Köpa 7-åring - spattröntgen?

D

deer

Spattröntgar man alltid hästar som man ev. skall köpa? Står inför ett köp och funderar på om jag skall ta spattröntgen eller ej? Han är 7 år och har enligt säljaren ridits in under en lång tid i lugn och ro. Vanlig veterinärsbesiktning skall han givetvis gå igenom. Kanske man kan se efter den hur det verkar?

Sv: Köpa 7-åring - spattröntgen?

Är det en dyr häst skulle jag röntga. Eller använda hästen till tävling osv.
Är jag ute efter skogsridning skulle jag nöja mig med billig och frisk häst som inte är röntgad. Röntgen kostar ju en del.

Eftersom rasen har en disposition för spatt, sa ja röntga. Kostnaden ar marginell i förhållande till vad det kan komma att kosta både i tårar och pengar om det finns spatt.
Dessutom ar det en del av din undersökningsplikt, välj inte bort den utan se till att ta reda på sa mycket du kan om ditt tilltänkta objekt.

Tack för era svar! Har räknat med att ta spattröntgen men ville först kolla om det är vanligt/ovanligt att man gör det på 7-åringar. :)

Jag köpte min häst utan spattröntgen. En oriden 6 åring. Hon var inte dyr och ska endast användas till hobbyridning.

Min tilltänkta pålle kostar ca 60' och skall användas till både skogsturer och lättare dressyrövningar (för att öka smidighet och muskla hästen) samt kanske någon LÄTT tävling om ett par år. Men i detta fall så är det priset som avgör. Jag tycker 60' är mycket pengar och därför kommer han spattröntgas - när jag väl bestämt mig. :)

Å andra sidan kan hästen om ett halvår utveckla spatt...

Men självklart, röntga för att slippa oroligheter vid köpet, och du kan vara lugn och veta att du köpt en frisk häst!

Den kan iofs utveckla spatt redan 14 dagar efter aktuell besiktning, sa länge räcker röntgenbilder hos försäkringsbolagen. Men det ar inte poängen, för med en röntgen kan man se hur hasleden ser ut. Trånga eller normala, smala hasledsspringor ökar risken för spatt.

Eftersom man i studier kunnat konstatera att även oridna hastar kan utveckla spatt, det är en åkomma som kan komma att kosta mycket pengar till rehabilitering och i slutändan visa sig orehabiliteringsbar bör man väl använda sig av undersökningdplikten så långt det ar möjligt.

Känns ju som väl investerade 4000 kr... :S eller inte. :S

Men det är bra om det är som du säger, att man kan se hur hasleden ser ut för att bedömma hur stor risk det är.

Ang försäkringsbolag, är Agria "bäst" eller kan man även använda sig av sitt egna försäkringsbolag, tex IF? Länsförsäkringar har väl också häst-försäkingar?

4000 kr? Var kostar röntgen det?
Alla de hästar jag spattröntgat (vilket jag alltid gjort på inridna hästar, oavsett om de går genom böjprov) har jag röntgat på ATG och det har kostat mellan 1000-2000 kr.
Jag har haft Ag*ia tidigare, men nu bytt till Sv*land. Mycket nöjd med bägge bolagen!

/Malin

En tjej på stallet berättade att "våran" ATG-klinik tog 4000 för det. Fast det kanske var för en hel veterinärsbesiktning också...? Får kolla upp det mer noggrant! Tack!

jag röntgar igenom hela benen på alla (ja så många är de ju egentligen) hästar jag säljer och köper, känns som en relativt billigt sätt att ha ryggen fri vid försäljning och även en billig försäkring när man köpt ny häst.

På min klinik kostar de 6500kr med en besiktning som innefattar hela hästen inkl röntgen av alla ben

Men vad räknas som en "dyr" häst? ¤5 för en islänning är ju inte dyrt, men det är ändå mkt pengar.. När jag köper isisi så vill jag gärna ha den röntgad.. Det handlar ju om mkt pengar.. Vem betalar röntgen? Om säljaren inte gjort den, men köparen gärna vill ha det gjort, blir det köpren då? om hästen inte går ingenom är det ju inte så kul att betala det, blir dyrt om man ska stå för det på alla hästan man vill kppa, och är det typ 5 som inte går igenom tar det rätt bra på plånboken..

Jag tycker det är ju en rätt billig invenstering.. alla isisar är ju dyra så någon tusenlapp till är ju ingenting.

Hellre för mkt koll å plåtar än för lite=)

I Oktober ifjol kostade spattröntgen 1800kr med två plåtar på vardera bakben. (1370+moms) Jag tycker att det är väl värt pengarna, även om hästen som sagt kan utveckla spatt kort efter köpet och "friröntgen" så är det skönt att ha kollat upp hästen ordentligt så att man sett om det är någonting på gång. Och cirka 2000kr plus eller minus på en så dyr investering som en häst är det absolut värt tycker jag. Klinikbesiktning kostade då 2200kr.

Att sedan HA häst kostar oftast betydligt mer än 2000kr varje månad om man slår ut alla kostnader.

Jag räknade ut att min häst kostade mig i snitt 4500kr/ månad om jag slog ut alla kostnader över året (minus inköp), Här är några av kostnaderna:

stallhyra på 1300kr/ mån, (allt inkluderat),
försäkring på cirka 6500kr/ år,
bensinkostnad ca 5-600kr/ mån,
två kurser/ år
två tävlingar/ år
vaccination
avmaskning
träckprov
och lite extrautgifter som fodertillskott, salvor, myggspray, någon enstaka ridlektion mm. Utrustning tillkommer. Sedan insåg jag att jag som student inte har råd med en vuxen häst.. Så han är såld nu, och jag har en ettåring på tillväxt istället. Klart billigare.

Vet.bes på ATG-klinik 2400 kr. Röntgen ca 1875 kr + ev sedering.

Bensin räknar jag ej med, vi kör så otroligt mkt så den biten till stallet märks inte av så mycket. Privatlektioner + ridskolelektioner har jag inte räknat med i nedanstående då de kan variera månad för månad om jag inte får till något bra paketpris. Nedanstående är rena driftskostnader för hästen och detta gäller om jag har honom på fulltid dvs att han inte går på lektioner alls. Jag jobbar fulltid och min man gör lika så, så pengarna bör räcka. :)

Per år Per månad
Tänder 1500 125
Vaccination 500 42
Försäkring 450
Stallhyra 700
Hovslagare 4800 400
Foder 5400 450

Totalt per månad 2167

Jag köpte Kaela för 35.000:- förra året då hon var 7år.
Tyckte hon var billig och hon gick utan problem igenom vet besiktning.

Men skulle kanske ha gjort det?Jag vill ju tävla?

Jag är ju av den åsikten att klinik är bättre, har du dessutom för avsikt att röntga är det bättre att ta allt på plats. MEN, avtala innan om vad som ska gälla med säljaren OM hästen INTE går igenom besiktningen. Säljaren kan ha nytta av detta om det kommer till en hältutredning, och det ska inte du behöva betala för.

Senast ändrad:

Jag är ju av den åsikten att klinik är bättre, har du dessutom för avsikt att röntga är det bättre att ta allt på plats. MEN, avtala innan om vad som ska gälla med säljaren OM hästen INTE går igenom besiktningen. Säljaren kan ha nytta av detta om det kommer till en hältutredning, och det ska inte du behöva betala för.

Stort tack för detta!!! :)

När jag har sålt häst har jag alltid gjort så att jag som säljare står för besiktningskostnaderna och vill köparen spattröntga står köparen för den om hästen är frisk och jag som säljare står för det om hästen har förändringar. Nu har det dock aldrig hänt. Sålde en 14 åring för två år sedan som var helt ren i alla tre glidlederna. Mycket ovanligt sa veterinären!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka