkringen så krävdes ingen besiktning.

Är det bara jag som tycker att det är fel? Borde inte jag besiktiga vid köp och när jag ska ta över försäkringen? Annars kan de väl enkelt bara säga att skadan uppkommit innan köpet?

Jag tycker du ska besiktiga hästen och därefter fatta beslut. Tyvärr tror jag du får vara beredd på att få ett besked du egentligen inte vill ha, men börja med att få fakta innan du beslutar något.

Det beror helt på vad du ska ha hästen till.

Det är en äldre häst och de är nog väldigt få äldre hästar som inte har någon skavank någonstans...

Sen skulle jag också lyssna på vad ET och veterinären säger om de tror att hästen kan uppfylla dina krav på det du nu vill ha hästen till.
Sen beror det ju även på hur mycket du gillar denna hästen.

Så kort sagt gillar du hästen och dess kvaliteér och vet/ET tror att ni kan lösa problemet så skulle jag köpa hästen om det var till ett väldigt fördelaktigt pris.

Jag tycker du ska besiktiga hästen och därefter fatta beslut. Tyvärr tror jag du får vara beredd på att få ett besked du egentligen inte vill ha, men börja med att få fakta innan du beslutar något.

Det ska jag göra! Jag har ju tänkt en besiktning, och nu när du säger det så känner jag att det är det minsta jag behöver för att åtminstonde få en bredare grund att stå på. Jag tror jag ska be om lite mer tid också så utrymme finns för ev. plåt eller liknande.

Det är bara så himla svårt att tänka rationellt när man hamnar i en sådan här situation och när hästen betyder mycket för en.

& pulkaskurk: Hästen ifråga är ett halvblod med lite äldre, men ändå ganska fin, stam. Hon har en avkomma sedan tidigare som är jättefin och väldigt lik henne själv, som tävlar. Exteriört är det heller inga fel på henne och hoppkapaciteten är stor. Den summa jag kommer få ge för henne är endast 5000. Det är väl egentligen enda andledningen till att jag överväger köp.

Mina ambitioner var ju från början att kunna rida henne, men det var innan jag visste hur illa däran det var. Jag kommer ju i så fall att jobba för något sådant, att ha en häst som står känns inte så lockande och jag känner inte att jag kan köpa henne bara för att kanske ta föl på henne senare. Visar det sig dock att hon är sönder på andra vis (dvs annat än de kroppsliga hon redan har som är orsakat av diverse ryttare, olyckshändelser eller vad det nu må vara) så ska jag givetvis inte avla på henne... det finns redan tillräckligt söndriga hästar i aveln och det är inget jag känner gynnar hållbarheten på våra hästar. Men ja, det handlar ju inte tråden om.

Men ja, en ridbar häst vill jag ju ha. Och jag befarar precis som Lovisaleonora_ att det kanske inte är möjligt...

Senast ändrad:

Då säger jag som jag sa tidigare att om veterinär och ET tror att hon ska kunna bli ridbar igen inom för dig rimlig tid så hade iaf jag köpt henne, annars inte.

Jag förstår precis hur du har det, jag var i samma sits som dig för 3 år sen men där kom vi fram till att hästens skada var för stor och hon skulle inte kunna bli ridbar igen och antagligen inte hålla för att ta ett föl på heller så hon fick somna in och åka till hästhimlen tyvärr hon var också av en äldre fin halvblodsam så det var synd :( Framförallt som jag haft hästen hos mig i flera år och verkligen älskade henne.

Hade det dock gått att få henne ridbar i alla gångarter om än endast skogsridning så hade jag köpt henne :)

Det är svårt när sitt hjärta för en helt annan talan än vad hjärnan gör..

Men ibland tror jag ändå det är bäst att låta hjärtat tala för iaf jag brukar ångra mig när jag lyssnat för mycket på hjärnan..

det är några frågor som du måste ställa dig:

*Hur mycket tid kan du ge hästen för att bli ridbar?

*Hur ridbar vill du att hon ska bli?

*har du råd att lägga X antal tusenlappar för att hon ska bli ridbar?

Självklart ska du få ett omdöme av veterinär innan du bestämmer dig helt och hållet, men det där är något som jag själv hade funderat över.

Jag köpte själv en 15-åring som tog ett par år att få riktig ordning på, han var mer eller mindre ridbar under hela tiden, men inte fullt ut. Han fick X antal ET-behandlingar och var ett antal vevor på klinik (mer för att jag var hönsmamma än att han var dålig..).

Lycka till!

det är några frågor som du måste ställa dig:

*Hur mycket tid kan du ge hästen för att bli ridbar?

*Hur ridbar vill du att hon ska bli?

*har du råd att lägga X antal tusenlappar för att hon ska bli ridbar?

Självklart ska du få ett omdöme av veterinär innan du bestämmer dig helt och hållet, men det där är något som jag själv hade funderat över.

Jag köpte själv en 15-åring som tog ett par år att få riktig ordning på, han var mer eller mindre ridbar under hela tiden, men inte fullt ut. Han fick X antal ET-behandlingar och var ett antal vevor på klinik (mer för att jag var hönsmamma än att han var dålig..).

Lycka till!

Tack för kloka och tänkvärda frågor!

Helst så vill jag ju kunna rida henne ganska mycket, inte endast i skogen. Jag känner inte att det är hållbart att köpa hästen endast för andledningen att hon ger fina föl. Föl är inte ekonomiskt på något sätt, jag är snart 21 och har ingen aning om vad framtiden har att erbjuda...

Det där med att lägga pengar på att behandla hennes ser jag nog som det minsta problemet.

Frågan är ju hur motiverad man kan lyckas hålla sig under rehabiliteringen. Jag skaffade egentligen foderhäst med målet att äntligen komma igång och träna lite igen efter ett långt riduppehåll. Men sedan var det lite hjärtat som styrde... Det är väl detta jag känner mig mest fundersam över. Hur roligt är det att var dag skritta (till en början endast för hand) och sedan stretcha och hålla på så i evigheter? All ära till att umgås med sina hästar men ibland vill man ha mer än så. ET verkade ganska säker på att hon skulle kunna ridas, men till vilken nivå är frågan. Dessutom tyckte hon nog att jag kanske mer skulle överväga att se hennes som en skogsmulle och eventuell mor... det var den uppfattningen jag fick i alla fall.

Jag är lite rädd att intresset kan brista där, speciellt med tanke på att jag tidigare har haft mycket yngre hästar och "igångsättningar". Det känns ganska avlägset med ridning just nu, det är ju en lång väg att gå.

Sedan kan jag inte låta bli att känna mig ganska säker på att dessa problem har gett henne bestående men av något slag. Men det kan man ju som sagt inte veta utan några utredningar.... Hennes ålder på 18 gör ju inte att det känns mer positivt.

Just nu önskar jag att jag hade både röntgen- och framtidssyner.

Senast ändrad:

Jag hade inte köpt en häst, ens för ett fördelaktigt pris, men den sjukdomshistorien... Problem får man oftast ändå, så det är onödigt att köpa på sig problem..

Hoppas det blir bra, vad du än bestämmer dig för:)

Objektivt sett så hade jag inte köpt. Men jag vet ju att man resonerar olika när man känner hästen i fråga och har bildat en relation med den.

Du kan ju ta in henne på klinik och göra en ordentlig genomkoll på henne och efter det ser du vad du står med.

Är osäker på om tråden är placerad rätt... om den ligger helt fel får modd gärna flytta :)

Jag har ett litet dilemma som jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska göra med. Jag har tänkt på det från alla olika håll och vridit och vänt på det så gott jag kan, men det är inte lätt ändå. Hade någon annan varit i denna situationen hade jag säkert vetat "vad man skulle göra".

Jag har ett 18-årigt sto på foder som jag nu får köpa om jag vill, för en symbolisk summa kan vi säga. När jag tog hem henne så gjorde vi en besiktning där hon inte var helt OK. Stum höger fram, ca 1 grad vid böjprov som inte riktigt släppte. Här diskuterade vi med vet och jag var ju villig att ta hem hästen för att återkomma då vet inte trodde att det var någon större fara. Jag fick alltså med mig Metacam hem och order om att skritta någon månad. Varför jag fick smärtstillande fick jag mig aldrig för att fråga, känns lite naivt såhär i efterhand...

Ett tag efter detta tog jag ut en ET som konstaterade ganska mycket. Snett bäcken, sned rygg, början till karprygg, muskler som börjat tillbakavecklas pga för lite syre, lite nerver i kläm, låsningar osv. Jag har ju haft detta lite på känn då hon ofta avlastar, är ganska snubblig i bak och lyfter dåligt påbaktassarna, står aldrig riktigt rakt (t.ex. skjuter ut bogen) osv. Detta har hon gått med LÄNGE tydligen... då tänker jag som så att, är det inte stor risk för men? för förslitningar?

Givetvis ska jag ju ta henne till veterinären igen, precis som jag och vet bestämde. Hon har bara skrittat på nu ganska regelbundet och nu stretchar jag henne även och gör lite övningar. När hon har sprungit i hagen så har jag tyckt att hon fortfarande ser lite stum ut...

Men jag måste någonstans här ändå bestämma mig för hur jag ska göra. Om det kommer vara värt att lägga ner pengarna. Nu är hon ju väldigt billig i köpet, men är det värt det?

Hon är dessutom en gammal hopphäst. Kruxet när man har en sådan här gammal häst är ju att det är så svårt att veta vad den har varit med om... är den mycket tävlad och tränad? Med mycket krav? Hon fick ett föl 2003 och vad jag vet så stod hon innan det och efter det har hon stått en del också. Hennes ben är faktist OTROLIGT fina och torra, så jag inbillar mig att det faktist inte är något större fel där? Självklart vet jag ju att sådant inte syns utanpå många gånger, men efter vad jag har erfarit så brukar väl slitna hästar ändå kanske inte ha så fina ben...

Tror ni det är möjligt att hennes kroppsliga problem blir helt bra, vågar man chansa?

Hur hade ni gjort? Har ni varit i liknande situationer?

Jag känner att det här blev supervirrigt, men det är för att jag är virrig mitt i allt det här just nu... så jag hoppas ni förstår en del ändå. Jag har lite planer på hur det ska genomföras, men samtidigt har jag lika många planer på hur det vore bäst att inte köpa en "trasig" häst.

Förstår att du kanske har blivit fast vid henne men jag var nära på ett annat fall. Kom fram till att det inte var värt det och har jag hört att hästen jag var nära att Låna/Köpa har blivit ganska sjuk. Tänk på dig själv lite här, jag tycker inte du ska köpa denna hästen!

Min grundprincip är att man aldrig ska köpa på sig problem, för sånna får man i alla fall. Särskilt om man har häst... ;)

Tänk efter; Låt säga att du inte hade haft hästen utan hittat den på annons. Om du skulle ringt ägaren och h*n berättar om denna typ av problematik på hästen, skulle du varit intresserad av att åka och kolla då?

Du säger också att enda anledning till att du överväger köp är att hon är billig. Men en skadad häst blir snabbt dyr... Särskilt om hon inte går igenom en besiktning och inte kan fullförsäkras.

Men eftersom du tycker om hästen så kan du ju göra veterinärbesiktning och se vad som sägs. Då har du ju svart på vitt vad som är fel och kan fråga veterinären om vad som kan göras. Kom dock ihåg att om du gör en ordentlig koll klinik, vilket kanske behövs, så kostar det snabbt mer än hästen gör i inköpspris.

Min grundprincip är att man aldrig ska köpa på sig problem, för sånna får man i alla fall. Särskilt om man har häst... ;)

Tänk efter; Låt säga att du inte hade haft hästen utan hittat den på annons. Om du skulle ringt ägaren och h*n berättar om denna typ av problematik på hästen, skulle du varit intresserad av att åka och kolla då?

Du säger också att enda anledning till att du överväger köp är att hon är billig. Men en skadad häst blir snabbt dyr... Särskilt om hon inte går igenom en besiktning och inte kan fullförsäkras.

Men eftersom du tycker om hästen så kan du ju göra veterinärbesiktning och se vad som sägs. Då har du ju svart på vitt vad som är fel och kan fråga veterinären om vad som kan göras. Kom dock ihåg att om du gör en ordentlig koll klinik, vilket kanske behövs, så kostar det snabbt mer än hästen gör i inköpspris.

Jo, det är ju så jag också alltid har tänkt... tills nu! Kanske är det mest för att jag lyckades pruta ner henne så pass mycket och den där osäkerheten om hur pass bra hon kan bli. Jag skiftar snabbt mellan att vara jättepositiv och jättenegativ, helt beroende på vilka tankar man väljer att belysa som de viktigaste utgångspunkterna.

Jag hade ju absolut inte köpt hästen om jag inte kände den och sett den på annons. Bra sätt att tänka där.

Just nu lutar det faktist åt att jag försöker stänga av och lämna tillbaka hästen.

1) Jag vet inte hur pass motiverad jag kan lyckas hålla mig under den långa rehabiliteringstiden
2) Som du säger, pengarna drar lätt iväg. Som jag sa till min sambo, inköpspriset är ju bara en engångssumma... det kan kosta allt ifrån ET's alla täta behandlingar på 4-5000 till ännu fler klinikkostnader...
3) Det finns så mycket friska hästar! Att ha häst ska även vara roligt (och jag känner att det nog kan behövas efter att ha jobbat som hästskötare och innan haft diverse unghästar och projekt...)
4) Hästen lider inte om hon tas bort av ägaren
5) Låt säga att det skulle ta 1-2 år att få henne hyffsat frisk. Vem vet hur pass mycket hon hinner åldra på sig under denna tiden?
6) Jag vet inte om det känns värt att lägga ner pengarna på det kroppsliga som ET ändå var positiv till, för då visar det sig säkert att hon har diverse fel i benen

Nej, nu får man väl försöka tänka logiskt för en gångs skull. Det brukar jag inte göra när det handlar om mina egna hästar ;)

Enkel matematik säger att inköpspriset i ditt fall kommer att vara ungefär vad hästen kostar/månad. Och vad får du ut av den rätt höga prislappen? Tycker du att det är värt det?

(det är ju väldigt individuellt, vissa tycker att det är värt 5000 kr/månad att promenera med sin häst varannan dag, själv vill jag rida och känner inte att jag betalar 60 000 kr/år för att rida utan att faktiskt få rida. Kortare konvalcenser med god prognos är givetvis helt OK, men oviss framtid, trist hästliv etc är inget jag kommer att utsätta mina hästar för)

Då verkar det som du har tagit ett beslut.

Det är verkligen så svårt med dessa djur! Enda sättet att kunna tänka någorlunda objektivt är att tvinga sig själv att vara utanför situationen och istället titta på den utifrån.

Precis som du skriver så finns det ju så många andra hästar också! Du får kanske betala mer men det är ju inte helt osannolikt att det blir betydligt billigare i längden. Och att köpa en äldre häst behöver ju inte vara ett problem om den är fräsch i kroppen. En bekant till mig köpte förra året en otroligt trevlig valack, 17 år ung, som hon tävlar hoppning på. :)

Enkel matematik säger att inköpspriset i ditt fall kommer att vara ungefär vad hästen kostar/månad. Och vad får du ut av den rätt höga prislappen? Tycker du att det är värt det?

(det är ju väldigt individuellt, vissa tycker att det är värt 5000 kr/månad att promenera med sin häst varannan dag, själv vill jag rida och känner inte att jag betalar 60 000 kr/år för att rida utan att faktiskt få rida. Kortare konvalcenser med god prognos är givetvis helt OK, men oviss framtid, trist hästliv etc är inget jag kommer att utsätta mina hästar för)

Nej, det är det verkligen inte!

Tack för att ni ger mig era åsikter, det känns betydligt lättare att se på situationen med andra ögon nu jämfört med innan. Att jag inte har jättemånga att diskutera med IRL om det gör det inte lättare.

Tack igen!

Det är skönt att se saker från olika vinklar, med olika bakgrund. Det gör det lättare att fatta beslut. En dörr ser ju inte ut som en dörr om man ser den underifrån ;)

Precis som du skriver så finns det ju så många andra hästar också! Du får kanske betala mer men det är ju inte helt osannolikt att det blir betydligt billigare i längden. Och att köpa en äldre häst behöver ju inte vara ett problem om den är fräsch i kroppen. En bekant till mig köpte förra året en otroligt trevlig valack, 17 år ung, som hon tävlar hoppning på. :)

Absolut! :) Jag kommer nog försöka satsa på en foderhäst till att börja med, men i vilket fall så tror jag det blir bäst i slutändan.

Hej!

Om jag var du skulle jag börja med att kolla vad vet anser. Kör en besiktning och bestäm sen. Ibland har man en enorm tur och hästen är bra. Om hästen däremot har kvarvarande problem som vet ser, lämna tillbaka och skaffa en häst att rida på.

Det ska vara kul att ha häst och det dräller ju faktiskt av fina hästar därute- man måste inte hänga kvar vid en som inte håller för det man vill- då slutar det snart vara roligt.

Jag hade besiktigat innan jag bestämde mej.

/Lavinia, som vet hur det är att gå och undra "tänk om"..

Det var jobbigt att komma till stallet idag.

Idag fick jag hjälp att bedömma (jag ser gärna vad jag vill se) hur hon ser ut nu jämfört mot när jag tog hem henne och hon inte var OK. Vi sprang och vi longerade. Hästen är inte halt som hon var innan, vilket känns skönt, mest för hennes egna skull. Det vi såg var en omusklad, STEL och felriden häst som dras med problem i överkroppen, vilket nu kändes väldigt tydligt. Det som gjorde mig övertygad om att hon faktist är bättre än när jag tog hem henne var att hon brallade i longerlinan och tyckte det var roligt :love:

Just nu känner jag att valet ligger mellan att satsa tid och pengar på ett långt projekt, eller att istället satsa på en mer färdig häst så att jag får uppleva det där jag aldrig riktigt har gjort med mina hästar.

"Tyvärr" känner jag nog mer för det senare alternativt, hur sorgligt det än känns. Och när det känns så tror jag bara att jag släpper det, utan att ens försöka se vad veterinären har att säga. För vad som händer där spelar nog inte så stor roll, för mig personligen tror jag. Jag får läsa igenom era svar här i tråden igen nästa gång det känns vemodigt och de "positiva" tankarna dyker upp...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka