Köp av sadel?

Sv: Köp av sadel?

Den enda jag har erfarenhet är hawken.. helt ok sadel, dock har den kilbossor så den passar bäst på RAKA ryggar, gissar jag. Betsämmer du dig för denna sadel rekommenderar jag att du köper till det vidaste järnet.

Jag har provat två stycken exemplar av hawk och det märkliga är att de hade samma järn men den ena var mer vid och låg i framvalvet än den andra. Dock var den "vida" använd ca 10 ggr och bytt järn på en gång men det borde ju inte påverka tycker man. Hur som helst rider jag med denna sadel nu och tycker att den fungerar bra. Finns både skönare och bättre sadlar men tills jag finner en sådan som passar minst lika bra, så kör jag med denna...

Mvh Therese

Jag tycker en bomlös skulle vara ett superbt alternativ och det finns ju vad jag förstått åtminstone någon sådan billig som anses hyfsad :idea:

Men det är klart, vill du hoppa också så kanske det inte är ett bra alternativ. Vet inte - hoppar du ngt? Griffin kanske? Vad vet jag. :p

Jo har tänkt på det men eftersom jag ska börja på hästgymnasium och ta med henne ditt och börja träna hoppning som kommer det inte funka.

OK, säg att det visar sig att din nya, inte sneda sadel inte passar? Vad gör du då? Frakten kostar en del om du ska returnera den, då minskar köputrymmet ytterligare.

Och om det värsta händer, hästen får så ont av en sadel som inte passar att du får åka till klinik (inte helt ovanligt), då blir det definitivt dyrare med en "billig" sadel....

Fast jag är 15, snart 16 så har jag väldigt mycket erafrenhet av sadlar. Inget provs men jag kan se om sadlen ligger bra eller inte. Har även en mycket erfaren äldre ryttare som gärna kommer och tar sig en koll av sadlen, klart hon ska ha en sadel som passar. Vill ju inte skada en fullt frisk häst.:D

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 447
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har en häst hemma för att hjälpa ägaren att utbilda hästen, den är nyköpt och har därför ingen sadel. Jag rider han för tillfället i en...
Svar
15
· Visningar
3 970
Senast: Buck
·
Utrustning Är på jakt efter en ny sadel till min nordsvensk. Bifogar bilder på honom med en wintec wide med xxxx-vid bomjärn , vilken är för...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama