Köpa egen häst

J

Josephiine

Hej allihopa! Det är så att jag håller på leta efter en egen häst nu, min första häst. Och så har jag börjat prata med en tjej nere i skåne som har en korsnings ponny som jag är riktigt intresserad av! Jag har fått se film, bilder och vet nästan allt om henne. Men jag bor i Umeå så det är jätte långt att köra, men hon har sagt att hon skulle kunna skicka ner hästen till mig.
Men jag vet inte om jag vågar det. Jag vet ju inte alls om vi passar ihop. Alltså allt dehär med kontrakt och sånt? Hur går det till isf?

Men jag tänkte, om jag kanske fick ha henne på prövotid ett tag? Så ser vi om vi passar tillsammans.

Ge mig lite tips om hur jag ska göra! För jag vet inte. :confused:

Sv: Köpa egen häst

jag tycker gott att du kan åka runt i närheten av dig och provrida olika ponnier, man ska inte ta första bästa.

jag tycker gott att du kan åka runt i närheten av dig och provrida olika ponnier, man ska inte ta första bästa.

Ja det är ju klart, de har jag gjort också! Men de känns som att den här korsningen verkar passa mig bäst, som jag gillar mest. Har du inget tips då om hur jag ska göra?

oj det är verkligen ett stort avstånd!
Vore jag i din sits skulle jag antingen be om videofilm inte bara i ridningen utan även vid borstning, lastning, haghämtning/lämning, uteritt vid trafik etc etc för att se om det verkligen är värt det!

Sen finns det fortsättningsalternativ, ta tåget ner och provrid, kanske finns något värdshus så du kan stanna ett par dagar i närheten och umgås med hästen, åk sen hem och fundera och sen anlita transportfirma, eller så kör du ner själv med transport men riskerar tom transport hem eller köper bara för att du är där fast det inte riktigt var som du tänkt dig..

annat alternativ är att efter videofilmerna be ägaren åka till en veterinärklinik och göra en omfattande besiktning inklusive röntgen och sen osett köpa hästen och anlita en transportfirma och få hästen hem till dig.

Kanske svårt få hem hästen på prov när det är så långt, dessutom tar det ju ett tag innan hästen känner sig hemma i sitt nya stall och omgivning. Men ha en öppen dialog med säljaren kanske har denne tips också:)

Hursomhelst, Lycka till!

Ojoj, det var inget litet avstånd. Om jag var du skulle jag försöka hitta hästar i närheten av där korsningsponnyn finns och provrida flera stycken när du ändå är där, om det nu är tänkt att du ska åka dit. Då har du lite att välja på och någon borde ju passa.

Eftersom det är din första egna häst avråder jag dig från distansköp. Det KAN bli bra, men risken är trots allt stor att du blir besviken.

Om du tittar till de hästar du har provat tidigare, har de varit nära dina önskemål innan du träffade och provade?

Om jag var intresserad av en häst och det var så långt avstånd så skulle jag vara väldigt försiktig. Vet några som köpt häst från långt avstånd, besiktat, provridit en gång, sen tagit hem hästen och efter någon månad så är hästen halt eller annat fel..och då man väl köpt hästen kan det vara svårt att få tillbaka någon ersättning då man som köpare också har undersökningsplikt. Så det kan bli en ganska knivig situation. Sen ska man se upp för "skampriser", oftast ligger något dolt under det hela..man brukar få det man betalar för.

Det är inte alltid som nuvarande ägare är sugen på att lämna ut hästen på prov då det är så långt bort, men det kan gå! Hör med ägaren.
Sen måste man tänka på att det blir en hel del resekostnader.
Man bör provrida osv mer än en gång vid alla ev hästköp.
Var med på besiktningen eller besikta hästen själv.
Skaffa bra kontakt/relation till säljaren och så kanske man kan få bo hos dem under några dagar för att få känna hästen under några dagar så att man har god tid på sig att kolla upp allt..hantering, lastning, ridning..ja kolla upp hur hästen fungerar i vardagen.

och ja..jag skulle nästan aldrig våga mig på distansköp, mest för att det är krånglig och för att man får lägga ut så mycket pengar på sidan av själva hästkostnaden.

du sa att du bodde i umeå? vad jag vet/sett genom annonser osv så finns det massvis med ponnyer till salu här.

satsa på att antingen åka och provrida hästen, det blir billigare med flyg och tågresor jämnfört med att bli blåst och få en häst man inte passar med. eller så kollar du på häst närmare.

att ha hästen på prov är bara elakt mot hästen att behöva skicka den fram och tillbaka, du tycker ju själv att det är för långt för dig att åka, varför ska då hästen behöva åka fram och tillbaka om du inte gillar den?

Du får be nån här på buke åka och provrida/hämta hagen/hantera ponnyn,och se i fall det är något! :D

stressa inte fram något. var i skåne är det? det finns ju några av oss här som kommer från Skåne och om någon bor nära kan man ju kanske åka och titta i alla fall för att hjälpa dig få en uppfattning om om hästen är så underbar som det verkar innan du tar ett stort steg och åker igenom hela landet. :)de flesta av oss hästtokiga tycker ju bara det är roligt att komma ut och träffa nya hästar och hästmänniskor :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 082
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar