köp av Hopphäst

Sv: köp av Hopphäst

Enligt BLUP var hon 159 på kvalitets (alltså 4-åring).
Sen att den mätningen inte alltid stämmer är väl en annan sak...

För allt på internet stämmer ju? ;)

När man gör en intervju med ägaren till hästen så förstår jag inte riktigt varför hon skulle ljuga om sin hästs mankhöjd? Annat om jag hade läst det i en diskussion mellan två 13åringar.

Förstår inte heller varför det är relevant om hon är 158 eller 159, poängen var att en liten häst kan hoppa den med och att jag undrade varför hon baserade allting hon skrev på en häst som var 165 cm.

Men ska vi märka ord så säg till, en favoritlek om du frågar mig (;

Jag har för mig att både Mynta och Helena Lundbäck är 158 cm! Läste det i nån intervju eller så har jag för mig!

Det du bör ta med dig när du går över från ponny till storhäst är att en ponny klarar avstånden mellan hindren på en hoppbana nästan helt automatiskt. Du behöver knappast räkna galoppsprång eller se en avsprångspunkt. Det är ju bara att gasa på i många fall.

En ridhäst är något helt annat, ser du inte avsprångspunkten eller håller koll på antal galoppsprång så blir rytm och tempo fel och du kraschar in i hindren.
En unghäst är schysst de första gångerna och försöker hoppa ändå, den tredje gången är den inte schysst längre för den tycker det är obehagligt att krascha in i hindren precis som ryttaren tycker det är obehagligt. Den tappar dessutom självförtroendet lätt. Då slår den på en tvärnit alternativt gör en 90 gradare som i många fall slutar med en avfallning.
Sedan var den hoppkarriären över...

Tänk dig noga för innan du köper en ridhäst som du vill utvecklas med, satsa hellre på en äldre häst som gått 1.40 klasser felfritt som du kan utvecklas med först. Sedan kan man försöka sig på en unghäst. Men försök känna in avstånd rytm och tempo på en erfaren häst till att börja med. De brukar vara så pass självsäkra att de kan ta om det blir fel i början. Den kommer hjälpa dig hur som helst. :)

Lycka till med ditt hästköp och hoppas att det blir bra! Be din tränare hålla utkik efter en lämplig häst. Hon/han vet ju vad du går för, det vet inte vi här på Buke utan vi kan bara spekulera vilket ibland kan bli helt fel och man kan som trådskapare ta illa upp av det som sägs.

När man gör en intervju med ägaren till hästen så förstår jag inte riktigt varför hon skulle ljuga om sin hästs mankhöjd? Annat om jag hade läst det i en diskussion mellan två 13åringar.

Förstår inte heller varför det är relevant om hon är 158 eller 159, poängen var att en liten häst kan hoppa den med och att jag undrade varför hon baserade allting hon skrev på en häst som var 165 cm.

Men ska vi märka ord så säg till, en favoritlek om du frågar mig (;

På vilket sätt hjälper alla ovanstående inlägg TS att välja rätt hopphäst???
Om TS blir irriterad på svaren hon får så förstår jag det mer än väl när vissa inlägg börjar närma sig sandlådenivå och är helt irrelevant i frågan...

Jag förstår inte riktigt hur du tänker? Om du har satt en ram på 4-8 år så får du ju också inse at det är stor skillnad på en 4-åring och en 8-åring. Du kan ju inte begära att en 4-åring har tävlat 110? Du kan heller inte säga att en 8-åring som "bara" har tävlat 110 inte har kapacitet för mer. Det kanske bara innebär att den är lugnt tagen och kommer hålla längre.

Men men, vad vet jag. Jag är ju bara ett Buke-pucko.

:bow::bow:

Inte bara jag som tycker att vissas svar är helt sjuka och helt taget ur luften.
Tänker inte försvara mig på något sätt, vill bara säga att jag har ingen lätt hoppad ponny idagens läge, hon har ingen felmarginal för att hon ska klara hoppet måste ALLT stämma, vilket ni "experter" både fatta inte är het enkelt... Men dumma jag som inte "kan" något klarar det... Och ponnysar är väl inte bara att gasa? Vad är det taget ifrån, vi som rider ponny behöver alltså inte räkna avstånd? Vi har det lättare än er på storhäst? skulle inte tro det. snarare A-B ponnisar är bara att gasa men inte C-D ponnysarna med den långa gallopen...

rainwithdust,
kan du inte specificera lite mer vad du är ute efter, annars är det svårt att komma med konkreta tips.
T.ex. vilken prisklass letar du häst i?
Men iom att du verkar villig att leta i ett ganska brett spektrum tycker jag att du ska läsa mycket annonser där hästarna ligger mellan 4-8 år, och även provrida hästar i de olika åldrarna, så kan du skapa en bättre uppfattning om vad det egentligen är du vill ha.

Om du tittar på löshoppningsresultat är det en del saker du kan ha i åtanke. Det första är att det är stor skillnad på löshoppning och uppsutten hoppning. Många hästar förstår inte alls poängen med att löshoppa, men hoppar senare jättetervligt unde ryttare. Så finns det de som löshoppar både högt och spektakulärt, men som inte har någon vidare ridbarhet när det väl kommer till banhoppning. På ett 3-årstest (där de ju löshoppas) är maxhöjden 130cm. Många löshoppar sedan inte sina hästar högre, så jag tycker du ska vara försiktig med att stirra dig blind på höjden där.

Väljer du att köpa en såpass ung häst som en 4-åring så har den inte presterat så mycket själv. Då är det bra om du tittar på stammen; vad har mamma/pappa/syskon presterat? Vad är det för person som ägt och utbildat den unga hästen, har den haft bra förutsättningar? Köper du ett svenskt varmblod som du tänker ha till de högre klasserna är det inte fel om den gått t.ex 3-årstest/4-årskvalitén/4-årschampionat, då vet du att den följer en viss utvecklingsnivå. Du ser också resultat och omdömen som kan ge en hint om det verkar vara ett framtidslöfte.

Hoppas ovanstående var till någon hjälp.

mvh vildros

Inte bara jag som tycker att vissas svar är helt sjuka och helt taget ur luften.
Tänker inte försvara mig på något sätt, vill bara säga att jag har ingen lätt hoppad ponny idagens läge, hon har ingen felmarginal för att hon ska klara hoppet måste ALLT stämma, vilket ni "experter" både fatta inte är het enkelt... Men dumma jag som inte "kan" något klarar det... Och ponnysar är väl inte bara att gasa? Vad är det taget ifrån, vi som rider ponny behöver alltså inte räkna avstånd? Vi har det lättare än er på storhäst? skulle inte tro det. snarare A-B ponnisar är bara att gasa men inte C-D ponnysarna med den långa gallopen...

Långa galoppen?? På en C- eller D-ponny?? :rofl:
Prova att sitta på en 1.75 häst en gång så får du känna på låååång galopp, men det är ingen som länger avstånden mellan hindren på tävling bara för det. Det är du som ryttare som ska anpassa galoppen efter avstånden...

Du verkar känna att du måste försvara dig mot något eller någon då du skriver en hel del kommentarer om dig själv angående att du inte kan något eller att du skulle vara dum, jag har inte sett någon som varken har kallat dig dum eller att du inte kan något. Att skriva inlägg på detta sätt betyder för mig att man har dålig självkänsla alternativt att man känner att man måste gå till attack pga besvikelse över att inte få höra det man vill från andra.
Varför du känner så kan vi bara spekulera i, men faktum är att de flesta (några undantag finns...vilket jag har kommenterat tidigare i denna tråd) har gett dig välmenande råd angående övergång från ponny till ridhäst då det är stora skillnader mellan dessa.
Ta till dig råden och sortera för dig själv ut de du tror på och använd dem tillsammans med dina egna argument som grund till ditt framtida hästköp. Resten av argumenten behöver du ju inte lyssna på eller kommentera överhuvudtaget.

Utspel som beskriver hur bra du är på att rida din ponny är ju inte relevant i sakfrågan eftersom skillnaden mellan häst och ponny är, vilket de flesta är överens om, väldigt stor. Det framställer dig ju bara som ännu mer okunnig alternativt att du har en tråkig attityd.
Vilket jag faktiskt INTE tror att du är eller har. Du har bara höga ambitioner vilket absolut inte är fel!

Fokusera på det som är viktigt, att få massor av bra råd till ditt framtida hästköp och se till att hitta en häst som passar just dig och dina ambitioner.
Var inte rädd för att ta hjälp från personer som har erfarenhet av ryttare som går från ponny till ridhäst så att du får bästa möjliga matchning!

Ser fram emot att få tävla mot dig i Svårklasserna om ett par år! ;)
Lycka till! :)

Det jag har hört så är Mynta 158, eftersom Helena själv säger att hon är 158, lika lång som Helena alltså.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
2 180
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka