M
MamaJustify
Sv: Köpa "äldre" hästar
Har också reagerat på att folk vill sälja sina hästar/ponnys vid hög ålder till ett sista hem. Det sista hemmet borde väl vara hos dom tycker jag
Är det många i hästvärlden som ser hästar som ting/förbrukningsvaror funderar jag på...
Vi har köpt en ponny nyligen som blir 16 år i år, en härlig läromästare tävlad upp till msv B, dock inte tävlad i så många år. Jag är ju hästmänniska sen barnsben själv och stämmer in på teorin att det är "vi" som köper äldre läromästare. Att vi förlorar pengar spelar ingen roll, denna ponny kommer vi ALDRIG att sälja. När nuvarande ryttare är för gammal får syrrorna ta över, jag ogillar grejen med att ha hästen till den är 22 och sen försöka sälja den till något annat "sista hem".
En bra läromästare är guld värd som förstahäst, då kan man inte tänka i ev vinster framöver. Ridsport är ingen sport där man kan räkna med att gå plus...och faktiskt så har de flesta av dotterns ridkamrater bra äldre ponnyläromästare, 16 år plus när jag tänker efter. De som är inne på ponny 2 och 3 har däremot lite yngre förmågor.
Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en ung d-ponny också, som jag kan utbilda och som dottern sedan kan tävla när b-ponnyn är för liten.
Har också reagerat på att folk vill sälja sina hästar/ponnys vid hög ålder till ett sista hem. Det sista hemmet borde väl vara hos dom tycker jag
Är det många i hästvärlden som ser hästar som ting/förbrukningsvaror funderar jag på...