Köpa bil?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Frågan är rätt enkel. Hur gör man?? Hur vet man vilken bil man vill ha? Hur hittar man bilen? Hur vet man om bilen man hittar är bra?

Jag är verkligen i klass med "sparka på bildäcket" för att kolla om bilen är ok. Jag kan INGENTING om bilar och har ingen i min omgivning som kan nåt heller, mer än att köra och kanske tanka.

Så, hjälp och tips önskas!!

/Lavinia
 
Sv: Köpa bil?

Fundera på vilket behov du har av bil, hur mycket kör du? Vad vill du ha ut av bilen? Hur mycket får den kosta? Vad är viktigt för dig, automat/manuell, diesel/bensin, utrustning, storlek, kombi/sedan/sport/stadsjeep?

Utifrån vad du kommit fram till så letar du efter en bil som matchar kriterierna, läser på, frågar om märken/modeller av såna som kan lite mer. Åker till bilförsäljare och provkör. Jag rekommenderar att köpa från bilhandlare eftersom man ofta kan få lite garantier från dom.

Det finns massor av saker att tänka på när man ska köpa bil så det är oerhört värdefullt att få lite hjälp av nån som kan.
 
Sv: Köpa bil?

En enkel grundregel: Man får det man betalar för. Dyrt märke, sen årsmodell, bra skick, lågt miltal, bra garanti - allt kommer på prislappen. Ju billigare inköpspris desto mer måste du själv kunna bedöma om du inte ska åka på en nit.
Köp inte privat, av den anledningen. Visst, inköpspriset är lägre, men din chans att få rätt om något inte blir som du tänkt är så gott som noll.

Börja i änden att välja vilken storlek på bil du vill ha. Beror ju på vad du ska ha den till. Dra hästtransport eller åka så billigt som möjligt till jobbet. Du kollar vilka bilmodeller som finns i den storleksklassen, finns säkert några fler än dem du känner till. Googla bilmodellerna för att ta reda på hur de klarat sig i olika tester. Nu har du en lista på några olika märken och modeller som du är intresserad av. Sen bestämmer du vad den får kosta, ungefär. Sen tillbringar du ett antal dagar på bytbil.com och tar reda på vad du kan räkna med att få för dina pengar.

Åker och kollar, provkör, helst många bilar. Så småningom hittar du en eller två exemplar som du är lite mer intresserad av. Då är det skicket på just det exemplaret som är intressant, framför allt hur service och reparationer har skötts av förra ägaren. Kolla alltid på serviceboken. Undersök bilen, kolla på allt. Det kan finnas testprotokoll att ta del av. Besiktningsprotokoll mm.

Din bil förlorar i värde, så de pengar som du har gett kommer du inte få tillbaka. Det är också något att väga in, hur länge du tänker äga just den här bilen. Vissa lite dyrare servicar kommer med vissa milintervall (t ex dieselbilar som ska byta partikelfilter). Det kan det vara bra att ha kollat upp också.

Ju mer du orkar ta reda på, desto bättre kommer du att stå dig när försäljaren sätter igång och försöker snacka omkull dig.
 
Sv: Köpa bil?

Vad ska du använda bilen till? Vilken budget har du? Är det några funktioner du vet att du vill ha? Ny, bättre begagnad eller äldre bil?
Tex vill du kunna dra hästtransport? Är det i sånt fall ett riktigt tungt släp eller använder du något lättare? Har du B eller BE körkort?
Ska du bara använda bilen för att förflytta dig själv från A till B?

Generellt sätt är en bil i mellanstorlek bra på det mesta men inte bäst på något.
Du kan åka och storhandla, få med dig kompisar om ni ska på roadtrip, du kan ofta dra ett lättare släp på 13-1400kg på B körkort, den är mer krocksäker än en liten bil och drar inte speciellt mkt mer bränsle än vad en liten bil gör.

Personligen tycker jag att Saabar är väldigt bra bilar i förhållande till priset just nu.
De är kända för att få väldigt bra resultat i krocktester, drar lite bränsle, är generellt driftsäkra och har helt okej kvalité, man blir inte ruinerad av försäkringen och de har standardstorlek på däck vilket är trevligt när det är dags för nya däck.
Finns många verkstäder som servar och lagar Saab och det är både lätt och billigt med reservdelar.
 
Sv: Köpa bil?

Hear hear

Tror också på att gå runt på olika bilfirmor och provsitta och provköra. När man väl hittar några som är intressanta så googlar man efter omdömen, och kollar på t.ex. bytbil.com
 
Sv: Köpa bil?

Fast serviceboken berättar ju inte ett skvatt egentligen...

Bara för att det är stämplat betyder det INTE ALLS att det är rätt gjort...
 
Sv: Köpa bil?

När jag var billös brukade jag hyra bil någon helg ibland. Då passade jag på att hyra olika bilar för att testa hur jag trivdes med dom. Sen visste jag vad jag ville ha.

Det blev visserligen något heeelt annat (och billigare ;))
 
Sv: Köpa bil?

Jag, som var/är helt okunnig och ointresserad av bilar, tvingade mig att kolla på olika bilrelaterade sidor på nätet. Bl a bilprovningens statistik, eftersom jag ville ha så hållbar bil som möjligt. Hittade också tester i olika biltidningar där man jämfört olika likvärdiga bilar. Någonstans fanns det också en undersökning där vanligt folk hade fått tycka till om de bilar de redan hade.

Lyckades ur detta vaska fram tre tänkbara bilar. Åkte till bilförsäljare och provkörde.

Men när det gällde själva exemplaret jag sedan valde, så hade de kunnat lura mig hur mycket som helst. När försäljaren öppnade motorhuven, stod jag bara och hummade. Vad ska man titta på/efter???
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa bil?

Den dyraste bilen på gården hos oss är definitivt inte den mest driftsäkra. Går sönder stup i kvarten, startar inte osv. Skitdyr att äga.
Och då kostade den ändå ca 350.000 fabriksny våren 2010.

*kl

Som sagt, tänk igenom vad du behöver bilen till.
Vi bilpendlar ju massor så snål diesel är prio. Inte för liten eftersom hundarna ska med ibland. Sen vill jag ha hög dragvikt men det är inte riktigt förenligt med soppasnål.

Och provkör, provkör, provkör!
 
Sv: Köpa bil?

Tack alla!

Jag har ju mest tänk ta mig till och från stallet (1 mil enkel resa, tar ca 10 min med bil, typ 1 timme med kollektivtrafiken och vägen är bara cyklingsbar i bra väder om man inte verkligen vill riskera livet).

Säker, inte äta drivmedel, typ gärna rolig att köra. Har inget behov av dragkrok- kan låna bil som drar 1520 med b-kort.

Sen får ju bilen gärna vara i nån rolig färg så den är lätt att hitta om man råkat glömma var man ställt den :-)

/Lavinia, ska läsa på om bilar och försöka hitta nån som kan nåt om bilar (vars far INTE är bilförsäljare...).
 
Sv: Köpa bil?

Spontant tänker jag på toyota aygo.

Liten fin bil som drar minimalt.

Du kan få en i nyskick för 100 000. Hälften av summan om den är äldre. Bra andrahandsvärde.

Jag hade nog inte heller vågat köpa privat. Inbillar mig att bilhandlare måste vara mer seriösa, vet inte riktigt varför...
 
Sv: Köpa bil?

Toyota är jag rent instinktivt positiv till (jag gillar deras lean-a arbetssättt och har läst bra saker om deras bilar). Jag vet att jag körde nån typ polo eller nåt för mängder med år sen- den var rätt rolig.. hmm

/Lavinia, inser att hon kanske måste lägga tid på att provköra bilar också- inte bara leta hus..
 
Sv: Köpa bil?

Ska du köra så lite/kort så kan du ju köpa vilken tretusen kronors bil som helst / besiktad och godkänd givetvis)..köra den ett år, skrota och köpa en ny..utan reparationer. Ingen mening att satsa på dyrt när du knappt ska köra nåt.
 
Sv: Köpa bil?

KL
Lånar tråden lite.

När det gäller miltalen, hur viktiga är dom att se till om karossen är bra? Rostfri osv och regelbundet servad och skött.

Sen undrar jag om någon vet, jag är intresserad av en automat, hur bra kan man räkna med att den håller om bilen har många miltal på sig? Slits dom snabbare än tex en manuelt växlad bil ifall man förutsätter att föraren till bilen kan växla korrekt?

Om bilen med automat växlar mjukt och jämnt, kan man lita då på att växellådan är frisk? Tycker det känns säkrare med manuel på nåt vis..
 
Sv: Köpa bil?

Om bilen med automat växlar mjukt och jämnt, kan man lita då på att växellådan är frisk? Tycker det känns säkrare med manuel på nåt vis..

Nej det kan man inte. Min styvpappa köpte en automat...en dag så gick det bara inte att backa bilen. Växellådan var paj. Kommer kosta dom över 30 tusen att byta. Skulle aldrig skaffa automat om man inte tvingade mig eller jag bodde i Stockholm med alla dessa köer....du kan ju tex inte putta i gång en automat eller knappt bogsera den utan riskera skador på lådan.
 
Sv: Köpa bil?

Hm, okej. Då känns det kanske som att det är bättre att fortsätta med manuella växlar. Automat är ju himla bekvämt när det fungerar dock.
 
Sv: Köpa bil?

Min sambo brukar säga att man inte ska köpa av privatpersoner om man är osäker på bilar. Att köpa av en bilhandlare så man får en viss garanti med köpet ska vara bättre.
Får man en skrotbil som är utlovad att vara bättre än den är eller rasar ihop 10 minuter efter att man köpt den så kan det vara svårt att mot en privatperson få tillbaka pengar mm.


Ett annat tips är att ta reda på hur många ägare bilen haft. Äldre farbröder brukar vara perfekt att köpa bilar av och speciellt om de är enda ägaren på bilen.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 371
Senast: NilHe
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 361
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 795
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp