köp av Hopphäst

R

rainwithdust

Hej. Nu var det dax efter många ponny år ska jag skaffa stor häst. Jag älskar att hoppa och letar efter en hopphäst.
Men vet inte vad jag ska ha för krav. Letar ju efter en yngre häst mellan 4-8år då jag vill utvecklas själv med den. Men jag tycker det är lite att en häst på 165cm bara hoppar 1.10cm banor på 8år. Sen tycker jag det är lite om en stor häst på 165cm bara hoppar upp till 120cm. Ska jag satsa på en häst som löshoppat högt och som jag vet kan, istället för att köpa en som hoppat 110cm och hålla tummarna på att det blir nått bra utav det? Kom med era tankar:idea: och funderingar då jag är helt lost...:confused:

Mvha :)

Sv: köp av Hopphäst

De finns ju hästar som både löshoppat högt och tävlat. De beror ju helt på vad du har för mål?

Det tyckte jag att jag skrev ganska tydligt. hoppa 130-140cm i framtiden? inte 120cm banor det hoppar ponnysar.

Tycker inte de va stog så tydligt, såg ingen stanns att den ska hoppa 1.30-1.40. Även om du tycker 1.20 är lågt så kan man ju även hoppa högre än 1.40 satsar du på världscupen så tycker jag absolut du ska köpa en som går 1.40 och löshoppar 3meter :idea: Hur högt hästen har hoppat spelar faktiskt inte så stor roll om den har mycket kapacitet om du ska ha en relativt unghäst så ska du nog inte förvänta dig att den ska gå dom högsta klasserna redan

Sen är det ju faktiskt en omställning att gå över från ponny till stor häst rent ridmässigt. Hur mycket stor häst/ung häst vana har du? Det är inte bara hästen som ska hoppa.

Sen är det ju faktiskt en omställning att gå över från ponny till stor häst rent ridmässigt. Hur mycket stor häst/ung häst vana har du? Det är inte bara hästen som ska hoppa.

:bow: Att gå över från ponny och köpa en häst som löshoppar bra och tro att man ska kunna va säker att kunna rida 1.40 är kanske inte de smartaste man kan göra :crazy: Även om hästen löshoppar bra så är de inte samma sak med en ryttare på ryggen och att hoppa en hel bana med svårigheter. Tror inte Ts är redo för storhäst om hon tror de är så lätt

Det tyckte jag att jag skrev ganska tydligt. hoppa 130-140cm i framtiden? inte 120cm banor det hoppar ponnysar.

Med tanke på att det mesta för juniorer går på 130 så är det väl knappast en liknelse att jämföra vad elit ponnyhoppar på tävling! :crazy:

Lite skillnad på en 120 bana för stor häst och för ponny

Löshoppning har inget med sambandet att göra alls om en häst kan hoppa under ryttare

Jag förstår inte riktigt hur du tänker? Om du har satt en ram på 4-8 år så får du ju också inse at det är stor skillnad på en 4-åring och en 8-åring. Du kan ju inte begära att en 4-åring har tävlat 110? Du kan heller inte säga att en 8-åring som "bara" har tävlat 110 inte har kapacitet för mer. Det kanske bara innebär att den är lugnt tagen och kommer hålla längre.

Men men, vad vet jag. Jag är ju bara ett Buke-pucko.

Jag är inte bara pucko - jag är tonårsmamma också.

Jag undrade helt enkelt vad DU hade för erfarenheter med dig i bagaget - och just det har du inte svarat på. Känns lite omoget om man vill ha vettiga svar.

För att "ligga rätt i utvecklingen" till dem högre klasserna brukar man säga att en 6åring ska gå 120, kanske debutera någon 130 på hösten. 7åring gå 130 stadigt till sommaren och sedan debutera något högre på hösten. 8-9 år ska den vara redo och gå 140 på tävling.

Men jag hoppas du förstår att den skalan och den satsningen dem rider mot (150-160 tävlingar) endast är professionella ryttare som har stor erfarenhet som kan basera sig på, ett fåtal i Sverige.

En som går upp från ponny till storhäst bör inte ha såna förväntningar av en så ung häst. Så antingen tycker jag du bör köpa en äldre häst som redan kan och inte blir "förstörd" av misstag, eller så får du köpa en yngre häst och skynda långsammare.
Till dig rekommenderar jag det förstnämnda (;

Förstår inte heller varför du baserar det du skriver på hästens höjd, 165cm? Lite bättre koll har du väl att t.ex. en av Sveriges mest välkända sto Mynta är ca. 154-156 cm och gick 160 hoppningar? (;

Hon kanske har badat för varmt? :D:angel:

Ang. TS så tycker jag att du ska satsa på en läromästare, därmed inte sagt att den ska vara pensionär och sakna utvecklingsbarhet. En häst med stadiga resultat kring 120-130 kanske vore ngt? Då får du chansen att gå över till stor häst på ett smidigt sätt och kanske snabbt klättra upp i klasserna. Hittar du en fin häst så kommer du att kunna utveckla den vidare och kanske avancera någon klass till. Övergången från ponny till häst kan vara nog så svår utan unghästar inblandade. Har du då en häst som redan går lite högre klasser så behöver du ju inte avancera till högre höjder omedelbart utan kan nöja dig med de klasser där hästen redan är stabil.

Lycka till!

Håller helt med dig ang hästarnas utveckling - men det finns ju många anledningar till att inte det alltid ser ut så, och det får man ju oxå ta i beaktande när man letar häst.

Ryttaren kanske inte vill el vågar hoppa så högt och därför stannar på ca 110, men hästen kan ju ha kapacitet för mkt mer ändå. Då kan man ju inte bara stirra sig blind på "hästen är 8 år och har bara hoppat 110, den går bort". El så är det en ryttare som kanske inte haft brått, för den tänkt behålla hästen "resten av livet" - sen får man ändrade förutsättningar och måste kanske sälja. Sen kan man ju oxå tänka sig att hästen kanske varit skadad el haft föl och att den ligger efter pga det.

I detta fallet, med den lilla information vi fått av TS, så verkar det dock som om TS borde välja en lite äldre häst, som redan gått högre klasser. De brukar ju iofs vara rätt dyra och det kan ju hända att pengarna inte räcker till det, så det är därför som TS letar yngre förmågor.

Problemet är väl att en billigare unghäst snabbt kan visa sig vara ett dyrköpt misstag om man inte har den tid och kunnade som krävs.

Många hopphingstar lämnar ju dessutom tämligen skarpa avkommor som är ganska långt från ponnynormen.

Ni vet inte vad jag kan eller har för hästar nu? Men utgå ifrån att jag inte kan nått eller vet vad jag talar om. Ojoj tonårsmamma. är det ett hot eller? Blir så irriterad av att sitta här. så var dumt av mig att ens skriva här trodde jag skulle få lite normala svar. men nu har alla hängt upp sig på att man inta kan nått. ni som inte kan läsa. Sa jag att en 4åring ska ha tävlat 1.10? sa jag att en 3 åring ska ha löshoppat 3m? läs innan ni yttrar er. Fonns ju några med vettiga svar. Läs tråden igen kanske ni fattar vad jah menar. behöve rinte skirva min hela häst historia bara för jag vill ha svar på vilka krav man ska ha när man letar hopp häst? Har inte ni med att göra. om jag tävla svår hoppning med min ponny eller CR tävlingar. right. Tä'nker inte ens försvara mig då jag vet vad jag kan och står för.

Jag håller med övriga som skrivit här att det är väldigt stor skillnad på en 4 åring och en 8 åring, men om jag förstår TS rätt så vill h*n ha en yngre häst för att de ska utvecklas tillsammans, vilket jag kan tycka är väldigt vettigt. Det finns inget roligare eller mer utvecklande än att utbilda sin häst själv! Har själv alltid köpt unghästar som jag utbildat och tävlat upp i klasserna och det har fungerat hur bra som helst. Min första häst efter många år på ponny var en 4-åring (jag var 16) som jag tävlade upp till Msv innan jag sålde henne. Det är inget fel med att gå direkt från ponny till unghäst, för min del var det ett lysande beslut som utvecklade min ridning något enormt.

Jag håller med övriga som skrivit här att det är väldigt stor skillnad på en 4 åring och en 8 åring, men om jag förstår TS rätt så vill h*n ha en yngre häst för att de ska utvecklas tillsammans, vilket jag kan tycka är väldigt vettigt. Det finns inget roligare eller mer utvecklande än att utbilda sin häst själv! Har själv alltid köpt unghästar som jag utbildat och tävlat upp i klasserna och det har fungerat hur bra som helst. Min första häst efter många år på ponny var en 4-åring (jag var 16) som jag tävlade upp till Msv innan jag sålde henne. Det är inget fel med att gå direkt från ponny till unghäst, för min del var det ett lysande beslut som utvecklade min ridning något enormt.

Precis, har också haft mycket unghästar under mina ponny år som jag både ridit in och ridit till. Så för mig är det en liten passion att ha unghäst dem är charmiga på sitt sätt, och är man första ägaren efter uppfödaren vet man vad den har varit med om innan den kommer till en själv. Så det ä'r väl varje människas val. och när man läser annonser på nätet på hästar är det ju hästens kapacitet man betalar för, man vill ju inte bli lurad och köpa en häst som inte är värd dem pengarn.

Jag köpte unghäst efter ponny. Det var det sämsta jag någonsin gjort.
Då hade jag ändå ridit in min ena ponny och red på ett försäljningstall samt hade tränare som gav tummen upp.
Jag anser att det bästa är att köpa en läromästare först och ut och ha roligt med. Unghästar kan man alltid rida sen.

Men du, hur tänker du?
Hur kan du förvänta dig att få svar på vilka krav man ska ha på en hopphäst, när du inte kan redogöra för din utgångspunkt, och knappt dina mål?

Det finns ju knappast något generellt krav man ska ha när man letar häst, allt beror ju på vad man har för egna förutsättningar, framtidsplaner och kapital. Två ryttare med samma svar på dessa frågor kan ju dessutom ha helt olika krav på hästen. Tänk efter!

Sen tycker jag att du ska tagga ner lite, sluta svära och skrika. Kalla folk för idioter vinner du inget på heller.

Skärp dig! :mad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
2 180
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka