Köp av vagn!

Sv: Köp av vagn!

Ja, själv har jag bara kört med bildäck så jag har inget annat att jämföra med.:smirk:

JennyK skrev:
Den är jättefin din vagn! Och din häst med, vad är det för sort? Haflinger kanske?

Jag funderade på vilka hjul som var bäst för jag såg att man kunde välja ekrade hjul också och det är ju snyggare antar jag, men det verkar ju bekvämare eller "mjukare" med bildäck. Varför valde du bildäck?

Tack så mycket! Å, ja det är en Haflinger! Min lille ögonsten! :love: :D

Ja du, varför jag tog bildäck vet jag faktiskt inte riktigt! Kändes på något vis rejälare! Har som tanke att kanske köra en del i skogen snart (:crazy: om jag nu vågar:D ) och då känns det som att bildäck kanske är lite tåligare... Kanske... hehe Kan inte så mycket om vagnar och däck till dem så jag valde efter eget tycke!;) Vet inte om jag personligen tycker att luftgummidäcken är speciellt snygga! Än klart fint till en nätt och ädel häst men till ett kallblod tycker jag om det lite rejälare!:D

MVH
Camilla

Ja, jag vet inte heller vilket som är bäst, jag tänkte bara att om man ändå skulle beställa en sån fin rockard så är det ju bra om den funkar för lättare tävlingar med i framtiden!:) Men det kanske går bra att tävla med bilhjul?
Men du, din haflinger är väl inte nåt jättestort kallblod precis, så att han skulle behöva så rejäla hjul!;) :D

Haflingrar är jättefina! Tycker om dom, lagom stora, lite som fjordingarna i typen!:love:

Tror det går att efterbeställa luftgummihjulen hos Drive-Out så att man kan byta till det sen om man vill! :D

Nä-han är ju verkligen inte något större kallblod men inte en ädel "arabtyp" heller! ;) Men det är ju helt och hållet en smaksak vad man vill ha för typ av utrustning och hur man vill att det ska se ut!:)
Tycker själv att vagnen är fin med bildäck och såg ingen anledning till att ha de tunna. Det gjorde inte min tränare heller.
Men skulle man sen vilja ha smalare så tror jag inte att det är några större problem att köpa till det och byta!;)

Vet ej om du hunnit köpa en vagn redan men det viktigaste jag tycker med en vagn är att den har fyra hjul.
Det blir inte lika mycket påfrästning på hästens rygg då, och det är bekvämare för kusken.
En rockard eller sulky måste ha exakt rätt balans så det inte blir tryck på ryggen eller magen.
Det är min erfarenhet i allafall

Hoppas att det löser eller har löst sig med vagn köp/et.

Mvh Nadine

Vagn med fyra hjul är inte aktuellt, men tack ändå!

Jag håller oxå på att ragga vagn! Så du måste skriva när du fått veta något!! Kanske kan beställa tillsammans, om det verkar vettigt??

Så nu är däcken hemma & jag har tagit en närme koll på skiten & det ser inte vidare bra ut alls....som är helt söndertrasade bitvis...+ att själva "greppen" på däcken i stort sett går att smula av..så illa är de.:(
Ja tog en massa kort på dom, ni kan ju gå in och kolla & sen komentera de sen om ni känner för de

Länk ---> http://groups.msn.com/Rockard/shoebox.msnw?Page=Last

Jag har funderat på om man skulle försöka få tag på typ crossdäck..dom är ju lite grövre, finns ju i många stl..och lär ju vara tåligare än dom jag har nu...frågan är bara var fasen man kan få tag på såna...

ren nyfikenhet....:)
varför är det inte aktuellt med en fyrhjuligvagn?
:)

Tyckte det såg ut som långvagnshjul (travvagn). om det är det så kan du få tag på dom på travbanor och kanske t.om begagnat.

Dels är de på tok för dyrt för mig att köpa en modell maraton, sen så har jag faktiskt aldig sett en 4hjuls modell maraton i stl shetland - Enbet ...sen är dom ju tyngre än en rockard.
Jag känner inte heller att jag har varken ork eller tid att bygg om en egen.

Det är inte samma hjul som till tryckvagn..jag har kollat upp de...du ser närmre vad det är för typ på http://www.globussport.se/ -->Hästar -->Körning --> Reservdäck

Senast ändrad av en moderator:

Jag bli arg när jag ser dina däck! Jag hade "stämt" dem!!

Jag hade krävt pengar för ny vagn (annan), olyckstillägg, extra arbete, telefonsamtal och internettid. Vi kan låtsas att det är min vagn så ska jag ringa och skälla lite, jag är bra på sånt :)

/jenny

Jag vet inte riktig vad jag ska ta mig till.
Vagnen köptes för lite drygt 2år sedan ... så någon vidare garanti är det väl inte att prata om.:smirk:
När jag mailade tillverkaren nu för typ 2veckor sedan och berättade om att däcken gått sönder igen fick jag bara svaret att dom höll på att ta fram nya och bättre,men att de kunde ta tid & att dom skulle försöka att komma ihåg att höra av sig när dom nya däcken kommit & att dom nog skulle kunna ordna ett "rimligt pris" åt mig.
..men vad hjälper de mig nu?..vagnen är obrukbar & sist jag fick däcken bytta fick jag vänta i 6-7veckor innan dom nya kom..men det fastställdes aldig vems felet var att det tog sådan tid.
Det enda dom kom fram till var att det var ett fabrikationsfel på däcken & det måste ju vara samma sak igen.
Jag är dock glad att däcken inte sprängdes när han kördes utan att de varit så att däcken i sig troligen har nött sönder slangen så att det har pyst ut luft....koncekvenserna hade ju kunnat bli förödande om dom hade sprängts.

Visst hästen hålls igång genom att han rids,men han är inte skolad i ridning & ska troligtvis tävlas i trav igen till våren & tanken var att jag skulle försöka få igång honom nu efter jul....men hur ska de gå till?

Är så satas less på de:( ... jag önskar att jag hade pengarna att köpa en ny vagn...isf hade jag fasen bränt den andra på bål.

Senast ändrad av en moderator:

Du får åka med mig till Holland i januari. Där finns ALLT i shetlandsstorlek, inkl. maratonvagnar och alla möjliga (och omöjliga) vagnsmodeller.

Va kul att du ska till Holland...ska de tittas hästar eller bara nöjes tittande?

Jag mailade Stuteri Stjernen och frågade dom om en av deras vagnar..och den var köpt i Holland för runt 10.000sek..det är något i stil med den jag har spanat in från Polen.

Ser inte roslagsvagnen lite klen ut... :bump: Lr ska du ha den bara till dressyr? Jag vet inte jag har aldrig sett vagnen i värkligheten men på bilden ser den lite klen ut tycker jag....Vad har du för häst? :D

Jag har inte bestämt vilken vagn jag vill köpa än,men det lutar åt den dom har på Nor-Pol. "Shetland Ekonomi" tror jag den heter.(finns bild här i tråden någonstans)
Men som sagt...även pengar måste sparas...

Jisses, de däcken var inte fina! Varför inte testa rockardhjul från en annan tillverkare? Eller gå in i cykelaffär och fråga dem om de inte kan leta rätt på ett bra däck (för ramen kan du ju behålla)?

Jag är till 95% säker på att jag har andra däck än de du har. Trist att det är så lång väntetid på de nya.

*flin* Sånna däck har jag med....
Mina pajjade i augusti... och har ännu inte fått några nya däck från globus än.... :(

Har börjat räkna med att det att det kommer ta ett år innan jag kommer få några nya däck från dom. Ibland kan dom säga att nu kommer dom om en månad, men inte fan kommer dom.
Det senaste jag hörde var att däcken var med på båten från Kina, men ingen vet om båten har kommit fram... eller om den sjönk... eller om den åkte till argentina ist.... :smirk:

Jag ska börja leta efter däck nån annanstans ifrån så fort jag kan efter helgerna.... Hoppas jag hittar nåt som inte är alltför dyrt, men hållbart!

Problemet är ju att det inte går att köpa vilja hjul som helst och sätta på..det är ju inte som på andra vagnar utan här trär man på däcket eller vad man ska säga och säkrar de med en bult

Jag kan säga att jag är inte fullt så säker på att du fått andra däck..hade dom nya däcken kommit till vagnarna så hade dom ju sålt dom enskilt också..och till mig sa dom att inga nya däck var klara utan att dom höll på att ta fram de & att de kunde ta tid.

Jag får väl se hur jag löser de..men G*obus sätt att hantera detta har fått dom att sjunka i mina ögon i allafall.

*Christine* Jag är inte förvånad...tyvärr....det bevisar bara hur mycket dom brister i att försöka vara ett seriöst företag.
Visst alla kan fela och det är många led på vägen innan vagnen hamnar hos Globus,men dom som försäljare har ett ansvar mot sina kunder att leverera varor som ska hålla ett visst mått....när man fått klagomål på en prokukt som rent ut av kan göra så att kocekvenserna blir förödande om dom går sönder..då får man ju sätta säljstop, kolla på var produkten brister..åtgärda felen innan man släpper det på marknaden igen.

Liknande trådar

Körning Nån som vett nått om den här http://adelssons.jetshop.se/oxer-p-103-c-152.aspx Priset är ju ok, men hur är kvalitén? Funkar den till...
Svar
7
· Visningar
4 484
Senast: Niela
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 697
Senast: Maléne
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 530
Senast: Presto
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka