Köp av sadel?

M

Mahogny

Hej! Ska köpa ny sadel och vill höra er åsikt.

Hawk allround
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2941

Allround
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/319

Montar-Allround (Liknar faltbacken)
¤ sadel är i Läder/syntet
¤ tre bomvidder, som du lätt ändrar mellan själv
¤ djup säte
¤ glasfiber bom
¤ svart
3260:-

Montar flatback
¤ Tre bomvidder ingår, smal-normal-vidd
¤ Tre storlekar/modeller på knästöd
¤ Glasfiberbom, med 5års Garanti
¤ Lädersadel av god kvalité
¤ Ullstoppad
¤ svart
3760:-
http://eyeloveyou.bilddagboken.se/ vet inte om bilden funkar, 12 juni är det ni ska trycka på..:S

Så nu vill jag höra er åsikt, ni kanske har egen efarenhet av någon av sadlarna. Vad tyckte ni om dem, är det bra kvalitet för priset då?
Som ni ser är det inga dyra sadlar eftersom jag köper den själv och är 16 år, då är det inte så lätt att skrapa ihop pengar. :rofl: Men min häst är ganska bred, har vid bom, knappt någon manke, väldigt rund manke. Vilken tror ni passar bäst?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köp av sadel?

köp en begagnad kvalitets sadel för de pengarana istället!

köp en begagnad kvalitets sadel för de pengarana istället!

Aldrig, vill inte ha någon sne riden sadel.:mad: hellre en ny, ´har inte hittat en enda begangnad sadel som inte har varit sned. Även om det bara är lite så..

men hur vet du att din nya billiga sadel inte är sne?

Den enda jag kan säga något om är Hawken, den är jätteskön och man får ju med båda vid och xvid järn... Dock så borde du prova sadeln innan du köper någon. Det är verkligen bortkastade pengar att köpa en sadeln som hästen inte kan ha. Det är minst lika illa som en sneriden sadeln.

Om du aldrig har hittat en begagnad som inte varit sned undrar jag vad det är för sadlar du har kollat på egentligen... Tycker du ska lägga pengarna på en begagnad sadel istället om du hittar en som passar, eller spara lite pengar och köpa en ny sadel av bättre kvalitet.

Om du aldrig har hittat en begagnad som inte varit sned undrar jag vad det är för sadlar du har kollat på egentligen... Tycker du ska lägga pengarna på en begagnad sadel istället om du hittar en som passar, eller spara lite pengar och köpa en ny sadel av bättre kvalitet.

nej faktiskt inte, det har varit stubben, county, passier, pfiff, globus. Men så snabbt dom bara suttit upp från marken är ju sadlen sned. Så det är ju inte så konstigt att det finns så många sneda sadlar. Spara ihop mer pengar.. hhmm.. måste ha en sadel till augusti och jag kommer inte ha en chans att sammla ihop pengar förren i vinter då jag ska jobba jullovet.. (fick inget sommar jobb) i agusti börjar nämligen träningarna igen. Kan ju inte rida barbacka fram till jul..

En sadel blir ju inte alls sned så fort man hoppar upp från marken. STOPPNINGEN kanske är plattare på ena sidan, men BOMMEN blir ju inte sned av det. (förutom vid måndagsexemplar eller lågprissadlar)

Den som sadelutprovaren passar ut åt din häst. :)
Det är ingen bra ide att köpa en såndär som man inte kan prova ordentligt, och veta om den passar osv... Ta hjälp av en sadelutprovare. Kanske kostar det lite, men det är det värt för att hästen ska må bra, och kunna ridas länge länge?
Det tycker jag iaf.

Köper man en som inte passar och rider i den kan man sedan fundera på varför hästen inte mår bra och varför den har ont.

Lycka till! :)

Skitsadlar allihop!
Titta på begagnade märkssadlar och ta hjälp!
Har köpt och sålt ett antal begagnade sadlar under årens lopp och ALDRIG haft en sned sadel!
Detta har varit märken som Passier,Stubben,MoN,Kieffer,County mfl.
De ENDA sneda sadlar jag har sett har varit NYA Globus och vissa andra lågprissadlar!
SATSA på kvalite för din hästs skull!

Skitsadlar allihop!
Titta på begagnade märkssadlar och ta hjälp!
Har köpt och sålt ett antal begagnade sadlar under årens lopp och ALDRIG haft en sned sadel!
Detta har varit märken som Passier,Stubben,MoN,Kieffer,County mfl.
De ENDA sneda sadlar jag har sett har varit NYA Globus och vissa andra lågprissadlar!
SATSA på kvalite för din hästs skull!

Om amn inte har råd..?? Hur hade du tänkt att jag skulle ha det sj??.. Får inget stöd av föräldrar eftersom hon tycker hästen lika bra kan gå till slakt eftersom ingen vill köpa den.. Har haft henne på annons och många har test ridigt men hästen vägrar låt sig ridas av någon annan än mig och min pojkvänn..

Förstår att det inte är lätt ekonomiskt,det är det inte alltid för mig heller.
Men,ge begagnatmarknaden en ny chans,så mkt bättre än nya med dålig kvalite.
Vet många som gått i samma fälla som du,och inte kunnat tänka sig begagnat, och det har varje gång slutat med att de har fått köpa annan sadel

Jag tycker en bomlös skulle vara ett superbt alternativ och det finns ju vad jag förstått åtminstone någon sådan billig som anses hyfsad :idea:

Men det är klart, vill du hoppa också så kanske det inte är ett bra alternativ. Vet inte - hoppar du ngt? Griffin kanske? Vad vet jag. :p

Senast ändrad av en moderator:

OK, säg att det visar sig att din nya, inte sneda sadel inte passar? Vad gör du då? Frakten kostar en del om du ska returnera den, då minskar köputrymmet ytterligare.

Och om det värsta händer, hästen får så ont av en sadel som inte passar att du får åka till klinik (inte helt ovanligt), då blir det definitivt dyrare med en "billig" sadel....

Tänk efter hur de sadlarna du provat har suttit. Vad för typ av sadel kan passa?
För 3-4000:- kan du få tag på BRA beg lädersadlar. Tappar inte så mycket i värde heller. Allroundsadlar är inte så efterfrågade så där kanske du kan pruta en del.
Köper du en ny i 3000:- klassen så lär du inte få mer än en tredjedel om den behöver säljas.
// Linda

TS, om du har ont om pengar: du får en bra beg. sadel för långt mindre pengar än sådär. Det är fullt med beg. sadlar på Internet, bra märken och oftast bra priser. (Köpte själv en bra beg. Hubertus för 2700). Köparens marknad alltså.

En märkessadel avl läder behåller dessutom sitt andrahandsvärde, du får nog svårt för att bli av med en billig syntetsadel sen. Jag har nyss sålt en beg. lädersadel för samma pengar som jag köpte den för, det hade inte hänt med en billig syntet.

(Säger jag, som också har tittat mycket på billiga sadlar (när jag köpte häst som inte hade med sig sadel) men som sen tänkte om.)

Den enda jag kan säga något om är Hawken, den är jätteskön och man får ju med båda vid och xvid järn....

Får man? På hemsidan står det ju att man får köpa till extra järn och när jag själv köpte en hawk från maggies så medföljde inget extra.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 447
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har en häst hemma för att hjälpa ägaren att utbilda hästen, den är nyköpt och har därför ingen sadel. Jag rider han för tillfället i en...
Svar
15
· Visningar
3 970
Senast: Buck
·
Utrustning Är på jakt efter en ny sadel till min nordsvensk. Bifogar bilder på honom med en wintec wide med xxxx-vid bomjärn , vilken är för...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama