Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag annonserade om att jag sökte en äldre läromästare som var lugn, trygg och av grövre modell (stod uttryckligen i annonsen att jag ville ha en häst runt 1,60 i stil med nordsvensk eller liknande) fick jag svar från en tjej som ville sälja sin hetsiga, icke-nybörjarvänliga arab på 1,45 i mankhöjd. O_o
och jag har motsatsen, ett nyinridet fullblod utannonserat och får frågan om det är en bra nybörjarhäst...

Och bara så ni vet det - en häst som är mellan 150-160 cm hög, som inte kostar så mycket, är med automatik en lämplig skogsmulle- eller familjehäst.. :wtf:
 
och jag har motsatsen, ett nyinridet fullblod utannonserat och får frågan om det är en bra nybörjarhäst...

Och bara så ni vet det - en häst som är mellan 150-160 cm hög, som inte kostar så mycket, är med automatik en lämplig skogsmulle- eller familjehäst.. :wtf:

Det fenomenet är så märkligt, det känns som att det är ganska vanligt att nybörjare (eller deras föräldrar....:meh:) överskattar ridförmågan gravt. Jag hade en stallkompis i form av en äldre dam som hade börjat rida först på ålderns höst och sedan gått och köpt sig ett nervigt, outbildat halvblodssto. "-Hon kan inte så mycket än men det kan ju inte jag heller så vi får ju lära oss tillsammans!" kvittrade damen glatt den första veckan. Det slutade med ett flertal transporter till sjukhuset efter avramlingar och en allt ledsnare dam som till slut fick inse att hon hade tagit sig vatten över huvudet.

När jag var nybörjare och drömde om en egen häst var det en lugn och trygg valack jag såg framför mig, jag hade aldrig vågat mig på en häst som inte kändes så gott som bombsäker.
 
Det fenomenet är så märkligt, det känns som att det är ganska vanligt att nybörjare (eller deras föräldrar....:meh:) överskattar ridförmågan gravt. Jag hade en stallkompis i form av en äldre dam som hade börjat rida först på ålderns höst och sedan gått och köpt sig ett nervigt, outbildat halvblodssto. "-Hon kan inte så mycket än men det kan ju inte jag heller så vi får ju lära oss tillsammans!" kvittrade damen glatt den första veckan. Det slutade med ett flertal transporter till sjukhuset efter avramlingar och en allt ledsnare dam som till slut fick inse att hon hade tagit sig vatten över huvudet.

När jag var nybörjare och drömde om en egen häst var det en lugn och trygg valack jag såg framför mig, jag hade aldrig vågat mig på en häst som inte kändes så gott som bombsäker.
Den missen gör nog alltför många.....
 
Lite off topic, men passar ändå in lite.
Skrev i en lokal FB- grupp att jag ville skänka bort ett paket blöjor pga felköp. (Öppnat och tagit några)
Dumt att kasta, bättre att någon som vill ha och behöver dem får dem, tänkte jag.
Får ett svar från en tjej: Jag kan ta dem om du kan lämna dem i XXXX.
Till saken hör att jag bor 3,5 mil enkel resa från den orten.
Jag var inte helt pepp på det...
 
Lite off topic, men passar ändå in lite.
Skrev i en lokal FB- grupp att jag ville skänka bort ett paket blöjor pga felköp. (Öppnat och tagit några)
Dumt att kasta, bättre att någon som vill ha och behöver dem får dem, tänkte jag.
Får ett svar från en tjej: Jag kan ta dem om du kan lämna dem i XXXX.
Till saken hör att jag bor 3,5 mil enkel resa från den orten.
Jag var inte helt pepp på det...

Sånt är så tråkigt, känns enormt otacksamt!
Men tyvärr är det många som vill få så mycket som det går av kakan..
 
Såg idag en annons på en väldigt lovande, ganska ung, häst som tydligen fått problem med artros som den behandlats för alldeles nyligen. Prognosen är osäker (dvs man vet inte ens om hästen kommer hålla i framtiden) men ändå vill man ha sexsiffrigt belopp för den. Hur många är beredda att chansa för de summorna?
 
När jag annonserade om att jag sökte en äldre läromästare som var lugn, trygg och av grövre modell (stod uttryckligen:confused: i annonsen att jag ville ha en häst runt 1,60 i stil med nordsvensk eller liknande) fick jag svar från en tjej som ville sälja sin hetsiga, icke-nybörjarvänliga arab på 1,45 i mankhöjd. O_o
Jag ville ha läromästare runt 1.60 viktbärande och blir erbjuden shettisföl :confused:
 
Sålde en sadelgjord via en facebookgrupp förra veckan, har fått betalt (frakt inräknat), paketet är postat och har kommit fram redan i tisdag. Men människan har inte hämtat ut sitt paket? Hon har fått försändelsekod plus avi per sms (med påminnelse) men ändå inte hämtat. Tisdagen är sista dagen, annars skickas paketet tillbaka till mej. Varför köper man och betalar grejer om man inte hämtar ut sitt paket? :confused:
 
Sålde en sadelgjord via en facebookgrupp förra veckan, har fått betalt (frakt inräknat), paketet är postat och har kommit fram redan i tisdag. Men människan har inte hämtat ut sitt paket? Hon har fått försändelsekod plus avi per sms (med påminnelse) men ändå inte hämtat. Tisdagen är sista dagen, annars skickas paketet tillbaka till mej. Varför köper man och betalar grejer om man inte hämtar ut sitt paket? :confused:
Jag har nyligen råkat ut för det jag med.
Enligt posten så har de skickat avi både via mail och brev, men enligt köparen så har hon inte fått något alls.
Jag skickade paketet en gång till.

Har varit med om det en gång till men då var det vanligt skrymmande brev som skulle hämtas vid postenombudet men köparen fick aldrig någon avi. Till slut kom den tillbaka till mig och jag fick skicka om det.

Så mitt tips är att höra av sig till köparen, posten är inte att lita på.
 
Sålde en sadelgjord via en facebookgrupp förra veckan, har fått betalt (frakt inräknat), paketet är postat och har kommit fram redan i tisdag. Men människan har inte hämtat ut sitt paket? Hon har fått försändelsekod plus avi per sms (med påminnelse) men ändå inte hämtat. Tisdagen är sista dagen, annars skickas paketet tillbaka till mej. Varför köper man och betalar grejer om man inte hämtar ut sitt paket? :confused:
Kanske kommit någon oförutsedd händelse som omöjliggör uthämtning av paket?
 
Sålde en sadelgjord via en facebookgrupp förra veckan, har fått betalt (frakt inräknat), paketet är postat och har kommit fram redan i tisdag. Men människan har inte hämtat ut sitt paket? Hon har fått försändelsekod plus avi per sms (med påminnelse) men ändå inte hämtat. Tisdagen är sista dagen, annars skickas paketet tillbaka till mej. Varför köper man och betalar grejer om man inte hämtar ut sitt paket? :confused:
Kan du dubbelkolla att du angett rätt nummer så sms gått till rätt person? Jag skulle skickat ett meddelande via Facebook om det är där ni haft kontakt
 
Blev så arg! Är medlem i en grupp på FB, och jag har letat länge efter en waldorf-docka till barnet. Så kom det upp en, budgivning, sista budet skulle ligga ett dygn. Så jag la utgångspriset, 350:-, väldigt billigt. Men jag tänkte att jag testar. Hade tur, ingen annan var intresserad trots att säljaren puffade annonsen hela tiden. Två timmar innan mitt bud legat i 24 h så tar säljaren bort annonsen. Försökte få tag på säljaren som inte svarar, så jag kontaktade två admins i gruppen. Hoppas de kan lösa det så säljaren får nån slags varning. :rage::rage::rage::rage::rage:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 617
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 772
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp