Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?
Som du själv skriver, så tittar jag mkt på exteriören och stammen. Går det att få se mamman eller syskon är det också intressant. Vill gärna få lite historik på mamman också, tävlad, riden, andra föl etc.
Sedan vill jag se hästen röra sig både fritt och för hand, för att få en uppfattning om mekaniken. Viktigast är dock att se den röra sig fritt,
Jag vill gärna se den bli hanterad, ex ryktas, klämmas på osv. Här är ju hanteringsgraden på unghästar ofta rätt olika, så det handlar för mig inte om att se att det går att lyfta hovar etc utan mer om vilken inställning hästen har till att bli hanterad. Senast jag köpte unghäst kom jag hem med en helt ohanterad 2åring, men jag gillade hennes attityd! Ibland märker man liksom bara i deras inställning att detta blir en toppenhäst för mig
Med unghästar finns det ofta inte så mkt att fråga om, ber ägaren berätta om dess uppväxt: har hästen stått på stall, gått i lösdrift, bete, etc. Det är rätt viktigt för framtida hållbarhet att unghästen har fått röra sig fritt i så stor mån som möjligt, gärna på lösdrift i kuperade hagar.
Hur hanterad är hästen, har det funnits nån plan? Några konstigheter som uppstått längs vägen?
Skadehistorik om det finns?
Skadehistorik på mamman?
och slutligen: Varför säljer de?